دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد درباره نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران

تکه ای از متن پایان نامه :

خدای مؤثری را داشته            همی راند ازین گونه تا شیر­خوان         جهان را چو این بشنوی پیر خوان

(فردوسی،1386: 21)

 

در شاهنامه آمده می باشد که تأثیر شیر بر روی پرچم­ها و درفش­ها تصویر می­گردید. پهلوانان بزرگ سپاه، درفش شیر پیکر داشتند که بی شک نماد قدرت، شجاعت و ویژگی ذاتی پهلوان بود، مانند درفش گودرز:

 

یکــی شـیر پیکـر درفشـی به زر           درفشان یکــی در مـیانش گــهر

….                          ……                    …….                           …….

چنین گفت کـان فـرّ آزادگــان           جهـانگـیر گـودرز گـشوادگـان

(همان: 127)

 

رستم نیز اگرچه درفشش اژدها پیکر می باشد اما نیزه­اش شیر نشان می باشد:

 

درفشی بدیـد اژدهـا پیکـر می باشد            بـر آن نیزه بر، شیر زرین سر می باشد

(فردوسی،1386: 127).(عبداللهی،1381: 591)

 

2-2) شیر در اساطیر هند:

شیر در هند نیز با دو جنبه­ی متضادـ مثبت و منفی ـ مطرح می­­گردد و این امر در داستان­ها و قصه­های هندی مشهود می باشد.

از میان خدایانی که بیشتر با شیر پیوند دارند می­توان، ویشنو، دوی(خدابانو و همسر شیوا)، گانشه و شیوا را نام برد. همچنین «در آیین بودایی، شیر نماد خود بودا و از جنبه­های اصول او بود.»(هال،1380: 63)

2-2-1) ویشنو:

ویشنو در چهارمین تجلی از ده تجلی خود به صورت«ناراسینهه»(narasinha) درآمد و هدف او از این تجلی، نابودی اهریمنی به نام«هی می باشد که «شیر گاهی مرکب گانشه، خدای فیل شکل می باشد.»(همان: 63)  اما مرکب اصلی گانشه یک موش صحرایی می باشد.

نماد شناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه