رژیم زیبایی: ۵ غذای ضد پیری را بشناسید

mediterranean-diet

اگه می خواید یه زندگی پر از نشاط و سرزندگی رو تجربه کنین باید سبک زندگی و تغذیه سالم رو پیش بگیرین.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ با اینکه این موضوع ممکنه مثل داستان فیلمای علمی تخیلی باشه اما محققان فهمیدن که بعضی از ترکیبات می تونن اثر زمان رو با بهبود متابولیسم بدن؛ افزایش انرژی و بهبود مقاومت به انسولین برعکس کنن. خبر خوب اینه که اینجور ترکیباتی رو میشه در میوه ها و سبزیجات پیدا کرد. تحقیقات در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشون داده که خوردن نیکوتین آمید مونونوکلئوتید(NMN) که بدن ما به طور طبیعی اونو تولید می کنه دارای اثر مثبت و ضد پیری روی حیواناته. از اونجایی که مطالعه روی حیوانات با اینجور موفقیتی همراه بوده، محققان تلاش می کنن ازمایشای خود رو روی آدما هم شروع کنن. مطالعه روی حیوانات که در مجله Cell Metabolism منتشر شده نشون میده که موشای پیری که مکمل آب به همراه NMN رو خورده ان بهبود خوبی در متابولیسم خود داشتن. خیلی مهمه که آب بهتر شده تاثیری روی موشای جوون نداشته. این موضوع بدین خاطره که منبع تامین کننده NMN در بدن ما با پیری کاهش پیدا می کنه. به همین خاطره که افراد پیر واقعا به اون نیاز دارن. بهتره بدونین که NMNدر میوه ها و سبزیجاتی مثل آووکادو، کلم بروکلی؛ کلم و خیار پیدا میشه. خوب حالا سوال اینجاس که اگه هممون به رژیم گیاهخواری روی بیاریم عمر طولانی تری داریم و واسه همیشه جوون خواهیم موند؟ دقیقا اینجور نیس. مکملایی که به موشای پیر داده شده بود مقدار NMN خیلی بالایی نسبت به سبزیجات معمولی داشت. این در حالیه که ما نمی تونیم سبزیجات کافی واسه به دست آوردن اثرات دقیق این مطالعه میل کنیم. خوردن این سبزیجات ممکنه اثر تجمعی روی ارتباطات و اتصالات عصبی بدن داشته باشه. بخاطر این نمیشه توقع داشت اثر ضد پیری اون تو یه زمان کوتاه خود رو نشون بده. واسه اینکه بتونین از اثرات اینجور موادی بهره مند شید تلاش کنین یه چهارم الی یه دوم بشقاب غذایی خود در هر وعده رو به سبزیجات و میوه ها اختصاص بدین. در ادامه با غذاهایی آشنا میشین که در اثر گذشت زمان به شما کمک می کنه اثرات پیری رو برعکس کنین.

غذاهای شامل NMN:

در مطالعه ای که در بالا به اون اشاره کردیم، موشایی که آب شامل NMN خورده بودن در واقع بیشتر از گروه کنترلی از این مواد استفاده کرده بودن. با اینکه نمیشه به درستی اینجور نتایجی رو به دنیای واقعی و آدما ربط داد اما خوردن موادی مثل گوجه فرنگی، آووکادو، بروکلی و خیار خالی از لطف نیس.

غذاهای شامل ویتامین B:

همونطور که می دونین NMN یکی از مشتقات نیاسین با نام مستعار ویتامین B3ه. همه ویتامینای B واسه انرژی بدن مهم هستن چون انرژی رو در اختیار بدن قرار میدن و باعث افزایش انرژی متابولیسم سلولی می شن. غذاهای غنی از نیاسین شامل بادام زمینی، قارچ و چای سبز تازه س.

غذاهای شامل کاروتنوئید:

مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی مثل پرتقال، کدوتنبل؛ هویج و فلفل دلمه ای نارنجی رنگ می تونه به بهتر شدن طروات پوست کمک کنه و از شکسته شدن کلاژن در پوست جلوگیری کنه. بقیه غذاهایی که غنی از آنتی اکسیدان هستن می تونن پوست شما رو سرحال تر کنن. تمشک و انار شامل الاجیک اسید(یه آنتی اکسیدان) هستن که می تونه شکسته شدن کلاژن رو کم کنه.

غذاهای شامل امگا۳:

در روند پیری، معمولا التهاب بیشتر از هر چیز دیگری دیده میشه اما خوردن غذاهای غنی از امگا۳ می تونه از این جلوگیری کنه. چربیای خوبی که در بادام، دانه ها، ماهی و روغن زیتون پیدا میشه همه به کاهش التهاب کمک می کنن.

رژیم غذایی مدیترانه ای:

تحقیقات انجام شده نشون میده آدمایی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کنن نابودی شناختی کمتری دارن و کمتر از بقیه در برابر دچار شدن به مریضی فراموشی هستن. موادی مثل روغن زیتون، میوه ها، سبزیجات؛ آجیل و حبوبات می تونه واسه مغز شما به درد بخور باشه.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

جوون سازی پوست رژیم غذایی زیبایی پوست مجله سلامت

No comments yet, be the first!

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *