تست و بررسی لوتوس الیزه S؛ پایانی تلخ برای میراثی شکوهمند

روایت ماجرای تشکیل لوتوس و فعالیت این شرکت رو میشه یکی از داستانای جذاب در صنعت خودرو و به خصوص در بخش ورزشای موتوری دونست.

این شرکت انگلیسی که به وسیله کالین چاپمن تاسیس شده، حضور طولانی در مسابقات فرمول یه داشته و تجربه قهرمانی در این مسابقات رو هم در کارنامه خود داره.

لوتوس فراز و فرودهای بسیاری رو در تاریخ خود دیده. از دست به دست شدن بین خودروسازان بزرگ جهانی گرفته تا خروج بسیار تلخ این تیم از مسابقات فرمول یه و واگذاری بخش موتوراسپرت اون به شرکت رنو فرانسه و فروش بخش خودروهای شهری به پروتون مالزی که خود هم تازگیا به وسیله گروه PSA (پژو&سیتروئن) خریداری شد، از جمله این موارد هستن.

در واقع شرکت لوتوس رو میشه نسخه کوچیک و انگلیسی فراری دونست که با به کار گیری وجود خود، خودروی شهری هم تولید می کنه، اما هیچوقت در حد و اندازه فراری باشکوه و قوی ظاهر نشده.

چند ماه قبل شرایط عرضه خودرو موتور وسط و اسپرت آلفارومئو ۴C رو در کشورمون بررسی کرده بودیم. با این که این جور خودروها عمومیت زیادی حتی در بازارهای جهانی ندارن، اما با در نظر گرفتن چگونگی آرایش فنی و طراحی ظاهری میشه اونا رو باحال تر از باقی خودروهای در حال گذر در خیابونا دونست.

در واقع منطق ساخت متفاوتی پشت این وسایل نقلیه س و از پایه قشر ماشین دوستان دو آتشه رو هدف قرار میده.

در ادامه سلسله بررسیای خودروهای موجود در کشور، این بار به سراغ لوتوس الیزه S اومدیم که ظرف ماه های گذشته پس از مدتا انتظار مجوز شماره گذاری و عرضه در بازار ایران رو بدست آورده.

شرکت ایلیا موتور به عنوان نماینده رسمی لوتوس از اواسط سال ۹۴ خبر حضور خودروهای این شرکت رو در ایران داده بود و در سال ۹۵ با گشایش نمایشگاه قصد جدی خود واسه حضور این برند در کشورمون رو به نمایش گذاشت.

این شرکت در نمایشگاه خودرو تهران هم حضور داشت و نگاه های بسیاری رو به سمت خود جلب کرد. در ادامه نگاهی به یکی از اجناس این شرکت یعنی لوتوس الیزه S میندازیم و اونو با شرایط موجود در کشورمون خواهیم سبک و سنگین کرد.

حکایت لوتوس الیزه از این واسه می تونه جذاب باشه که همه عناصر خودرو به وسیله یه سازنده ساخته نشده. مثلا پلت فرم این خودرو به وسیله شرکت لوتوس ساخته شده اما در قسمت قوای محرکه از موتور تویوتا با تقویت اختصاصی خود لوتوس استفاده شده. از سال ۱۹۹۶ میلادی لوتوس دست به عرضه این خودروی اسپرت موتور وسط زده و تا به امروز ۳ نسل از این اجناس معرفی شدن.

پلت فرم این خودرو به سازندگان دیگری مثل شرکت تسلا و تیونر معروف آمریکایی یعنی هنسی داده شده. در واقع اولین محصول شرکت تسلا یعنی مدل رودستر از پلت فرم لوتوس الیزه بهره مند بوده.

شاید بشه تنها هدف از ساخت این جور خودروها رو درگیر کردن ۱۰۰ درصدی راننده در بین رانندگی دونست و با در نظر گرفتن مرکز ثقل پایین، وزن کم، فرمون کامل مکانیکی و جعبه دنده دستی این هدف به طور کامل تحقق پیدا میکنه.

طراحی ظاهری و داخلی

طراحی ظاهری این جور خودروها به اندازه ای فرق داره که نگاه هر بیننده ای رو عاشق خود می کنه. به دلیل آرایش فنی متفاوت و دو سرنشینه بودن خودرو، طول کلی به کمتر از ۴ متر (۳۸۲۴ mm) و ارتفاع اون به ۱۱۱۷ mm می رسه. دماغه منحنی شکل، در کنار چراغای کشیده شده روی گلگیر و دو خروجی هوای کار شده روی سپر جلو می تونه ظاهر جلوی خودرو رو به صورت تیتروار توصیف کنه.

لوتوس الیزه S در واقع یه رودستره که سقف اون به صورت دستی توانایی بازگشایی داره. در نمای عقب چراغای گرد که به صورت سنتی در بیشتر خودروهای اسپرت استفاده می شه هستن و در بین اونا نام شرکت با فونت به نسبت بزرگی کار شده.

در بخش زیرین هم اسپیلیتر حضور داره که نشون دهنده وجود واقعی خودرو و سازنده اون هستش.

در نمای جانبی چرخای جلو با اندازه ۱۷ اینچ و چرخای عقبی با اندازه ۱۸ اینچ هستن و اونا رو میشه جذاب ترین المان این بخش در کنار ورودی هوای ۳/۱ انتهایی خودرو دونست.

وزن ۹۱۴ کیلوگرمی خودرو نشون دهنده اون هستش که نباید به دنبال عنصر خاصی چه در داخل و چه در خارج خودرو باشیم و این مسئله در بخش آپشنای این خودرو به روشنی مشاهده می شه.

در داخل اتاق هم به فضای بسیار کوچیک و نیمه مسابقه ای اون میشه اشاره کرد که تنها دارای موارد اصلی مثل صندلی ثابت، فرمون ثابت، سیستم صوتی، ترمزدستی و…است.

طوریکه میشه لوتوس رو از نظر سطح آپشن گذاری پایین تر از آلفا ۴C به عنوان یه حریف مستقیم دونست. شاید تنها مورد در بخش امکانات که بشه به اون اشاره کرد استارت دکمه ای باشه.

قوای محرکه

این خودرو از یه موتور ۴ سیلندر ساخت شرکت تویوتا استفاده میکرد که با کد ۱ZR-FAE شناخته می شه و به لطف مجهز شدن به یه سوپرشارژر توانایی تولید ۲۱۷ اسب بخار قدرت در دور ۶۸۰۰ و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۴۶۰۰ رو دارا هستش.

جعبه دنده ۶ سرعته این خودرو با ضرایب دنده کوتاه قدرت رو به محور عقب می فرسته که مجهز به قفل دیفرانسیل الکترونیکیه. شاسی این خودرو از نوع آلومینیومیه و پنلای بدنه هم از فایبرگلاس ساخته شدن. سیستم تعلیق لوتوس الیزه هم از نوع جداگونه مولتی لینک با کمک فنر گازیه.

تجربه رانندگی عذاب آور در کوچه پس کوچه های تهران

همونطور که مشخصه، این خودرو با  هدف لذت از رانندگی در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی یا پیستای اتومبیل رانی ساخته شده و هیچ سنخیتی با  رانندگی شهری طولانی اونم در شهری مثل تهران رو نداره و حضور در ترافیک با این خودرو می تونه لوتوس الیزه S رو به یه شکنجه گر مبدل سازه.

از اون جا که فرمون خودرو به هیچ گونه نیروی کمکی مجهز نیس به شکل کلاسیکی سفت و سنگین احساس می شه. این مسئله در بین گرفتن کلاچ و تعویض دنده هم به طور کامل نمایانه طوریکه خیلی از افراد قادر به رانندگی دراز مدت با این خودرو نیستن و لوتوس اونم در خیابونای شهری مثل تهران خیلی راحت شما رو از کت و کول میندازه.

لوتوس الیزه در بیشتر دقایق رانندگی تشنگی سیر نشدنی به شتاب گیری و رانندگی تهاجمی داره و با در نظر گرفتن لاستیکای پهن عقب چسبندگی و ترکشن لازم رو جفت و جور می کنه.

ترمز با کوچیک ترین فشاری عکس العمل نشون میده و فنر بندی این خودرو به لطف ساختار جداگونه و به کار گیری کمک فنر گازی از پس دست اندازای کوچیک بر میاد، اما در مواجه با چالشای بزرگ، جذب ضربه رو به کمر راننده واگذار می کنه.

پس لوتوس الیزه S خود رو خوب در جاده های پر و پیچ خم نشون میده و با شاسی بسیار عالی و فرمون دهی دقیق تموم مکانیکی در جاده طوفان به پا می کنه، در واقع کمتر خودرویی قادر به ارائه عملکردی مثل لوتوس در اینجور جاده هاییه.

خودروهایی مثل لوتوس الیزه S و آلفا رومئو ۴C رو میشه نمونه های ارزون تر و اقتصادی تری از اجناس شرکتای بزرگی مثل فراری، مک لارن و…دونست.

اما در بازار کشورمون، حضور برندی مثل لوتوس با اینجور قیمتی که با هیچ عقل و منطقی جور در نمیاد. چون که لوتوس در بازار جهانی سازنده خودروهای اسپرت تقریبا ارزون قیمت با لذت رانندگی بالا هستش و الیزه S رو با قیمتی در حدود ۵۵ هزار دلار عرضه می کنه، اما قیمت ۴۵۰ میلیونی این مدل در ایران، این محصول رو تبدیل به انتخابی عجیب واسه قشر فوق پولدار جامعه کرده.

اینجور مشکلی در کنار معضلات مربوط به تعمیر و نگهداری، نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و جاده های کشورمون و نبود وجود پیست مناسب واسه رانندگی تفریحی، روند فروش خودرویی مانند لوتوس الیزه رو در ایران به یه مشکل حل نشدنی تبدیل می کنه.

آلفارومئو ۴C هم به دلیل همین مسائل، کمتر از انگشتان یه دست در ایران فروش داشته، از این رو نمیشه واسه لوتوس هم موفقیت چندانی رو در شرایط فعلی بازار متصور شد.

در همین رابطه بخونین:

بررسی شورولت کامارو RS کانورتیبل؛ رویایی واسه مسافرت تابستونی

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ برگشت شورولت به دوران طلایی

بررسی پورشه باکستر ۲۰۱۷ تو تهران؛ معجون پرستیژ، تکنولوژی و سرعت

بررسی آلفا رومئو ۴C؛ سریعترین خودرو کم فروش بازار ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *