مقالات و پایان نامه ها

انواع زنجیره تأمین

انواع زنجیره تأمین

در شرکت­های تولیدی سنتی کالاها پس از تولید در انبارها و مکان­های دیگر انبار می­شدند که این زنجیره تأمین را پیچیده­تر می­کرد. اگر شرکت از یک مدل تجاری ساخت بر مبنای سفارش استفاده کند، هیچ نیازی برای انبار کردن محصولات ساخته شده وجود نخواهد داشت، اما در عین حال نیاز برای انبار مواد خام و اجزای سازنده وجود خواهد داشت. بنابراین واضح است که زنجیره تأمین به ماهیت شرکت وابسته است.

در اینجا مدل­هایی از زنجیره تأمین ارائه می­شود.

1.ساخت تجمعی برای ذخیره کردن: مدل زنجیره تأمین ساخت تجمعی برای ذخیره کردن بر تقاضای جهت­دار مشتری در زمان واقعی به­منظور ذخیره­ی کارای موجودی کالای ساخته شده تمرکز دارد. این تجمع ذخیره اغلب از طریق استفاده از یک سیستم اطلاعاتی انجام می­شود که به­طور کامل یکپارچه است. بدین طریق که چنین سیستمی می­تواند اطلاعات تقاضاهای زمان واقعی را که می­تواند برای تعدیل و توسعه برنامه­ها و برنامه­های عملیاتی تولید، استفاده شود را گردآوری کرده و نسبت به ذخیره اقلامی اقدام کند که مورد نیاز مشتریان است. این­گونه سیستم­ها به­صورت یکپارچه­ای فعالیت­های برنامه­ریزی در توزیع، ساخت، برنامه­ریزی تفصیلی، کنترل موجودی، هماهنگی تأمین با چندین کانال توزیع، جریان اطلاعات صحیح درباره تقاضا، سرمایه­گذاری، ظرفیت موجودی، برنامه­ریزی تفصیلی نقل و انتقال و … را انجام می­دهد.

  1. ذخیره کردن مستمر: ایده این مدل بر پایه از نو پر کردن موجودی تخلیه شده به­طور مداوم به­وسیله کار کردن به­طور نزدیکی با تأمین­کنندگان و یا واسطه­ها استوار است. بنابراین، ارتباط محکمی بین فرآیند اجرای سفارش و فرآیند تولیدی مورد نیاز است. این مدل کاربردی­ترین مدل برای محیط­هایی با الگوی تقاضای ثابت است.
  2. ساخت برای سفارش: مفهوم این مدل بر پایه سفارش برای مونتاژ کردن بلافاصله پس از دریافت سفارش استوار است. این مدل به مدیریت مفید موجودی­های اجزاء و تحویل تدارکات مورد نیاز طی زنجیره تأمین نیاز دارد. یک راه حل برای غلبه بر این نیاز استفاده چند منظوره از دستگاه­ها برای تولید کالاست. یکی از مزیت­های اصلی این نوع مدل، ادراکی است که هر مشتری می­تواند از محصول مورد نیاز خود تجسم کند. به­علاوه این­که هر مشتری کالاهای خود را سریعاً دریافت می­کند.
  3. مونتاژ کانالی: با یک تعدیل جزئی در مدل ساخت بر مبنای سفارش، مونتاژ کانالی بدست می­آید. در این مدل بخش­های هر محصول همان­طور که در کانال توزیع حرکت می­کند جمع­آوری و مونتاژ می­شوند. برای مثال، می­توان بعضی شرکت­های رایانه­ای که در زنجیره­تأمین بخش­های رایانه، آن­ها را خریداری و مونتاژ و سپس تحویل مشتری می­دهند را نام برد. بنابراین سفارش رایانه­ای مشتری تنها باید برای قرار گرفتن در یک وسیله برای تحویل جمع شوند.
  4. زنجیره تأمین جهانی: زنجیره تأمینی که تأمین­کنندگان و یا مشتریان را در کشورهای دیگر درگیر خود می­کند، به­عنوان زنجیره تأمین جهانی شناخته می­شود. دلایل اصلی که چرا شرکت­ها وارد زنجیره تأمین جهانی می­شوند عبارتند از: قیمت­های پائین­تر مواد، خدمات و نیروی انسانی، دسترسی به محصولات و فنآوری که در داخل، در دسترس نیستند، کیفیت بالای محصولات بازارهای جهانی، استراتژی فروش جهانی شرکت، تشدید رقابت جهانی که در نتیجه با عث کاهش هزینه­ی شرکت می­شود، نیاز به توسعه حضور خارجی و بازرگانی بین­المللی برخی از مشکلاتی که ممکن است در زنجیره تأمین جهانی وجود داشته باشد عبارتند از: مشکلات حقوقی، دستمزد­ها و مالیات­های داد و ستد، اختلاف فرهنگی و زبانی، تغییرات سریع در نرخ پول­های رایج تبادلی و عدم ثبات سیاسی(پویا، 1384، ص2).
این مطلب مشابه را هم بخوانید :   کسب مزیت رقابتی