سال نو رو با این تغییرات در سبک زندگی خود برگزار کنین و با درد کمتری قدم به سال جدید بذارین.

به گزارش آلامتو به نقل از سلامت ؛ شروع سال نو همیشه بهترین زمان واسه تفکر درباره ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگیست، از اون جمله می توان به تغییراتی اشاره کرد که به کنترل آرتروز کمک می کنن. فقط کافیه اون تغییرات جزئی رو در زندگی روزمره اعمال کنین تا اثرات مثبت اون رو در کاهش دردهای مفاصل ببینین و در آخر سلامت عمومی بدنتون رو تضمین کنین. حتی در مواردی ممکنه دیگه احتیاجی به داروهای آرتروز پیدا نکنین.

اینجا به تصمیمات قاطعی اشاره می کنیم که براتون مهم و موثره.

  1. برنامه غذایی خود رو اصلاح کنین.

دکتر اسکات زاشین دارای برد تخصصی روماتولوژی و متخصص مریضی های داخلی در دالاس تگزاس می گوید: “ما معتقدیم اصلاح برنامه غذایی یکی از مواردیست که موجب بهبود آرتروز مفصلی- استخوانی آدمایی می شه که احتیاجی به درمان های دارویی ندارن.”

داشتن وزن ایده آل، از اندازه فشاری که بر مفاصل وارد می شه کم کرده و منتهی به کاهش دردهای آرتروزی می شه. در صورت امکان میوه و سبزیجات بیشتری در برنامه غذایی خود بذارین و مصرف گوشت های چرب رو کم کنین چون همین دو تغییر منتهی به کاهش وزن می شن. این تغییرات علاوه بر کاهش وزن موجب کاهش التهابات شده و بالطبع بهبود دردهای آرتروزی رو همراه داره.

دکتر زاشین می گوید: “میوه ها و سبزیجات از جمله مواد غذایی ضدالتهاب حساب می شن، در حالی که گوشت های چرب التهابات زا هستن.”

  1. ورزش رو شروع کنین.

خیلی از مبتلایان به آرتروز مفصلی – استخوانی تصور می کنن که نباید- یا نمی تونن ورزش کنن. اما حقیقت چیز دیگریست، دکتر زاشین عقیده داره: “ورزش واسه مبتلایان به آرتروز مفصلی- استخوانی بسیار به درد بخور بوده و بافت های محافظ مفاصل رو تقویت می کنه.”

ورزش از اندازه فشاری که به صورت مستقیم به مفاصل وارد می شه کم کرده و در بهبود دردهای مفصلی موثره. با دکتر خود در رابطه با درمان با حرکات ورزشی صحبت کنین، از اون بخواین ورزش هایی که واسه کاهش دردهای مفصلی مناسبه رو به شما معرفی کنه. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین زاشین ورزش هایی مثل دوچرخه سواری و شنا رو پیشنهاد می کنه چون در عین حالا که فعالیت ورزشی هستن، منتهی به شدید شدن دردهای مفصلی نمی شن.

  1. درمان های جانشین رو امتحان کنین.

مصرف طولانی دارو به طور قطع مشکلات جانبی بسیاری به همراه داره، به خاطر همین خیلیا واسه کاهش دردهای به وجود اومده بوسیله آرتروز در جستجوی درمان های جانشین هستن. دکتر زاشین عقیده داره: ” ایده بدی نیس.”

درمان های جانشین ارزش امتحان کردن رو دارن، اگر موثر واقع شن عالیست و اگه هم موثر نباشن، ضرری ندارن. ایشون واسه آرامش درد، سولفات گلوکوزامین که بدون نسخه lمیشه فهمید کرد رو پیشنهاد می دهد. اون اشاره می کنه که: “از اونجایی که داروی تقریبا گران قیمتیه، پس ۳ ماه اون رو استفاده کنین و اگه دردهایتان آرامش نیافت اون رو قطع کنین.” شما می تونید این مکمل رو از داروخونه های دور و بر منزلتون جفت و جور کنین.

  1. بیشتر بخوابین.

زاشین می گوید: “خواب کلید سلامته، اگه همیشه احساس خستگی می کنین و با وجود استراحت، حس می کنین به اندازه کافی استراحت نکرده اید به احتمال زیاد از نظر جسمی در وضعیت ناخوشایندی قرار دارین.” اگه خسته باشین، تموم پیشنهاد های بالا مبنی بر تغییرات مثبت در سبک زندگی مانند ورزش کردن و برنامه غذایی سالم تر نتیجه ای نخواد داشت و همین امر به وخامت دردهای مفصلی دامن می زند.

دکتر زاشین می گوید: “ما در بررسی های بالینی از بیماران گرفتار به فیبرومیالژیا دریافتیم که بی خوابی بیش از اندازه می تونه دردهای مفصلی رو شدید شدن کنه.” مهمترین نکته در مورد خواب اینه که وقتی که بیدار می شید باید حس کنین که نیرویی دوباره در شما دمیده شده نه اینکه در طول روز همیشه کسل باشین. اگر با مشکل خواب مواجهید با دکتر خود مشورت کنین.

  1. از پشتیبانی بقیه استقبال کنین.

واسه بعضی افراد داشتن حامی امریست روشن اما خیلی از مردم خواهان استقلال هستن و در برابر طلب کمک از بقیه مقاومت می کنن. زاشین خاطر نشون می کنه که در انجام کارای فیزیکی از بقیه طلب کمک کنین و در کل حساب شده قدم وردارین.

ایشون عقیده داره: “بیشتر بیماران هم روزای خوش دارن و هم ناخوش.” در روزای خوش تصور نکنین قادر به انجام هر کاری هستین. مثلا دفعه بعد که فروشنده پیشنهاد کرد که کیسه های خریدتون تا ماشین براتون بیاره، فقط ماشین رو به اون نشون بدید. ساعت هایی که فارغ از دردهای آرتروز سپری می کنین به وجود اومده بوسیله همین لحظه های استراحت و بدون فشار جسمانیه.

  1. فشارهای روحی رو کم کنین.

زندگی بدون فشارهای روحی امکان پذیر نیس، اونا به بخش جدایی ناپذیر زندگی ما بدل شده ان. به باور زاشین، نکته کلیدی اینه که یاد بگیرین فشارهای روحی رو کنترل کنین. ایشون خاطر نشون می کنه راه هایی مثبتی واسه تخلیه فشارهای روحی مانند عبادت، مدیتیشین و یوگا رو امتحان کنین.

اون میگه، کم کردن از فشارهای روحی خیلی با اهمیته چون اونا اثرات منفی زیادی مانند بی خوابی و بدخوابی به همراه دارن. فشارهای روحی دردهای جسمی رو زیاد کرده و احتمال انجام فعالیت های سالم واسه حفظ سبک زندگی سلامت رو کاهش میدن. زمان هایی رو به مراوده با بقیه اختصاص بدید از جمله خوردن ناهار با دوستان، یا واسه کاهش استرس و اثرات منفی آرتروز بر زندگیتون مدیتیشن های تکی رو تمرین کنین.

چیجوری با آرتروز زانو مقابله کنیم؟

آرتریت روماتوئید و رژیم غذایی

آرتروز مجله سلامت