اگه می خواید یه تغییر اساسی در رژیم غذایی خود بسازین می تونین به سمت گیاهان جذب شید اما گیاهخواری دقیقاً معنیش چیه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ از بیانسه و جی زی گرفته تا آدام ریچمن، مجری قبلی Man v. Food ، بنظر می رسه رژیم غذایی وگان به یه رژیم بسیار رایج تبدیل شده. یه اینفوگرافیک که در سال ۲۰۱۴ که بوسیله TopRNtoBSN.com گرداوری شد، دریافت که تعداد وگانها از سال ۲۰۰۹ دو برابر شده. کمی بیشتر از ۶۹ درصد از ۸۰۰۰ آمریکایی که بررسی شدن، وگان بودن. جای تعجب نداره چون PETA، بزرگترین حامی این رژیم غذاییه.

اما وقتی یه نفر میگه که وگانه، این دقیقا معنیش چیه؟ و مهمتر اینکه وگان چه فرقی با گیاهخواری ساده داره؟ اینجا ما درباره هر رژیم غذایی، امتیازات و مشکلات اونا و اینکه چیجوری هر کدوم می تونن واسه شما به درد بخور باشن، توضیح می دیم.

رژیم غذایی وگان

U.S.News & World Report، رژیم غذایی وگان رو در رتبه شماره ۱۹ لیست بهترین رژیمای غذایی اش قرار داده. هم اینکه جزء ۱۰ رژیم برتر رژیمای کاهش وزن، بهترین رژیمای دوستدار قلب و بهترین رژیمای دیابت قرار داره. وگانا در واقع، تموم فراوردهای حیوونی و لبنی (هم اینکه تخم مرغ) رو از رژیم غذایی شون حذف می کنن. U.S.News میگه این شامل هر چیز ساخته شده با ژلاتین که از استخوانها و سمای حیوان بدست میاد، هستش. افراد رژیمی غذایی وگان عوضش، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، سبزیجات برگ دار، غلات کامل، آجیل، دانه ها و حبوبات مصرف می کنن.

از اونجا که اجناس حیوونی، راحت ترین منابع پروتئین و آهن هستن، وگانا بسختی می تونن همون مقدار پروتئین و آهن رو از منابع غیرحیوانی دریافت کنن، اما این کار نشدنی نیس. PETA میگه که یه فنجون عدس پخته و یه فنجون لوبیای مشکی، هر کدوم شامل ۱۸ گرم پروتئین هستن. یه برگر گیاهی، ۱۳ گرم پروتئین داره، در حالیکه ۴۰۰ گرم توفوی سفت، ۱۱ گرم پروتئین داره. لوبیای مشکی، ملاس مشکی، (یه شیرین کننده س که ادعا می شه بسیار سالم تر از قنده) عدس، لوبیا و برگ چغندر سوئیسی، همه پر از مواد معدنی هستن. PETA اضافه می کنه جذب آهن وقتی زیاد می شه که مواد غذایی غنی از آهن با مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند سبزیجات برگ دار و مرکبات جفت شن.

یه مطالعه که در BMJ Open منتشر شد، دریافت که یه رژیم وگان کم کربوهیدرات، سطوح کلسترول و خطر دچار شدن به مریضی قلبی رو کم می کنه. بیشترً گیاهخوار بودن، با یه زندگی جنسی بهتر هم در رابطه دونسته شده. اما علاوه بر این موارد و در کنار بحث مواظبت از حیوانات، جاذبه کلی وگانیسم بخاطر تاثیریه که روی محیط زیست میذاره یا بلکه نمی ذاره.

واشنگتن پست گزارش داد که تولید هرساله گاز گلخانه ای متان بوسیله یه گاو، برابر انتشار گاز تولید شده بوسیله ماشینیه که ۲۳۵ گالون گازوئیل می سوزونه. و وقتی که محققان محاسبه کردن، به این نتیجه رسیدن که ۲۷۰۰ گرم علوفه باعث تولید ۴۵۰ گرم گوشت گاو، یا ۱۸۰۰ گرم علوفه واسه ۴۵۰ گرم گوشت خوک یا ۹۰۰ گرم علوفه واسه ۴۵۰ گرم گوشت مرغ می شه.

از طرف دیگه وگانا به اندازه همتایان گوشت خوارشان، گاز گلخانه ای منتشر نمی کنن. Slate محاسبه کرد که فرق بین این دو رژیم برابر حدود ۵٫۱ تن دی اکسید کربن (CO2) در ساله. CO2 مانند متان، گرما رو به دام میندازه و دمای زمین و پس گرم شدن جهانی رو زیاد می کنه. Mother Nature Network در سال ۲۰۱۳ گزارش داد که ۸۴ درصد از تموم گازهای گلخانه ای، بوسیله آدم منتشر می شه.

رژیم غذایی گیاهخواری

گیاهخواران هم اجناس حیوونی رو حذف می کنن اما اگر رژیم گیرنده بخواد، لبنیات می تونه بمونه. U.S.News به رژیم گیاهخواری، رتبه شماره ۱۱ در واقع ۸ پله بالاتر از رژیم وگان رو در لیست بهترین رژیمای غذایی اش داده و هم اینکه جزء ۱۰ رژیم برتر واسه بهترین رژیمای دوستدار قلب، بهترین رژیمای دیابت و بهترین رژیمای گیاهی قرار داره.

گیاهخواران مانند وگانا، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، سبزیجات برگ دار، غلات کامل، آجیل، دانه ها و حبوبات می خورن. انجمن قلب آمریکا میگه برخلاف وگانا، هیچ الگوی واحدی واسه گیاهخواری وجود نداره.

یه گیاهخوار لاکتو، غذاهای گیاهی، پنیر و لبنیات می خوره، در حالیکه یه گیاهخوار لاکتو اوو تموم موارد بالا هم اینکه تخم مرغ رو مصرف می کنه. هم اینکه افراد نیمه گیاهخوار هم وجود دارن، یعنی کسائی که گوشت قرمز نمی خورن اما به همراه غذاهای گیاهی، لبنیات و تخم مرغ از مرغ و ماهی هم استفاده می کنن. U.S.News میگه که بیشتر گیاهخواران، لاکتو اوو هستن.

گیاهخواران واسه مدتهای طولانی، به عنوان سالم ترین غذاخورها مورد ستایش قرار می گرفتن. مطالعه ای که در خلاصه گزارش نشست انجمن قلب آمریکا منتشر شد، دریافت آدمایی که بیشتر به یه رژیم گیاهخواری حرفه ای (۷۰ درصد از مواد غذایی مصرفی از گیاهان جدا می شه) معتقد بودن، کمتر احتمال داشت که بخاطر مریضی قلبی عروقی فوت کنن. و گروهی از تحقیقات دیگه، این رژیم غذایی خاص رو با کم شدن خطر دچار شدن به شکل های جور واجور خاصی از سرطان، فشار خون بالا و مرگ زودرس در رابطه دونسته ان. و بازم مانند وگانا، داشتن یه رژیم بیشتر گیاهی واسه محیط زیست، به درد بخور (به درد بخور) است.

محققان از برنامه Martin آکسفورد درباره آینده غذا و مرکز بنیاد قلب بریتانیا در بیانیه ای گفتن: انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به رژیم غذایی، در گوشت خواران حدوداً دو برابر این مقدار در وگان هاست. این احتمال هست که کاهش مصرف گوشت به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به رژیم غذایی منجر شه. محققان اضافه کردن که ۷۰ درصد از جنگل بارانی آمازون در آمریکای لاتین، بمنظور ایجاد فضای بیشتر واسه پرورش دام، نابود شده.

بایدها و نبایدهای رژیم غذایی

PETA و علم هم نظرند که رژیمای وگان و گیاهخواری واسه آدما، حیوانات و محیط زیست به درد بخور هستن. اونا هم اینکه از نظر مواد مغذی هم کامل (بی اشکال) هستن. خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر و هم اینکه غلات کامل و حبوبات، دوز دریافتی روزانه فرد از ویتامینای سالم، پروتئین و فیبر رو به مقدار زیادی زیاد می کنه.

هنگام فکر کردن در مورد هر کدوم از این رژیمای غذایی، چیزای زیادی هست که باید در نظر بگیرین. مثلا وگانیسم، بسیار محدود سازنده س. در حالیکه پروتئین و آهن می تونن از منابع دیگه تامین شن، اما دریافت ویتامین B12 (ویتامین دیگری که در اجناس حیوونی هست) سخت تره. Health گزارش داد که مکملای B12، سلولهای خون و عصب بدن رو سالم نگه می دارن، DNA میسازن و پس کمبود اون می تونه به خستگی، ضعف، مشکلات عصبی و افسردگی منجر شه.

هم اینکه کسائی که گوشت نمی خورن، تمایل دارن این فضای خالی رو با غذاهای فرآوری شده پر کنن. ممکنه روشن باشه اما Health اضافه می کنه که این گزینه ها از نظر مواد مغذی، سالم نیستن و می تونن باعث شن شخص گرسنه تر و بداخلاق تر شه.

و یه تحقیق که در شورای تحقیق انسانی(HRC) منتشر شد، دریافت ۱۰ درصد از وگانا و گیاهخواران، رژیم غذایی شون رو رها می کنن. گیاهخواران قبلی به HRC گفتن به خاطر این رژیم شون رو دوست نداشتن که باعث می شد در جمع، متفاوت و غیر عادی بنظر برسن، مانع تعامل اونا با بقیه می شد و با رژیم عادی خودشون، بسیار متفاوت بود.

ترفندی که متخصصانی مانند مارک بیتمن به شما می گن اینه که یهو، به طور کاملً وگان یا به طور کاملً گیاهخوار نشید. گوشت رو کم کم از رژیم غذایی تون خارج کنین و در عین حال، گزینه های بیشتری که موافق با وگان و گیاهخواری هستن، اضافه کنین. نخوردن گوشت یه روز در هفته، یه راه عالی واسه انجام این کاره. هم اینکه یادتون نره به ویتامینها و مواد مغذی که واسه گرفتن شون بدون گوشت، باید کمی سخت تر تلاش کنین، به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

رژیم غذایی مجله تناسب اندام گیاهخواری