آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) یا ۴P چیست؟

آمیخته بازاریابی، آمیزه بازاریابی یا ترکیب عناصر بازاریابی به عنوان ترجمه Marketing Mix استفاده می شن. منظور از  آمیخته یا ترکیب اینه که بین این اجزا باید یه نگاه ترکیب سیستمی و هماهنگ برقرار شه تا بتونه بر مشتری تاثیر گذارد. طراحی و پیشرفت آمیخته بازار که به اون ۴P یا ۸P می گن و از وظایف اصلی مدیر بازاریابی هستش. ترکیب عناصر بازاریابی یه سری از وسایل بازاریابیه که سازمان واسه رسیدن به اهداف بازاریابی خود در بازار هدف از اونا استفاده می کنه. مک کارتی یه طبقه بندی چهار عامله از این وسیله ها معرفی کرده که چهار پی (۴Ps) اسمشه و عبارت ان از کالا یا محصول، قیمت، مکان عرضه و فعالیتای تبلیغی یا پیشبردی.

قیمت

یه سری از وسایل قابل کنترل بازاریابیه که شرکت با در هم آمیختن اونا تلاش در پاسخگویی به بازار هدف می کنه. یعنی آمیخته بازاریابی شامل همه فعالیتهاییه که شرکت می تونه با انجام اونا بر اندازه درخواست محصولاتش اثر گذارد. در تقسیم بندی سنتی این فعالیتا رو میشه در چهار دسته کلی تقسیم بندی کرد:

  1. : کالا یا خدمتی که شرکت به بازار عرضه می کنه و باید در اون عوامل زیر روش زوم بشه :

    • تنوع محصول
    • طراحی
    • کیفیت
    • نام تجاری (برند)
    • ابعاد و بسته بندی
    • خدمات قبل، بین و پس از فروش، مرجوعی و گارانتی
  2. : مبلغی که شرکت در قبال محصول از مشتری می خواد. در مورد قیمت موارد زیر باید روش زوم بشه :

    • لیستای قیمت
    • تخفیفای فروش
    • زمان پرداخت
    • نوع تسویه و اعتبار مشتریان
  3. : کلیه افراد و سازمانهایی که در روند ارائه کالا یا خدمات از محل شرکت شما به دست مصرف کننده پایانی نقش دارن رو شامل می شه :

    • کانالهای پخش
    • چگونگی حمل کالا و بسته بندی در زمان حمل
    • محل عرضه کالا
    • جورچینی کالا
    • شکلای جور واجور پایانه (نقطه) فروش یا P.O.S
  4. گسترش (Promotion) : کلیه کارایی که سازمان واسه افزایش اندازه خرید یه یا همه گروه های هدف (شامل واسطه های فروش و مصرف کنندگان پایانی) بکار می بره که در اون باید به موارد زیر توجه کرد :

    • تبلیغات
    • پیشبرد فروش
    • فروشندگی شخصی
    • بازاریابی مستقیم
    • روابط عمومی

با اینحال وجود خدمات لازم میکنه که به چهار بخش فوق ارکان راهبردی دیگری هم اضافه شه، ارکان هشت گانه مدیریت کامل خدمات یا Integrated Service Management عبارت ان از:

    • افراد یا  People
    • بسته بندی یا  Packaging
    • قدرت یا  Power
    • برنامه ریزی یا  Programing
    • برنامه ریزی

  • متقاعدسازی یا  Persuasion
  • ارائه یا  Presentation
  • روابط عمومی یا  Public Relations
  • مشارکت یا  Participation
  • بررسی و جستجو یا  Probe
  • وضعیت محیطی یا  Physical Evidence
  • مشکی پرداخت یا   Payment
  • روند یا  Process
  • اشتیا ق و تعصب یا  Passion
  • سیاست یا  Policy
  • آرای عمومی یا  Public Opinion