مقالات و پایان نامه ها

تفاوت­ رسانه ­های اجتماعی و شبکه ­های اجتماعی

تفاوت­ رسانه­های اجتماعی و شبکه­های اجتماعی

رسانه­های اجتماعی و شبکه­های اجتماعی جزء محبوب­ترین­های امروز وب بشمار می­روند؛ واژه­هایی که در برخی موارد در مفاهیم و تعاریف همپوشانی دارند، اما تفاوت­هایی نیز دارند که شناخت آن­ها مسیر فعالیت در آن دو را روشن می­کند.

این در حالی است که اکثر کارشناسان، کاربران و سازمان­ها فکر می­کنند که تعریف رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی یکی است و این کاملاً یک اشتباه استراتژیک است که در نهایت باعث سردرگمی عملی فعالیت­ها می­شود. اما امروز دیگر تقریباً همه کارشناسان براین باورند که شبکه­های اجتماعی مجازی، بخشی از رسانه­های اجتماعی هستند، بنابراین به تفاوت این دو از پنج منظر می­پردازیم:

  • رسانه در مقابل شبکه: زمانی که کلمه اجتماعی را از هر دو اصطلاح رسانه­های اجتماعی و شبکه­های اجتماعی حذف کنیم، تنها رسانه­ها و شبکه­ها باقی می­ماند و این دو کلمه، اصلی­ترین تفاوت بین آن­هاست. رسانه­ها مسئول پخش پیام به توده­ها هستند، در حالیکه شبکه­ها مسئول تعامل به صورت جداگانه هستند به عبارتی بهتر رسانه­های اجتماعی، کانالی برای پخش پیام است و به عنوان یک استراتژی محسوب می­شوند، در حالی که شبکه­های اجتماعی می­تواند به عنوان یک وسیله یا ابزاری برای اتصال با سایر افراد استفاده شود. در واقع شما می­توانید این دو را در زیر چتر وب 2 قرار دهید.
  • سبک ارتباطات: سبک ارتباطات رسانه­های اجتماعی، بیشتر شبیه کانال‌های ارتباطی است و مانند فرمت ارائه پیام است. همانند تلویزیون، رادیو یا روزنامه؛ رسانه­های اجتماعی محلی برای مراجعه شما نیستند، بلکه آن­ها سیستمی ساده برای انتشار اطلاعات به دیگران بشمار می­روند. در حالی که در شبکه­های اجتماعی، ارتباط دوطرفه است.
  • بازگشت سرمایه­گذاری: رقم دقیق بازگشت سرمایه­گذاری می­تواند مشکلی ملموس برای توسعه رسانه‌های اجتماعی باشد. بازگشت سرمایه­گذاری در شبکه­های اجتماعی کمی بیشتر آشکار است. چنانچه ترافیک کلی وب سایت شما افزایش داشت، دلیل آن پشتکار شما در شبکه­های اجتماعی است؛ زیرا احتمالاً تلاش­های اجتماعی شما در شبکه­های اجتماعی، باعث افزایش بازدیدکنندگان آنلاین می­شود.
  • پاسخ لحظه­ای: کار در رسانه­های اجتماعی یک برند طاقت­فرسا و وقت­گیر است. شما نمی­توانید مکالمات شخصی را اتوماتیک کنید، مگر اینکه با نام تجاری محرز شناخته شود. رسانه­های اجتماعی قطعاً دوی ماراتن است و نه دو سرعت؛ این در حالی است که شبکه­های اجتماعی ارتباط مستقیم بین شما و انتخاب شونده­های ارتباط است. در شبکه­های اجتماعی مکالمات شما غنی­تر، هدفمندتر و بیشتر شخصی است و شبکه شما تصاعدی افزایش می­یابد تا شما را ملاقات کرده و به دیگران معرفی می­کند.
  • دستکاری اطلاعات: دستکاری نظرات و بیان آن، گول زننده است. پسندها، اظهارنظرها و سایر اطلاعات دستکاری شده به نفع شما بی­ثبات و لغزنده است. هرکسی نمی­تواند مخاطب خوبی برای هرکسی باشد، این امر می­تواند بازگشت سریع کابوسی برای روابط تلقی شود. اگر تراوش کلمه درباره شیوه­های گول زننده باشد، می­تواند باعث نابودی مخاطب شود. در حالی که به وسیله شبکه­های اجتماعی، شما می‌توانید درباره همسالان خود، کسب‌وکار جدید خود، یا وبلاگ با طرح مسائل به موفقیت برسید. مکالمات شما می­توانند بسیاری از مردم را تبدیل به طرفداران وفادار شما کند، بنابراین سرمایه­گذاری باارزش است.
این مطلب مشابه را هم بخوانید :   فرق رهبر و مدیر چیه 

رسانه­های اجتماعی و شبکه­های اجتماعی با اینکه از یکدیگر متمایز هستند، به یکدیگر متصل هستند و به نظر می­رسد این دو مجبورند در برخی موارد همپوشانی داشته باشند؛ اما این مخاطب است که لایه­های اهداف خود را در آن­ها بسط می­دهد و به فکر توسعه فعالیت شخصی و سازمانی است؛ لذا تبادل در آن­ها، منطبق بر اهداف مخاطب جاری می­شود (افتاده، 1391).