بلاک چین فناوری محبوب این روزا هستش که با وجود تواناییای به درد بخور فراوون، اما چالشای بلاکچین در انجام بعضی وظایف خصوصا در بخش کسب وکار هست.

فناوری بلاک چین تواناییای بسیار جذابی داره. این فناوری می تونه یه روند بازرسی و تایید اعتبار دیجیتال واسه تراکنشا ارائه دهد.

دیجیتال

اگه تا الان با بلاکچین آشنا نشدید مطلب بلاکچین Blockchain چیه؟ رو بخونین.

کارایی دیگه، تایید کردن اتحاد داده ها با هزینه پایینه. علاوه بر اون این سیستم می تونه همکاری جهانی بین کسب وکارها بسازه تا بدون نیاز به واسطه های گرون، در مورد وضعیت مراحل جور واجور کاری به توافق برسن.

توافق

رشد بلاک چین و موفقیتای اون با ترکیبی از اقتصاد و رمزنگاری حاصل شده. این فناوری اطمینان میده که در هر زمان، گزارشای دیجیتال نتیجه موافقت و اجماع تموم طرفای درگیره.

اقتصاد

در بحث به اشتراک گذاری گزارشای دیجیتال هم، بلاک چین نیاز به اعتماد رو نابود می کنه. علاوه بر اون با به کار گیری این فناوری دیگه احتیاجی به یه مرکز تاییدکننده داده نیس.

اما به هرحال این نوآوری هم کمبودهایی داره. با مراجعه به مدلای کسب وکاری آماده شده دور این فناوری نتیجه می گیریم که اجرای بعضی وظایف و برنامه ها از عهده بلاک چین خارجه.

اطلاع داشتن در مورد این موارد کمک می کنه که هر کسب وکار یا محصولی رو دور این فناوری پیشرفت نداده و قبل از مراجعه به اون، از به درد بخور بودنش در مدل کسب وکاری مورد نظر مطمئن شیم.

رقابت اصلی بلاک چین در اتصال داده های آفلاین و آنلاینه

مثلا به مسئله پیگیری وضعیت نوزادان در بیمارستان و پس از اون دقت کنین. مشکلات احتمالی این بخش شامل جابه جا شدن نوزادان، نتیجه های بسیار خطرناکی داره.

نوزاد

این وسط به نظر می رسه اجرا سیستمی دور بلاک چین که موقعیت هر نوزاد رو مشخص کرده و اطلاعات اون غیرقابل تغییر و هم اینکه تایید شده باشه، راه حلی مناسبه.

راه حل

اما اجرا بلاک چین در این مورد مشکلات خاص خود رو داره. شک نداشته باشین با استقاده از این فناوری اطلاعات تایید شده و غیرقابل تغییر هستن.

مشکلات

سوال این که چیجوری افراد درگیر در سیستم متوجه رابطه اطلاعات با یه نوزاد شن؟ واسه اتصال داده های سیستم بلاک چین به یه موجودیت فیزیکی مانند نوزاد، باید قطعه ای ارتباطی مانند یه تگ فیزیکی استفاده شه.
در طرحای بلندپروازانه دیگه میشه از چیپ کوچیکی داخل بدن یا یه ژن دیجیتال واسه این منظور استفاده کرد. در این موقعیت بلاک چین به درد بخور نیس و از همه مهم تر، مرحله اصلی یعنی اتصال نوزاد به داده ها قابل تایید نیس.

با در نظر گرفتن مثال بالا به این نتیجه می رسیم که رقابت اصلی، رابطه دنیای آفلاین (تگ فیزیکی) با داده دیجیتاله. در این موقعیت، اعتبار سیستم وابستگی زیادی به واسطه هایی داره که داده رو به جسم فیزیکی وصل می کنن.

این اتصال قدم اصلی اجرا سیستمه و می تونه بین داده دیجیتال یا یه کسب وکار، شخص، قطعه و موارد مشابه باشه.

در مثال نوزادان، سیستم به آدمایی وابسته میشه که وظیفه هماهنگ سازی نوزاد با گزارش دیجیتال رو دارن. اگه این افراد کار خود رو خوب انجام نداده یا قصد خرابکاری داشته باشن، در همون مرحله اول اطلاعات نوزاد رو به غلط وارد سیستم می کنن. در نتیجه اتصال داده دیجیتال و نوزاد یا تگ فیزیکی اون از اول غلط میشه.

از طرفی اگه مرحله اولیه و اتصال داده و فرد به درستی انجام شه، فواید بلاک چین خود رو نشون میدن. با به کار گیری این سیستم علاوه بر تایید کامل اطلاعات و هماهنگی اونا بین بخشای جور واجور سیستم بهداشت و سلامت، هر فرد اطلاعات کاملی از چگونگی به کار گیری داده های پزشکی خود داره.

اگه داده های اولیه به درستی وارد سیستم نشن، تایید اعتبار اونا بی فایده س

در مثالی دیگه، به بخش بازاریابی می پردازیم. رقابت اصلی در این بخش اون هستش که تبلیغ دهندگان از واقعی بودن و به درد بخور بودن بازدیدکنندگان اطلاع ندارن.

مثلا شرکت می خواد تبلیغ خود رو واسه جوانان علاقه مند به خرید خودرو نمایش دهد اما ناشر اونو واسه فردی میانسال و با درآمد پایین منتشر می کنه. در سناریوی دیگه، تبلیغ واسه یه ربات نشون داده می شه که فقط با افزایش بازدید، قصد دریافت هزینه بیشتر داره.

در این بخش بلاک چین تنها اعتبار داده دیجیتال مربوط خیلی وقتا نمایش و مشاهده تبلیغ رو تایید می کنه.  به بیان دیگه این سیستم اطلاع دقیقی از آدم بودن مشاهده کننده تبلیغ یا قرار داشتن اون در جامعه مخاطبین هدف ارائه نمی ده.

واسه اطمینان از واقعی بودن مشاهده کننده میشه از تایید اعتبار آفلاین (مثل تگ نوزادان) استفاده کرد اما واسه تشخیص درست بودن مخاطب، شاید هیچ فناوری به کار بازاریابان نیاد.

البته بلاک چین می تونه رابطه بین تولیدکنندگان محتوای دیجیتال، تبلیغ دهندگان و مشتریان اونا رو خوب عوض کنه. مثلا تبلیغ دهندگان به خاطر مشاهده تبلیغات به کاربران امتیاز میدن تا محتوای پولی ببینن.

تولیدکنندگان محتوا هم منابع درآمدی جدیدی کشف می کنن که از توانایی بلاک چین واسه رد و بدل کردن مالی ارزون قیمت استفاده می کنه.

قیمت

در آخر اگه بخوایم از این سیستم فقط واسه تایید مالکیت داده ها و درست بودن گزارشا استفاده کنیم، بلاک چین راه حل مناسبی در بازاریابیه.

یکی از مشکلات اصلی الان در بحش محتوا و تبلیغات، اطمینان از مالکیت اونا هستش و بلاک چین شک نداشته باشین توانایی حل اونو داره.

با پیشرفت اکوسیستم بلاک چین، واسطه های جدید به مرور وارد این سیستم می شن تا اون مشکل اصلی یعنی رابطه بین داده آفلاین و گزارش دیجیتال رو حل کنن.

همین مشکل، توانایی زیادی در تبدیل شدن به یه مدل کسب وکار موفق رو داره و یکی از پتانسیلای رو به رشد در بازاره.

از اونجایی که این فناوری هنوز جوونه ، حل این مشکلات، پتانسیل اون در ایجاد تغییر در سیستم مالکیت داده دیجیتال رو زیاد می کنه.

منبع: zoomit.ir