رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به آرتریت پسوریاتیک

رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به آرتریت پسوریاتیک
سپتامبر 20, 2019 No Comments آموزشی مدیر سایت

Donuts and Milk

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ اگه گرفتار به آرتریت پسوریاتیک هستین دلایل زیادی واسه سالم غذا خوردن دارید. مریضی خود ایمنی که به ۳۰ درصد افراد گرفتار به پسوریازیس حمله می کنه و می تونه باعث بروز درد، ورم و سفتی در عضلات شه. و از اونجا که کیلوای اضافی به فشار روی مفاصل اضافه می کنن – به صورت بالقوه نشونه های به آرتریت پسوریاتیک رو بدتر می کنه و کم کم باعث نابودی مفاصل می شه. بیماران گرفتار به آرتریت پسوریاتیک باید اثبات وزن سالم رو به یه هدف واسه خود تبدیل کنن.

افراد گرفتار به آرتریت پسوریاتیک واسه چیدمان برنامه غذایی خود باید این نکته رو هم در نظر بگیرن که پسوریازیس می تونه به مرور باعث بروز دیگر مشکلات سلامتی هم بشه مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی و دیابت. مخصوصا آدمایی که علاوه بر آرتریت پسوریاتیک به پسوریازیس هم گرفتار هستن باید به سراغ غذاهایی برن که سلامت قلب و سطح کلسترولشان رو اثبات کنه. همزمان باید از خوردن غذاهایی که التهاب رو زیاد می کنن، شامل کالری خالی و پر از کلسترول هستن و می تونن منتهی به زیاد شدن وزن شن بپرهیزند.

به خوندن این مقاله ادامه بدید تا شما رو با غذاهایی که باید از اونا دوری کنین آشنا کنیم و بگیم خوردن کدوم غذاها بیشتر پیشنهاد می شه.

تنقلات شیرین و قندی نخورین!

تنقلات قندی مواد مغذی بسیار پایینی دارن و موجب زیاد شدن وزن، افزایش کلسترول و فشار خون هستن و هم اینکه خطر دچار شدن به دیابت، سرطان و بیماریای قلبی رو هم زیاد می کنن. مصرف نشاسته های تصفیه شده و قند می تونه باعث افزایش تولید مولکولای پیش التهابی شه که سیتوکین نام دارن. یعنی محدود کردن دریافت قندتون راه کاری هوشمندانه واسه همه س اما واسه اونایی که گرفتار به آرتریت پسوریاتیک هستن تاثیر خاص ای داره.

خبر خوب: می تونین میل خود به غذای شیرین رو بازم با میوه ها برطرف کنین.

نوشابه نخورین!

مانند شیرینی، نوشابه هم کالری خیلی بالایی داره و سرشاره از قند، نوشابه های رژیمی هم خیلی بهتر نیستن: نمونه های رژیمی که دارای قندای مصنوعی مانند آسپارتام و سوکرالوز هستن ارتباطاتی با افزایش خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲، بیماریای قلبی، افسردگی و فرسایش دندانا دارن. هم اینکه نوشابه های رژیمی هیچ ارزش غذایی ندارن و بازم می تونن باعث زیاد شدن وزن شن – حتی با اینکه برچسب بدون کالری خورده ان.

غذاهای فرآوری شده نخورین!

غذاهای کنسرو شده، نیمه پخته، کافی کریمرای طعم دار و تموم اجناس فرآوری شده ای که پر شدن از قند، نمک و مواد نگه دارنده. درزمان این پروسه غذاها دست کاری شده و به خاطر روغنای هیدروژنه علاوه بر اینکه ناسالم می شن کالری شون هم بسیار بالاتر از چیزی که واقعا هستن میره.

خوردن غذاهای فرآوری شده هیچ لطفی به پوست، مفاصل یا قلبتون نمی کنن. اگه می خواید غذاهای فرآوری شده رو که خیلی زیاد هستن به کمترین حد ممکن برسونین به جاشون از غذاهای تازه و کامل استفاده کنین. اگه مجبور شدید از محصولی که فرآوری شده استفاده کنین، قبل از خرید اول قسمت اطلاعات تغذیه ای اون رو چک کنین تا مطمئن شید مواد مضر زیادی نداشته باشه.

لبنیات؛ ممکنه نخوردنش بهتر باشه

بعضی افراد گرفتار به آرتریت پسوریاتیک ممکنه بعد از مصرف لبنیات احساس کنن علائمشان بدتر شده. همیشه صحبت از اینکه ممکنه شیر منبع التهاب باشه هست، پس به بیماران با هر نوع مریضی التهابی پیشنهاد می شه که مصرف شیر خود رو کم کنن.

اما لبنیات به راه های دیگه برامون خوبه ( مثلا شیر بدون چربی شامل مواد مغذی مهمه و ماست سرشاره از پروبیوتیکا )، پس اگه می تونین بدون اینکه علائمتان رو بدتر کنه تحملش کنین به مصرفش ادامه بدید.

سالمون بخورین

اگه به آرتریت پسوریاتیک گرفتار هستین ماهیای چرب مانند سالمون، خال مخالی و قزل آلا باید حتما در برنامه غذایی تون باشه. این ماهیا پر از پروتئین و ویتامین D و واسه مغز به درد بخور هستن و می تونن خطری که به واسطه دیابت، چشما رو تهدید می کنه کم کنن. هم اینکه اسید چربای امگا ۳ می تونن خاصیت ضد التهابی هم براتون داشته باشن.

و شاید مهم ترین چیز واسه بیماران آرتریت پسوریاتیک این باشه که اسید چربای امگا ۳ بسیار واسه قلب به درد بخور هستن و می تونن خطر بیماریای قلبی رو کم کنن. واسه بهتر کردن سلامت قلب و عروق پیشنهاد می شه در هفته دو وعده ماهی بخورین.

آجیل بخورین

جای هیچ سوالی نیس که آجیلا واسه قلب عالی هستن. با اینکه تموم شکل های جور واجور اون دارای چربیای غیر اشباع هستن اما گردو به صورت خاص ای خوبه. اونا پر از اسید آلفا لینولئیک هستتند؛ یه نوع اسید چرب امگا ۳ که می تونه به آریتمی قلب کمک کنه و بعد از یه وعده سنگین و چرب التهاب در شریانا رو کم کنه.

آجیلا هم اینکه می تونن از دیگر بیماریا پیشگیری کنن. محققان به این نتیجه رسیدن آدمایی که معمولا یه مشت آجیل میل می کنن ( مانند فندق، گردو، بادام و بادام زمینی ) حدود ۳۰ درصد کمتر در خطر بیماریای قلبی و ۱۵ درصد کمتر در خطر سرطان هستن. ۴۰ درصد اونا خطر دچار شدن به دیابتشان کم می شه و ۲۵ درصد امکان مرگشون بر اثر دیگر مشکلات سلامت کم میشه. مصرف مرتب آجیلا می تونه التهاب مضر در سراسر بدن رو کم کنه.

توت بخورین

میوه های تازه و سبزیجات باید بخشی از برنامه غذایی هر فرد باشه. اما توتای رنگارنگ – توت فرنگی، بلوبری، تمشک و دیگه شکل های جور واجور توتا که خیلی زیاد هستن – به عنوان سوپر غذاها شناخته می شن چون پر از آنتی اکسیدانا و پلی فنولا هستن که به مقابله با بیماریای قلبی کمک می کنن و خطر سکته قلب رو کاهش میدن.

پس اگه از مبتلایان به آرتریت پسوریاتیک هستین به غذاهای بیشتری نیاز دارین که نشون دادن شامل آنتی اکسیدان هستن.

به جز این دلایل دیگه هم هست که توتا رو دوست داشته باشین: توتا پر از فیبرهای سیر کننده و ویتامینای به درد بخور هستن. توت تازه ای که میوه فروشیا می خرید بهترین نوعه، اما توتای منجمد هم بد نیستن و می تونین وقتی که فصل توت گذشته از اونا استفاده کنین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

دکتر کرمانی

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *