رونمایی تندر ۹۰ اتوماتیک + قیمت

دنیای اقتصاد نوشت: اما به چه دلیل تندری که قرار بود زیر ۱۰ میلیون تومن باشه، حالا از ۳۵ میلیون هم رد شده و ممکنه چهل میلیونی اش هم در راه باشه.

کارشناسان در جواب به این سوال، دست روی دو موضوع می گذارن، یکی شروع دیرهنگام تولید تندر-۹۰ و دیگری ارزبری بالای اون.

به گفته اونا، تولید تندر-۹۰ با حدود دو سال تاخیر کلید خورد و همین موضوع تاثیر زیادی بر هزینه تولید و قیمت تموم شده اون گذاشت.

تندر قرار بود با یوروی ۷۰۰ تومانی در تیراژی ۳۰۰ هزار دستگاهی به تولید برسه، اما مخالفت ها و مانع تراشی ها از طرف بعضی افراد اجازه این کار رو نداد و تولید وقتی شروع شد که اندازه یورو دو برابر شده بود.

طبق قرارداد منعقد شده میان رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (طرف ایرونی قرارداد)، قیمت پایه تندر شش هزار و ۷۵۰ یورو در نظر گرفته شده بود که با احتساب یوروی ۷۰۰ تومانی، این محصول زیر پنج میلیون تومن از آب در می اومد.

با این حال، اما تولید تندر با یوروی گران کلید خورد و سرکشی های این محصول از همون اول شروع شد، طوری که خیلی زود همه فهمیدن تندر زیر ۱۰ میلیون رویایی بیش نبوده.

اما جدای از تاثیری که شروع دیرهنگام پروژه بر قیمت تندر-۹۰ گذاشت، ارزبری بالای این محصول هم یکی دیگه از دلایل گران شدن اون به حساب می رود.

به باور کارشناسان، یکی از دلایل اصلی تبدیل شدن تندر به خودرویی بالای سی میلیون، هزینه ارزی اون هستش، مخصوصا اینکه اندازه یورو هم طی یه سال گذشته رشدی شدید رو به خود می بیند و همزمانی این دو با هم، بلای گرانی رو بر سر تندر آورده. حالا هم طبق اون چیزی که دیروز معاون تندر-۹۰ ایران خودرو در مراسم رونمایی تندر اتومات اعلام کرد، این محصول الان ۶۱ درصد داخلی سازی قطعات داره.

در واقع ۳۹ درصد قطعات باقیمونده رو خود رنو تامین می کنه و این به معنی ارزبری قابل توجه تندر-۹۰ه، حال اینکه شروع تولید این محصول با داخلی سازی ۵۰ درصدی همراه بود. با این حساب، طی پنج سال و اندی که از شروع تولید تندر-۹۰ می گذره، تنها ۱۱ درصد به داخلی سازی قطعات اون اضافه شده. حال سوال اینجاس که به چه دلیل داخلی سازی تندر-۹۰ محدود بوده؟ معاون تندر-۹۰ ایران خودرو در جواب به این سوال می گوید: هدف این بوده که داخلی سازی قطعات تندر-۹۰ قدم به قدم انجام شه تا کیفیت اون افت نکنه.

به گفته محمدرضا معتمد، درسته که داخلی سازی تندر در این پنج سال و اندی سرعت نداشته و قدم به قدم بوده، اما عوضش مشتریان از کیفیت اون راضی هستن. گفته های ایشون در شرایطیه که تجربه در خودروسازی ایران نشون داده داخلی سازی خودروها معمولا با افت کیفی همراه می شه و حالا تندر-۹۰ به دلیل سختگیری های رنو در بخش تامین قطعات، فعلا از افت کیفیت در امان مونده. البته مشتریان تاوان این موضوع رو با زیاد شدن قیمت تندر داده ان و این یعنی قیمت فدای کیفیت شده و خودروسازان نتونسته ان این دو رو در کنار هم قرار بدن.

عرضه تا آخر سال

اما تندر-۹۰ اتومات در حالی دیروز رونمایی شد که به گفته معاون تندر ایران خودرو، این محصول تا آخر سال روونه بازار می شه.

معتمد با اشاره به اینکه قراره تا آخر سال جاری سه هزار دستگاه از این خودرو تولید و روونه بازار شه، گفت: برنامه تولید تندر-۹۰ خودکار ایران خودرو در سال آینده ۱۵ هزار دستگاهه و ایران خودرو در کل ۶۵ هزار تندر طی سال آینده تولید می کنه.

ایشون اضافه کرد: مجوز تولید انبوه تندر-۹۰ دنده خودکار در تاریخ ۳۰ دی ماه سال جاری از شرکت رنوی فرانسه اخذ و واسه این پروژه بیشتر از ۶۷ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده.

به گفته معتمد، از مهم ترین ویژگی های تندر-۹۰

دنده خودکار می توان به سهولت رانندگی در ترافیک شهری، کاهش استهلاک گیربکس و متعلقات، کارکرد بسیار خوب و خیال راحت در سر بالایی و سرپایینی و محال بودن سرقت خودرو در حال قرار گرفتن در وضعیت پارک اشاره کرد.

معاون تولید تندر ایران خودرو ادامه داد: تندر خودکار از نوع تیپ ترونیکه که منطبق بر اجناس روز دنیا به حساب میاد و توانایی رانندگی در جاده های لغزنده رو داره.

ایشون هم اینکه مهم ترین فرق های بین تندر-۹۰ معمولی و دنده خودکار رو نمایش وضعیت دنده در قسمت نمایشگر جلو آمپر، تغییر دسته دنده و پوسته سپر جلو بیان کرد و گفت: مصرف سوخت تندر-۹۰ دنده خودکار در سیکل ترکیبی (شهر -جاده) ۳. ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتره.

عصر ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *