مقالات و پایان نامه ها

ویژگی های سازمان مشتری مدار

ویژگی های سازمان مشتری مدار 

سازمان های مشتری مدار دارای یک سری ویژگی ها و خصوصیات عمومی هستند که به بیان برخی از این ویژگی ها می پردازیم .

اینگونه سازمان ها اعتقاد دارند انتظارات مشتریان ، قابلیت های سازمان را افزایش می دهد ؛ مدیران سازمان های مشتری مدار ، ارتباط مستمر و نزدیک با مشتریان دارند و از پیشنهادات و انتقادات آنان استقبال می کنند و مشتریان اصلی ترین منبع تامین کننده نیازهای مالی و منابع سازمان می باشند و جلب نظر آنان برای سازمان حایز اهمیت است ؛

این سازمان ها از انعطاف پذیری و سرعت در ارائه محصولات متنوع ، همراه با کیفیت مورد در خواست مشتریان برخوردارند؛ در شرایط رقابتی رشد می کنند و سعی در تقویت انتظارات و خواسته های مشتریان دارند و تولید و خدمات خود را بنا به درخواست مشتریان تغییر می دهند؛ اینگونه سازمانها اهداف سازمان ، ساختار سازمانی ، سیستمها و مقررات حاکم بر آن را بر اساس انتظارات مشتریان بنا می‌کنند و به طور مستمر بر روی نظرات ، وضعیت اقتصادی ، انتظارات ، عوامل تحریک کننده ، طرز نگرش ، فرهنگ اعتقادات مشتریان تحقیق می کنند و نتیجه را در تولید یا خدمت منعکس می کنند ؛

با استفاده از اطلاعات به دست آمده برای آینده بازار و مشتریان خود برنامه ریزی و تصمیم گیری می‌کنند و مصرف کنندگان و مشتریان خود را تحت آموزش قرار می دهند؛

مشتریان را یکی از گروه‌های ذی نفع در سازمان می‌دانند که در اولویت خاصی برای تصمیم گیری مدیران قرار دارند؛ آنها منتظر مشتری نمی‌مانند ، بلکه به دنبال مشتری می روند و علاوه بر دایره فروش کلیه بخش های سازمان به فکر پاسخگویی به نیازهای مشتریان هستند ؛برقراری ارتباط مناسب با مشتری و درک متقابل را عامل موفقیت می دانند و تاکید بر حفظ و گسترش اقتدار مصرف کنندگان و یا ارباب رجوع دارند ؛

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   الگوهای مکانیستی و الگوهای ارگانیستی تدریس

سازمان‌هاای مشتری مدار ، ارائه خدمات مطلوب را یک تکلیف آرمانی و عقیدتی می‌دانند و از رضایت مشتری خرسند و راضی می‌شوند.

یک سازمان برای مشتری مدار شدن سه فعالیت اساسی می تواند انجام دهد :

  1. بررسی و تعیین نیازهای مشتری توسط همه ی اعضای سازمان؛
  1. ایجاد بخش بازاریابی  برتر از نظر عملکرد و اندازه نسبت به رقبا؛
  2. پاداش دهی مشتریان به خاطر وفاداری آن ها (رجوعی،1387)