مقالات و پایان نامه ها

تغذیه کودکان بیش فعال چیجوری باید باشه؟ "

 

رژیم غذایی در رشد جسمی و ذهنی کودکان، نقش پُررنگی اجرا می کنه. رژیم غذایی به تنهایی نمیتونه عامل بروز بیش فعالی یا بدتر شدن اون شه. اما می تونه به کودکان بیش فعال کمک کنه تا آسون تر با این مشکل کنار بیان. با ادامه این مطلب همراه باشین تا ببینین که تغذیه کودکان بیش فعال باید به چه شکلی باشه.

تغذیه کودکان بیش فعال از اهمیت ویژه ای برخورداره. اونا می تونن با تغذیه ی سالم قدم بلندی در جهت حفظ سلامتی خود و مقابله با مشکل شون بردارند. خیلی از کودکان رژیم غذایی مناسبی ندارن. رژیم غذایی کودکان بیش فعال، باید پر از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، پروتئین، چربیای سالم و غذاهای شامل کلسیم باشه. شاید این غذاها تأثیری بر علائم بیش فعالی کودکان نداشته باشه، ولی می تونن مقدمات سلامتی شون رو فراهم کنن.

احتیاجات غذایی کودکان

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات شامل ویتامینا و مواد معدنی ای هستن که کودکان واسه رشد به اونا نیاز دارن. میوه ها و سبزیجات می تونن مقدار زیادی از فیبر مورد نیاز کودکان رو تأمین کنن. میوه ها و سبزیجات بین وعدهای خوبی هم هستن. میشه خیلی آسون اونا رو در مدرسه مصرف کرد. میوه ها با طعم خوب شون می تونن باب طبع کودکان باشن و کودکان، با لذت اونا رو بخورن.

غلات کامل

غلات کامل و فرآوری نشده، شامل سبوس و جوانه ان. غلات کامل منابع خوبی واسه تأمین فیبر و بقیه مواد مغذی ان. می تونین غلات کامل رو به شکل نونای با آرد تیره (مثل نون سنگک) و بقیه فرآوردهای سبوس دار در رژیم غذایی کودک خود بذارین.

پروتئین

وجود پروتئین واسه عضله سازی و رشد بافتای بدن ضروریه. گوشت قرمز منبع خوبی واسه تأمین پروتئین بدن حساب می شه. بهتره واسه تغذیه ی کودک تون از گوشتای کم چربی استفاده کنین. اگه به هر دلیلی دوست ندارین، در رژیم غذایی کودک تون گوشت وجود داشته باشه، می تونین به جای اون از لوبیا، مغزها و لبنیات استفاده کنین.

چربیای سالم

بدن کودکان به چربی نیاز داره، ولی نه هر نوع چربی ای! باید کودک خود رو با چربیای سالمی مثل چربیای تک اشباع نشده، چند اشباع نشده و اُمگا-۳ تغذیه کنین. واسه تأمین این چربیا باید مواد غذایی شامل این چربیا رو در رژیم غذایی کودک تون قرار بدین.

منابع غذایی شامل چربیای تک اشباع نشده

  • آووکادو
  • دانه ها
  • مغزها
  • زیتون
  • روغن کانولا، زیتون و بادام زمینی

منابع غذایی شامل چربیای چند اشباع نشده

  • ذرت
  • کنجد
  • سویا
  • حبوبات
  • روغن گلرنگ و آفتاب گردان

منابع غذایی شامل اسیدهای چرب اُمگا-۳

  • شاه ماهی
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی سالمون
  • ماهی ساردین
  • تخم کتان
  • دانه چیا
  • گردو

کلسیم

کلسیم ماده ای معدنیه که وجودش واسه تقویت استخوانا به ویژه در کودکی و نوجوانی لازم به حساب میاد. با توجه به رشد سریع استخوانا در این سنای، نیاز به کلسیم خیلی احساس می شه. نقش دیگر این ماده معدنی در انتقال تحریکات عصبی و تولید هورمون هاست. کلسیم در فرآوردهای لبنی مثل ماست و پنیر فت و فراوون پیدا می شه. کلم بروکلی، لوبیا، عدس و سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارن هم منابع غنی از کلسیم هستن.

غذاهایی که باید از مصرف شون خودداری کرد

هنوز در تحقیقات انجام شده، غذای خاصی شناسایی نشده که باعث درمان یا بروز بیش فعالی شه. با این حال ممکنه بعضی غذاها بیشتر از بقیه روی کودک تون موثر باشن. اگه فکر می کنین غذای خاصی باعث زیاد علائم بیش فعالی کودک تون می شه، اونو واسه یه مدت از رژیم غذایی کودک تون حذف کنین و ببینین این کار تأثیری داشته یا نه.

طبق تحقیقات دانشکده ی پزشکی هاروارد، وجود رنگای مصنوعی در غذاها می تونه باعث افزایش بیش فعالی در بعضی از کودکان شه. خیلی از غذاهای کودکان مثل بعضی از پفکا و نوشیدنیا، شامل رنگای مصنوعی هستن. این مواد رو از رژیم غذایی کودک تون کنار بذارین و بررسی کنین که درمان حاصل می شه یا نه.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تجربیات آموزشی معلمان ابتدایی | کاملترین نمونه های رایگان سال تحصیلی 97-98

اتحادیه ی اروپا بعضی از شرکتای تولیدکننده ی مواد غذایی رو، که در اجناس شون بعضی از افزودنیا هست، مجبور به نوشتن جمله ای کرده با این توضیح که، ممکنه این محصول روی کودکان بیش فعال اثر منفی داشته باشه.

طبق اعلام آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، دلایلی مبنی بر مصرف شکر و اثر اون بر بیش فعالی به دست نیامدهه. البته همه ما میدونیم مصرف زیاد شکر مضره. دلایل نشون دهنده اینه که مصرف شکر بیشتر از حد، مجازه. طبق اعلام مجله پزشکی آمریکا، ده درصد از آمریکاییا کالری روزانه خود رو از راه شکر به دست میارن. ده درصد از جمعیت آمریکا، ۲۵ درصد از کالری روزانه خود رو از راه مصرف شکر به دست میارن. مصرف زیاد شکر می تونه باعث افزایش وزن شه. علاوه بر اون مصرف زیاد شکر می تونه باعث بروز مریضیای قلبی و دیابت نوع دو شه.

بقیه مواد غذایی که می تونن باعث بروز چاقی و افزایش کلسترول شن شامل چربیای اشباع شده، چربیای هیدروژنه و چربیای ترانس هستن. شما نباید مواد غذایی شامل این چربیا رو به مقدار زیاد به کودک تون بدین.

چربیای اشباع شده

  • گوشت قرمز
  • مرغ
  • لبنیات

چربیای هیدروژنه و ترانس

  • روغن قنادی
  • مارگارین
  • تنقلات بسته بندی
  • غذاهای فرآوری شده
  • فست فودها
  • پیتزاهای منجمد

فست فودها و غذاهای فرآوری شده بیشتر به دلیل وجود مقدار زیادی نمک، شکر و چربیای ناسالم، مواد غذایی ناسالمی به حساب می رن. غذاهای فرآوری شده کالری خیلی بالایی دارن و پر از افزودنیای شیمیایی و نگهدارندها هستن. اونا معمولا ارزش غذایی ندارن یا از ارزش غذایی پایینی برخوردارن. این مواد غذایی شکم رو پُر می کنن، اما نیازای بدن رو برآورده نمی سازند.

میوه های تازه و خشک، آب میوه های خونگی، ماست، غلات کامل و آجیل نمونه هایی از بهترین غذاها واسه بین وعده کودکان هستن.

بقیه نکات تغذیه ای

وجود زمان بندی منظم واسه تغذیه ی کودکان، مفیده. کودکانی که مشکل بیش فعالی دارن هم از این مستثنی نیستن. تا جایی که می تونین واسه غذا خوردن کودک تون برنامه ای منظم داشته باشین. بهتره فاصله ها زمانی غذا خوردن کودک بیشتر از چند ساعت نشه. اگه بین وعده ی غذایی اصلی و بین وعده ی کودکان فاصله زیادی بیفته، شاید باعث پُرخوری اونا در وعده ی غذایی بعدی میشه.

تا جای ممکن از مصرف غذاهای آماده و فست فودها خودداری کنین. یکی از دلایل مصرف این غذاها، در دسترس بودن آنهاست. پس بهتره تا حد امکان این غذاها رو در خونه نداشته باشین. به جای اون در زمان گرسنگی، شکم کودک تون رو با میوه سیر کنین.

اگه کودک تون عادت به خوردن غذاهای بد داره، ترک این عادت واسه اون کار سختی هستش. تغییر عادات غذایی کودکان و عادت دادن اونا به مصرف غذاهای سالم کمی زمان بره.

در مورد دادن مولتی ویتامین و مکملا به کودک تون با دکتر مشورت کنین. یک متخصص تغذیه هم می تونه در بهبود عادات غذایی خونواده تون به شما کمک کنه.

نکته ی کلیدی

عادات غذایی سالم در کودکی شروع می شه و تا پایان عمر ادامه پیدا میکنه. کودکان بیش فعال هم از این قضیه مستثنی نیستن. باید رژیم غذایی اونا سالم و متوازن باشه. طبق تحقیقات، هیچ ماده غذایی نمیتونه بیش فعالی رو درمان کنه یا باعث بروز اون شه. اما با این اوصاف بهتره تا حد امکان شکر، نمک و چربیای ناسالم رو در رژیم غذایی کودک تون کاهش بدین.

یک اقدام مناسب واسه تشویق کودک تون به داشتن عادت غذایی سالم اینه که خودتون عادات غذایی سالمی رو دنبال کنین. کودک تون واسه تهیه ی غذای روزمره اش به شما وابسته. پس سعی کنین تا انتخابای درستی داشته باشین و به کودک تون کمک کنین تا با بیش فعالی اش آسون تر کنار بیاد.

برگرفته از: healthline.com

 


Leave a Reply