یه رژیم غذایی سالم مانند هرمیه که از ۶ پله حبوبات، سبزیجات، میوه، چربی و روغن ها، لبنیات و گوشت، ماکیان و ماهی تشکیل شده.

به گزارش آلامتو به نقل از سایت سلامت نیوز نوشت: هر چیزی که شما می خورید یا می خورید اثر مستقیم بر سلامتی شما داره. به کار گیری یه رژیم غذایی متعادل و سالم در اولویت اول زندگی قرار داره. بدیش اینه خیلی از مردان این کار رو انجام نمی دن. ما از وعده های غذائی پر حجم استفاده می کنیم و رژیم غذایی ما زیادتر از اندازه دارای قند، چربی و نمکه.

ویژگیای رژیم غذایی سالم مردان

یه رژیم غذایی سالم به چی شبیه س؟

سازمان غذا و نباتات آمریکا یه رژیم غذایی سالم رو به شکل یه هرم تشبیه کرده که از ۶ پله تشکیل می شه:

  1. حبوبات.

روزانه دست کم از ۲۴۰ گرم حبوبات استفاده کنین. حبوبات مخصوصا نوع سبوس دار پر از فیبر هستن. فیبرها از خطر بیماریای قلبی می کاهند و در حفظ وزن مناسب کمک کننده هستن.

  1. سبزیجات.

در روز به اندازه ۳-۲ واحد از سبزیجات استفاده کنین. این مهم نیس که سبزی تازه، یخ زده، کنسرو شده، پخته و یا خشکه. چیزی که مهمه مخلوطی از سبزیجات تیره (اسفناج، کلم بروکلی)، سبزیجات نارنجی (هویج، کدو تنبل)، لوبیا و نخود فرنگی استفاده کنین. خوردن روزانه نوعای جورواجور سبزیجات از اندازه سکته مغزی، سکته قلبی، مرض قند و سرطانای روده کم می کنه.

  1. میوه.

روزانه به اندازه دو واحد از میوه ها استفاده کنین. اون می تونه به شکل آب میوه ایی که ۱۰۰ درصد آب میوه هستن هم باشه. نصف واحد میوه خشک شده به اندازه یه واحد میوه خشک شده حساب می شه. در روز بیشتر از یه واحد آب میوه مصرف نکنین. مثل سبزیجات، خوردن روزانه شکل های جور واجور میوه از اندازه سکته مغزی، سکته قلبی، مرض قند و سرطانای روده کم می کنه.

  1. چربی و روغنا.

اندازه مجاز مصرف روغن در روز واسه مردان ۳۰-۱۹ ساله ۷ قاشق چایخوری و مردان سن بالا تر شش قاشق چایخوریه. این روغن می تونه شامل شکل های جور واجور روغنای مایع، روغن آجیل، روغن زیتون و یا مایونز باشه. شما باید در مورد مصرف این گروه از مواد غذائی خیلی دقت کنین.

چهار عدد دانه زیتون بزرگ یه قاشق چای خوری روغن داره و یه مشت کوچیک آجیل، دارای سه قاشق چایخوری روغنه. از چربیای جامد مثل کره و مارگارین خیلی کم استفاده کنین.

از مواد غذائی معتبر استفاده کنین و بر چسب اونا رو نگاه کنین که چربی اونا از نوع اشباع نشده باشه. چربی اشباع شده مضره. به انگلیسی چربیای اشباع نشده به شکل polyunsaturated و monounsaturated نوشته می شه. چربی اشباع شده به شکل saturated نوشته می شه. چربیای اشباع شده خطر بیماریای قلبی رو زیاد می کنن.

  1. لبنیات.

در روز از سه واحد لبنیات استفاده کنین. یه فنجون شیر یا یه فنجون ماست یه واحد حساب می شه. سی گرم پنیر یه واحد حساب می شه. از لبنیاتی که بدون کلسیم و یا دارای کلسیم کم هستن، مثل پنیر خامه ای و کره، کمتر استفاده کنین.

در صورت امکان از اجناس بدون چربی و کم چربی استفاده کنین. استفاده مناسب از لبنیات دلیل استواری استخوانا می شه. این در سرتاسر دوران زندگی مخصوصا در دوران بلوغ اهمیت زیادی داره.

  1. گوشت، ماکیان، ماهی.

در روز حدود ۱۵۰ گرم گوشت بدون چربی، ماکیان و یا ماهی لازم بدنه. بهتره موارد فوق سرخ کرده نباشن. غذاهای این گروه منبع پروتئین لازم بدن رو جفت و جور می کنن.

اونا هم اینکه منبع غنی از ویتامین B و E و مواد مغذی مثل آهن، روی و منگنز هستن که در اکسیژن رسانی به نسوج و تقویت سیستم ایمنی موثر هستن.

رژیم غذایی و کاهش وزن

بیشتر از ۶۰ درصد مردان در آمریکا دارای اضافه وزن هستن. اضافه وزن مسبب مرگ زودرس ۳۰۰ هزار نفر در سال، و افزایش خطر دچار شدن به مریضی قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطانه. علاوه از اون چاقی دلیل بدتر شدن بعضی از حالات مثل افسردگی می شه. آمریکائیها در سال ۳۰ بیلیون دلار واسه رژیم غذائی مصرف می کنن.

بدیش اینه بیشتر تبلیغات رسانه ها در مورد داروهای لاغری افسانه ای بیش نیستن. اونا فایده ای ندارن، و گاه ها هم خطرناک هستن و شما فقط پول خود رو از دست میدید نه وزن خود رو.

تنها راه کاهش وزن کم کردن اندازه کالری مصرف شده به کمتر از کالری سوزونده شده در روزه. اینکه آدمایی می گن که ما هیچی نمی خوریم و با خوردن آب هم چاق میشیم اصلا از نظر علمی قبول کردنی نیس. بعضی وقتا این افراد در وسط وعده های غذائی بیشتر از ۱۰۰۰ کالری به شکل کیک، شکلات و چیزای دیگه ای به جز اینا مصرف می کنن.

شما دیدین که یه کارگر ساختمون دارای اضافه وزن باشه؟ بنده که ندیده ام. چون اندازه مصرف کالری اونا کمتر از اندازه کالریه که در روز می سوزونن.

در مورد ویتامینا و مواد معدنی چیجوری؟

مثل رژیم غذائی اطلاعات نادرست زیادی در مورد ویتامینا و مواد مکمل وجود دارن. اینکه ما باید به مقدار کافی از ویتامینا و مواد معدنی استفاده کنیم، هیچ شکی نیس، ولی اگه فردی دارای رژیم غذایی مناسبه و از تموم گروه های غذائی به اندازه کافی استفاده می کنه، احتیاجی به به کار گیری مکملا نداره.

گاه ها شما ممکنه نیاز به به کار گیری مکملا داشته باشین، ولی باید اونو دکتر معالجتان واسه شما تجویز کنه. یادتون باشه استفاده نابجا از ویتامینا و مواد معدنی ممکنه دلیل مسمومیت با اونا شه. در موارد زیر شما ممکنه نیاز به به کار گیری مکملا داشته باشین:

اندازه مصرف کالری روزانه شما معمولا کمتر از ۱۲۰۰ کالری باشه.

شما معمولا وعده های غذائی رو فراموش و یا مصرف نکنین (مثلا نهار).

شما از داروئی استفاده می کنین که جذب ویتامینا و املاح رو از دستگاه گوارش دچار اختلال کنه.

شما نبود تحمل به لاکتوز داشته باشین و یا کلسیم کافی استفاده ننمائید.

اگه شما می خواین از ویتامینا استفاده کنین حتما نوع اونو دکتر انتخاب کنه و از اندازه مجاز روزانه عدول نکنین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

رژیم غذایی سلامت نیوز مردان