Hypertension

با چه غذاهایی می توان فشارخون بالا رو کنترل کرد؟ در این مقاله نگاهی به رژیم مناسب کنترل فشارخون میندازیم:

به گزارش آلامتو به نقل از سایت مردمون؛ فشارخون بالا روزبه روز شایع تر می شه و این روزا نگرانی بسیاری افراده. دارو می تونه به تنظیم اون کمک کنه، اما مشکلات جانبی این داروها ریسکیه که شاید خیلی ها نکنن.

بهترین و سالم ترین راه ها همیشه راه های طبیعی هستن که در طولانی مدت فواید بسیار دیگری هم واسه سلامتی دارن.

علائم فشارخون بالا

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • تار شدن دید
  • سرگیجه

بیشتر اوقات فشارخون بالا هیچ علامت و نشونه خاصی ایجاد نمی کنه و واسه همینه که به اون «قاتل خاموش» می می گن.

بهترین غذاها واسه پایین آوردن فشارخون

نوشیدن هر روز شیر کم چرب کمک می کنه فشارخونتون رو تا ۱۰ درصد پایین بیارین. شیر پر از ویتامین D و کلسیمه و در عین حال چربی کمی داره. ویتامین D و کلسیم واسه پایین آوردن فشارخون خوب هستن.

موادغذایی که پر از منیزیم هستن هم واسه پایین آوردن فشارخون به درد بخور هستن. موادغذایی که منیزیم بالایی دارن حبوبات (لوبیا، باقلا، لوبیا چشم بلبلی،…)، گریپ فروت، بادام، سیب، اسفناچ، ذرت، غلات کامل، بروکلی، شیرسویا، حلزون، صدف و مثل این.

شکلات تلخ شامل فلاوونوئیده که به موجب پایین آوردن فشارخون سیستولی و هم اینکه دیاستولی می شه.

موادغذایی که پر از پتاسیم هستن مثل موز، اسفناچ، کدو، سویا، کشمش، آلو، زردآلو، سیب زمینی، قارچ، میوه خشک مخلوط، دانه های بی نمک، گوجه فرنگی و مثل این، به خاطر این که به بدن واسه خلاص شدن از مایعات اضافی که قلب به اون نیاز نداره کمک می کنه، و این باعث می شه قلب نیاز به تپیدن سخت نداشته باشه، به کمک می کنه.

وقتی پتاسیم بدنتون کم باشه، بدنتون سدیم نگه می داره و سدیم زیاد در بدن موجب بالا رفتن فشارخون می شه.

موادغذایی پر از فیبر مثل جو، میوه ها و سبزیجات هم می تونن فشارخونتون رو پایین بیارن.

امگا۳ هم یکی از موادیه که به پایین آوردن فشارخون معروفه و شامل روغن ماهی شامل مقدار قابل توجهی امگا۳ه. هم اینکه می تونید مکمل های امگا۳ رو از داروخونه ها جفت و جور کنین.

ماهی سالم ترین نوع گوشته چون پر از پروتئینه و مقدار بسیار کمی چربی داره. امگا۳ التهاب رو پایین آورده و از فشارخون جلوگیری می کنه و هم اینکه موادمغذی لازمی که بیشتر افراد کمبود دارن رو جفت و جور می کنه.

سیر، کرفس، گوجه فرنگی، هویج و پیاز هم راهی بسیار عالی واسه پایین آوردن فشارخونه. بعضی گیاهانی که فشارخون رو پایین می بیارن عبارتند از: ریشه زنجبیل، فلفل هندی، برگ زیتون و زردچوبه. مارچوبه، بامیه و زعفران هم روش های درمانی گیاهی فوق العاده هستن.

کم آب شدن بدن هم بعضی وقتا می تونه موجب بالا رفتن فشارخون بدن شه و نوشیدن دست کم ۸ لیوان آب در روز می تونه ازش جلوگیری کنه. آب به فرایندهای مهمی در بدن کمک می کنه که سموم رو از بدن بیرون می کنه.

مرکبات پر از ویتامین هستن و بعضی از اونا خاصیت ضدالتهابی هم دارن و از لخته شدن خون جلوگیری می کنن.

گفته می شه سرکه سیب هم فشارخون رو پایین می آورد. می تونید یه قاشق غذاخوری از اون رو تو یه لیوان آب ریخته و بخورین. هم اینکه می تونید یه چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین واسه بهتر کردن مزه اون اضافه کنین یا اون رو به نوشیدنی های دیگه اضافه کنین و یا با عسل مخلوط کنین.

غذاهای مضر واسه فشارخون بالا

می بایست از موادغذایی چرب و پرکلسترول که فشارخون رو بدتر می کنن دوری کنین، تلاش کنین مصرف سدیم، شیرینی ها، کافئین، بعضی از شکل های جور واجور آجیل و گوشت رو کم کنین، بیشتر ورزش کنین چون افرادیکه از نظر جسمی فعالیت چندانی ندارن و سبک زندگی نشسته دارن بیشتر به فشارخون گرفتار می شن.

از مصرف گیاهانی مثل شیرین بیان، افدرین، رزماری و جینسنگ دوری کنین. مصرف الکل و نیکوتین هم به بالا بردن فشارخون کمک می کنن. تا جاییکه می تونید تلاش کنین کمتر استرس داشته باشین که دوری از اون خیلی راحت نیس.

استرس می تونه فشارخونتون رو بالا ببره و احتمال بروز مریضی های قلبی رو زیاد کنه. تلاش کنین کارای آرامش بخش مثل مدیتیشن و یوگا انجام بدین.

هم اینکه دست از بیرون غذا خوردن بکشین! غذاهای خونگی کمک می کُند روی موادغذایی که در غذاتون استفاده می کنین و مقدار سدیم، چربی و بقیه چیزایی که براتون ضرر دارن، کنترل داشته باشین.

غذاهای کنسروی شامل مقادیر بالایی سدیم هستن و خیلی ها از این مسئله بی اطلاعند. حتماً قبل از خرید هر ماده غذایی به برچسب روی اون دقت کنین.

چیجوری از بیماریهای قلبی جلوگیری کنیم؟

کلسترول خون چیه؟

رژیم غذایی مردمون کاهش فشار خون