بررسی ب ام و X3 M40i؛ بازگشت به ریشه ها

نسل جدید ب ام و X3 دارای همون حس و حالیه که روزگاری موجب درخشش تموم مدلای ب ام و در میان انبوه برندا می شد.

به نظر می رسه شرکت باواریایی می خواد از این پس مدلای جدیدش رو با همون جادوی خوب و خواستنی مدلای قدیمی تر خود ترکیب کنه تا حاصل کار چیزی مانند نسل جدید سدان اسپرت M5 و کراس اوور X3 M40i، دوست داشتنی از آب دربیاد.

البته از طرفی ممکنه این کنترل بدنه عالی، سواری به طور کامل مناسب و سیستم فرمون خوب در X3 جدید همه تنها نتیجه یه اتفاق برنامه ریزی نشده و قصد و نیتی در کار باشن!

X3 M40i مورد بررسی دارای پیشرانه توربوی شش سیلندر خطی با حجم ۳ لیتر به جای پیشرانه ۲ لیتری توربو استفاده شده در مدلای پایه ۳۰i بود که با ۳۵۵ اسب بخار، توان تولید ۱۰۷ اسب بخار بیشتر نسبت نمونه پایه رو داره.

بهتره ذهنتون رو بی خود درگیر اینکه به چه دلیل نسخه ۲ لیتری با کد ۳۰i و نسخه ۳ لیتری با کد ۴۰i شناخته می شن نکنین؛ به هر حال به نتیجه ای نمی رسین!

در سنت ب ام و، قرار گرفتن نشون M قبل از کد پیشرانه نشون دهنده دخالتی محدودتر به وسیله زیر مجموعه Mpower نسبت به خودروایی مانند M3 یا X6 Mه که خودروایی به طور کامل متفاوت با نسخه های معمولی خود هستن.

مرسدس بنز هم، اینجور خودروایی رو در سبد اجناس AMG خود با کد ۵۳ و ۴۳ عرضه می کنه؛ مثلا مرسدس GLC 43 حریف مستقیم X3 M40i، که در ادامه بررسی می شه، است.

نشون M در X3، تغییراتی شامل سیستم تعلیق M اسپرت، سیستم ترمز M اسپرت با لنتای آبی رنگ و سیستم فرمون نسبت متغیر رو در بر داره که همه به صورت استاندارد روی این نسخه نصب می شن ولی در نسخه معمولی ۴ سیلندر آپشن حساب می شن.

تعیین اینکه پیشرانه خطی ۶ سیلندر توربو یا سیستم تعلیق M40i، کدوم یکی تا این حد این خودرو رو جذاب کردن کاری بسیار سخته. سیستم تعلیق این کراس اوور سواری لایق نام ب ام و، حتی در مسیرایی با وضعیت ناجور، واسه سرنشینان خود به ارمغان می آورد.

خودروی مورد بررسی ما با وجود رینگای آپشنال ۲۰ اینچی جدای از سواری مناسبش، بادی رول و هرگونه حرکت اضافی بدنه رو خوب کنترل می کرد.

چاشنی اصلی این کراس اوور پیشرانه اون هستش که ۵۵ اسب بخار بیشتر از پیشرانه ۶ سیلندر به کار رفته در نسل قبل تولید می کنه. خودرو فقط در عرض ۴٫۴ ثانیه از ۰ به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسید که کمی سریعتر زمان لازم واسه GLC43 و آئودی SQ5 بود. پیشرانه ۶ سیلندر جدید کار انتقال قدرت رو به نرمی و ترتیب کامل، همونطور که از اون انتظار میره، به انجام میرسونه و هیچ نارضایتی رو دلیل نمی شه.

با وجود بحران بی هویتی ب ام و در سالای گذشته، این شرکت هیچ مشکلی در جفت و جور گیربکسای عالی مبدل گشتاور اتوماتیکش نداشته. گیربکس خودکار ۸ سرعته حاضر در X3 هم با ضریب مناسب و دقت بالایش از این قانون مستثنی نیس.

به لطف این گیربکس، نیاز به قرار دادن خودرو در حالات اسپرت یا اسپرت + خیلی محسوس نبوده و تنها حرکت دادن دنده از حالت D به S به اندازه کافی چاشنی تند و تیزی رو به سامانه انتقال قدرت X3 اضافه می کنه؛ بدون اینکه نیاز به یه لیوان شیر باشه!

برخلاف پیچیدگیایی که در مدلای جدید ب ام و، به هنگام انتخاب تنظیمات مناسب واسه سیستمای شاسی و فرمون و انتقال قدرت هست، X3 M40i در حالت کامفورت و در ترکیب اون با حالت D یا S جعبه دنده، لذت و نشاطی رو به راننده منتقل می کنه که فقط در مدلای ساده و بی آلایش گذشته میشه نظیرش رو یافت. فرمون نازک X3 خیلی راحت در دست جا میگیره و با این که دقیق و گوش به زنگه ولی کمی در انتقال حس به وجود اومده به وسیله سطح راه کم لطفی می کنه.

به لطف طراحی جعبه ای و افزایش تقریباً ۵ سانتی متری فاصله بین محورا، X3 فضایی مناسبی واسه سرنشینانش به ارمغان می آورد. کیفیت مواد به کار رفته در ساخت کابین جذاب و درجه یه بوده و سیستم iDrive ب ام و مانند همیشه جای گله باقی نمی ذاره.

پوشش چرمی به همراه دوخت تزئینی روی داشبورد، صندلیای جلو برقی، تهویه مطبوع خودکار سه گانه، چراغهای فول LED تطبیق پذیر و کیت بدنه مخصوص از جمله مواردی هستن که به صورت استاندارد در M40i قرار داده شدن.

خودروی مورد بررسی ما به لطف آپشنای نه خیلی کم خود قیمتی در حدود ۶۵,۲۴۵$ داشت؛ البته در دنیایی که در اون پورشه ماکان با قیمت بالای ۱۰۰,۰۰$ پیدا میشه، اینجور قیمتی خیلی غیر مناسب نیس.

ترکیب کاربردی بودن در استفاده روزانه، جنبه های مثبت رانندگی بدون فدا کردن راحتی سرنشینان و راننده و در آخر ظاهر تقریبا مناسب، ب ام و X3 M40i پکیج کاملی واسه علاقه مندان به خودروای کراس اوور حساب می شه.

به نظر می رسه با ادامه همین راه و بکار گرفتن همین فرمول، ب ام و می تونه دوباره گوشه ای از هویت از دست رفته اش رو باز یابد.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *