دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات با موضوع نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران

تکه ای از متن پایان نامه :

دارد. شاید بتوان گفت حتی در آزادی خواهران اسفندیار نیز چنین مضمونی نهفته می باشد. اسفندیار برای آزادی خواهران جوان خود، هفت مرحله را پشت سر می­گذارد، در سوّمین خوان از هفت­خوان، او با اژدهایی می­جنگد و او را شکست می­دهد.29در مراحل بعدی اسفندیار با غلبه بر زن جادو، سیمرغ و برف و سرما و عبور از دریا، خواهران را از اسارت «ارجاسب» تورانی می­رهاند.

«یونگ» معتقد می باشد: نبرد قهرمان و اژدها، مضمون کهن­الگوی پیروزی من خویش بر گرایش­های واپس­گرایانه را آشکار می­کند، گرچه طرف تیره و منفی شخصیت در ناخودآگاه مردم باقی می­ماند اما قهرمان درست به وارونه بایستی متوجه­ی وجود سایه باشد تا بتواند از آن نیرو بگیرد و اگر بخواهد به اندازه­ای نیرومند گردد تا بتواند بر اژدها پیروز گردد بایستی با نیروهای ندارد اما فرهنگ ما ملهم از بین­النهرین و این­هاست.»(بهار،1376: 268)

در بعضی سرزمین­های خشک، این مضمون و آیین مرگ و زندگی مجدد، طی دوره­ای هفت ساله تکرار می­گردد. مثل داستان خدای بعل30 (baal)، او خدایی می باشد که توسط دیو شر و خشکی کشته می­گردد و بعد از هفت سال حکومت خشکی و قحطی، بعل توسط خدایان زنده می­گردد و بر خشکی چیره می­گردد و هفت سال حکومت می­کند. در سرزمین­هایی زیرا فلسطین و سوریه و کنعان و… به دلیل خشکی، چنین مضمون اساطیری هفت ساله می باشد.(نمونه­ی دیگر داستان یوسف پیامبر می باشد) مهرداد بهار درمورد اهمیت خدایان برکت­بخش و مرگ و زندگی مجدد آن­ها می­نویسد:

«داستان رامایانه در فرهنگ هندی، داستان مرگ سیاوش و آمدن کیخسرو به ایران، که سودابه تأثیر عمده­ای در آن دارد. داستان بعل و انث در متن­های کنعانی که بازگوی مرگ و زندگی خدای برکت­بخشنده و باران­آور در طی دوره­هایی هفت ساله، نه هر ساله می باشد و مرگ او به دست موت، خدای مرگ، و تجدید حیات او. داستان خدای باران­آور قوم هیتی در آسیای صغیر(که متعلق به اقوام قبلی آن سرزمین، حتی­ها(اقوام هتی) بوده می باشد) به نام «تَشوب»، و جنگ او با دیوسنگ که در آب­ها قرار می­گیرد و قهر کردن این خدا از شهر خود و رفتن به سرزمین­های دیگر و باز­آوردنش به سرزمین خود؛ و داستان ایزیس و ازیریس در مصر که داستان شهادت و حیات مجدد ایزد برکت­بخشنده می باشد و مبتنی بر مرگ ازیریس به دست «ست»(seth) و جانشینی «ست» بر تخت ازیریس و فرا­رسیدن هوروس، پسر ایزیس و ازیریس، و نبردی با عموی خود ـ سث ـ و بر تخت پدر نشستن و…همه و همه از اهمیت خدای برکت­بخشنده از هند تا دره­ی نیل و پیوندشان با یکدیگر از نظر موضوع و محتوای اساطیری سخن می­گوید.»(بهار،1382: 30)

  مردم بین­النهرین نیز آیین مفصل عزاداری را هر ساله برای «تموز»،(خدای برداشت محصول) برگزار می­کنند. نکته­ی قابل ذکر این می باشد که خدایان برکت­بخش که خدای گیاه، درخت، برداشت محصول و باران و… هستند، معمولاً با گاو، به عنوان حیوانی که نماد باروری می باشد و قربانی او موجب سیلان

نماد شناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه