رژیم غذایی برای جلوگیری از پیر شدن مغز

foods

سلامت مغز چقدر واسه شما اهمیت داره؟ اگه نمی خواید مغزی پیرتر از سن واقعی تون داشته باشین باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشین.

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ محققان گفته ان، رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل سبزیجات تازه و میوه س، می تونه از پیر شدن مغز جلوگیری کنه. تحقیقات گذشته نشون می دهد که رژیم غذایی سالم علاوه بر اینکه سلامت ما رو تأمین می کنه از مغز هم مواظبت می کنه.

شاید کمی فرق داشته باشه چون این طور به نظر نمی رسد که  تنها اضافه کردن ماهی به رژیم غذایی باعث ایجاد این فرق شه.دلیل اون به درستی مشخص نیس. اما دلیل قابل قبول دیگری که می توان به اون اشاره کرد، جانشین کردن فست فود با سالاد سبزیجات، حموس(خوراکی خمیر مانند از حبوبات)، لوبیا ها و پهستشا هستش.

مغز همه ی افراد با افزایش سن پیر می شه. بررسی هایی که در مجله عصب شناسی منتشر شد به این مسئله فهمید، آدمایی که در دهه ۷۰ زندگی از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنن در مقایسه با کسائی که از رژیم بومی اسکاتلندی پیروی می کنن، حجم کمتری از مغز خود رو از دست میدن.

نظر محققان

میشل لو سیانو و همکارانش از دانشگاه آدین برگ در اسکاتلند نوشتن که: ما در پیدا کردیم که استفاده کمتر از رژیم غذایی مدیترانه ای با کم شدن ۳ سال بیشتر از حجم مغز در ارتباطه. این تحقیقات روی افراد ۷۰ تا حدوداً ۷۶ ساله انجام شد. MRI به اون ها این اجازه رو داد تا بفهمن چه زمان و چیجوری مغز اون ها همین که از بین سالی  به سمت پیری می رود، تغییر می کنه. از بین ۴۰۰ نفری  که تحقیقات روی اون ها انجام شد و ۲ بار MRI انجام دادن.

کسائی که میوه، سبزیجات و روغن زیتون بیشتری مصرف کردن و عوضش از سیب زمینی سرخ شده ، گوشت قرمز و پنیر کمتری استفاده کردن، بخش کمتری از مغز خود رو از دست دادن. میانگین حجم از دست رفته در این ادما از اون چیزی که انتظار می رفت، بسیار کمتر بود.

در بررسی هایی که انجام دادیم، عادت های غذایی قبل از کم شدن یا تحلیل رفتن مغز محاسبه شد و به این نتیجه رسیدیم  که رژیم غذایی میتونه، سلامت مغز رو در دراز مدت تأمین کنه. لوسیانلو  گفت : هنوز تحقیقات زیادی واسه اثبات و تأیید این یافته های لازمه.

مواظبت از مغز در مقابل مریضی ها یا پایداری مغز در برابر مریضی ها

مردم واسه تعادل برقرار کردن در مصرف نوشیدنی های غیر الکلی نکاتی رو در نظر می گیرند. حدوداً سه گلس در روز نه بیشتر. به طور میانگین ۳ گلس واسه آقایون  و ۲ گلس واسه خانوم ها.

دکتر دیوید ناپ من ، پروفسور عصب شناسی (مغز و اعصاب ) در کلینیک موتیتو، گفتن : این مسئله به بیان دیگه به امتیازات زندگی واقعی بر می شه. از دست دادن مغز حتمی و پیشگیری ناپذیره و جزئی از روند پیری حساب می شه.

به طور کل داشتن مغز بزرگ تر در اواخر میان سالی بهتره، باعث می شه که مغز در برابر اثر مریضی ها مقاوم تر باشه. در نتیجه کسائی که مغز بزرگ تری دارن در مقایسه با آدمایی که از مغز کوچیک تری بر خوردارند، بیشتر می تونن تا با ناهنجاری های مغزی و مریضی های مربوط به مغز مدارا کنن.

پس آدمایی که به رژیم غذایی مدیترانه ای وفادار بودن با در نظر گرفتن این که بخش کمتری از مغز خود رو از دست داده ان به طور حتم انتظار می رود که از خود در برابر زوال عقل مواظبت کرده ان.

تحقیقات دیگه هم نشون داده ان که رژیم مناسب می تونه از فراموشی و نوعای جورواجور از نابودی جلوگیری کنه.

مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ در دانشگاه کلمبیا انجام شد گفت که آدمایی که رژیم مدیترانه ای دارن، مغز بزرگتری دارن. با در نظر گرفتن این که این افراد بیشتر ماهی مصرف می کنن، کمتر از شکل های جور واجور گوشت های دیگه استفاده می کنن.

تحقیقات قبلی که رژیم مدیترانه ای رو با کم شدن مریضی های قلبی و بعضی از شکل های جور واجور سرطانها پیوند می داد در آخر به زندگی طولانی تر می رسید.

آدمایی که سالم غذا می خورن، از خیلی جهات سالم ترهستند. اون ها کم تر گرفتار به چاقی می شن. کمتر مستعد دیابت و فشار خون هستن. کمتر سیگار می کشن و بیشتر علاقه به ورزش کردن دارن. در آخر بیشتر دوست دارن که به رفتارهایی مربوط به سلامت شون وفادار باشن.

اما در تحقیقاتی که در اسپانیا انجام شد پی بردن وقتی که افراد شروع به رژیم غذایی سالم تری بکنن اثرات اون رو می بینن. گروهی که در بارسلونا اقامت داشتن روغن زیتون و آجیل بیشتری به رژیم شون اضافه کردن و اثر اون رو در سلامت قلب و مغز به روشنی دیدن. در هر صورت نکته مهم این تحقیقات اینه، بخش بزرگ سلامت در زندگی به خود شخص، سبک زندگی و نوع تغذیه اون ربط داره.

خواص شکلات تلخ واسه مغز

چیجوری مغزمون رو به کار بندازیم؟

رژیم غذایی سلامت مغز علم ورزش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *