بزرگترین اشتباه هایی که در نوشتن رزومه ممکن است مرتکب شوید

بزرگترین اشتباه هایی که در نوشتن رزومه ممکن است مرتکب شوید
نوامبر 13, 2019 No Comments فناوری edame

من در طول دوران کاری خود رزومهای بسیاری به جاهای مختلفی فرستاده ام و واسه هر جور شغلی درخواست کرده ام. بیشتر از ۲۰۰ هزار رزومه رو باز بینی و در گوگل بعضی وقتا بیشتر از ۵۰ هزار رزومه در هفته گرفتم.

بعضیا عالی هستن، بیشتر اونا خوبند و بسیاری افتضاحند. بدترین قسمت ماجرا اینه که من یه اشتباه تکراری رو واسه ۱۵ سال متوالی در رزومهای جور واجور می دیدم. موضوع این جا بود که از خیلی از رزومها به این نتیجه می رسیدم که این فرد واسه کار بسیار عالیه اما به دلیل اشتباهای موجود در رزومه  اش و بازار رقابتی موجود اونا شانس به دست آوردن شغل مناسب رو از دست می دادن. این روزا که شرایط استخدامی بسیار سخته کافیه یه اشتباه کنین تا خیلی راحت کاری که لیاقت اونو دارین از دست بدین.

به شما پیشنهاد می کنم که این مقاله رو بخونین چون شک ندارم که بیشتر از نصف شما مثل این اشتباهی رو در رزومه خود مرتکب میشین. در ادامه به پنج مورد از اشتباهایی که در رزومهای بسیاری دیده شده اشاره می کنم. رزومهای خودتون رو بازبینی کنین و اونا رو اصلاح کنین.

اشتباه اول: غلط املایی و نگارشی. این اشتباهیه که خیلی از کاندیدها در رزومه شون مرتکب می شن. در سال ۲۰۱۳ در گزارشی از CareerBuilder معلوم شد ۵۸ درصد رزومه شامل اینجور اشکالی بودن.

معمولا دستکاری بیشتر رزومه احتمال بروز اشتباهات املایی و نگارشی در اونو بیشتر می کنه.

این اشتباه معمولا حاصل از بازبینیای وسواس گونه س که فرد همیشه به ویرایش مطالب رزومه خود "واسه آخرین بار" می پردازن و در همین دستکاریا اشتباهای نگارشی اتفاق می افته، جمله بندی با اشکال مواجه می شه و متن نوشته شده ساختار درست خود رو از دست میده. این اشتباه مخصوصا در رزومهای مشاغل MBA فت و فراوون اتفاق می افته. توجه به این اشتباهات خیلی مهمه چون کارفرما اینجور اشتباهاتی به بی دقتی و کم توجهی به جزئیات کار تلقی می کنه. راه حل اصلاح؟

یه بار رزومه خود رو از پایین به بالا بخونین. این به هم ریختن ترتیب نوشته باعث می شه که شما به هر خط با دقت بیشتری تمرکز کنین و اشکالات اونو پیدا کنین. هم اینکه می تونین از شخص دیگری بخواین که اونو واسه شما بخونه و غلط گیری کنه.

اشتباه دوم: طول رزومه. یه قانون در مورد رزومه کاری هست که میگه واسه هر ۱۰ سال سابقه کاری یه صفحه رزومه! یعنی اگه سابقه کاری شما زیر ده ساله طول رزومه شما نباید بیشتر از یه صفحه باشه.

رزومه کوتاه نشون دهنده توانایی شما در موشکافی درست مطالب، اولویت بندی کردن کارا، انتقال مهمترین اطلاعات فردیه.

واقعیت اینه که رزومهایی که ۴ یا ۵ صفحه باشن خونده نمی شن و یا بسیار سرسری به اونا نگاهی انداخته می شه.

به اون از این زاویه نگاه کنین: "تنها" هدف از نوشتن رزومه اینه که شما بتونین موفق به گرفتن مصاحبه شید. همین! و هدف این نیس که مسوول استخدام رو راضی کنین که شما رو استخدام کنه. این نتیجه ایه که باید در بین مصاحبه به اون برسین. پس با دونستن این موضوع رزومه خود رو طوری کوتاه کنین که بتونین مصاحبه بگیرین وقتی موفق شدید به مرحله مصاحبه برسین رزومه دیگه اهمیت چندانی نداره.

اشتباه سوم: قالب بندی. تمرکز شما موقع نوشته رزومه باید روی خوانا و تمیز بودن اون باشه، مگه این که جویای کارای هنری و طراحی باشین. فونت شما باید دست کم ۱۰ باشه و ۱ تا ۱،۵ سانتیمتر از کنارهای صفحه فاصله داشته باشین (مارجین).

بهترین فرمت واسه ارسال رزومه، PDFه.

صفحه سفید جوهر مشکی. فاصله گذاری همسان بین خطوط و ستونای ردیف شده. نام و مشخصات تماس در تموم صفحات. اگه می تونین قبل از فرستان با ایمیل، اونو هم در  Google Docs و هم در Word بررسی و بازبینی کنین.  قالب بندی شما ممکنه عوض شه. از بهترین راه ها فرستادن فایل به صورت PDFه.

اشتباه چهارم: اطلاعات پنهونی. یه بار من رزومه ای گرفتم از شخصی که در یکی ار شرکتای مشاوره ای کار میکرد.

اختلاف ذاتی بین چیزی که کارفرما از شما می خواد «پنهونی نگه داشتن مطالب کار و کاسبی» و چیزی که شما می خواین «نشون دادن تواناییا و مهارت هاتون» است.

از مهم ترین اصول کاری این شرکت این بود که نام مشتریا هیچوقت نباید معلوم شه. در رزومه این شخص مثل این اطلاعات گفته شده بود. نتیجه این که بدون این دست اون دست کردن رد شد.

افراد جویای کار به دلیل نیاز به نشون دادن تواناییا و مهارت ها، بعضی وقتا اطلاعاتی رو در رزومه خود قرار میدن که پنهونی س و این به ضرر اونا تموم می شه. حدود ۵ تا ۱۰ درصد رزومه اینجور اشتباهی رو مرتکب می شن. کارفرما هیچوقت اونا رو استخدام نمی کنه مگه اینکه بخوان اطلاعاتشون به گوش همه برسه!

اشتباه پنجم: دروغگویی. این یکی از اشتباه ترین کارهاییه که افراد در رزومه هاشون انجام میدن و موجب اخراج شدن کارمندان در هر موقعیت و جایگاهی که باشن می شه. عبارت «CEO fired for lying on resume» رو جستجو کنین و نتیجه رو ببینه.

افراد درباره مدرک، معدل، محل تحصیل، طول مدت کار کردنشون در شرکتای قبلی، موارد مشابه دروغ می گن.

اما مشکلات کلی ای در دروغ گفتن هست:

۱. خیلی راحت لو می رید. این روزا یه جستجوی ساده از اسم شما در اینترنت یا آدمایی که قبلا همکار شما بودن همه گفته های نادرست شما رو معلوم می کنه.

۲. دروغا همیشه شما رو دنبال می کنن. در رزومه خود دروغ می گین و استخدام میشین اما چند سال بعد حقیقت رو می شه و شما به فضاحت از کار برکنار میشین.

 

•••

اینا اشکالاتی هستن که در رزومها دیده می شن. تلاش کنین از انجام اونا دوری کنین. کارفرماها دنبال مناسب ترین افراد هستن. با انجام اینجور اشتباهاتی شانس خود رو از بین نبرین.

اینجاش خیلی مهمه که بیشتر رزومها اینجور اشتباهاتی رو دارن.ا دوری کردن از اونا باعث می شه که شانس کاریابی شما زیاد شه.

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *