رژیم لاغری اتکینز چیست؟

Consultant drawing bar chart and line graph on chalkboard.

رژیم لاغری اتکینز

دکتر اتکینز یه دکتر متخصص قلب بود(۱۹۳۰ـ۲۰۰۳) معروفیت اون هم بیشتر به خاطر رژیم لاغری موفقش در ۴۰ سال گذشته س.

اون اولین بار این رژیم رو واسه کم کردن وزن خودش استفاده کرد و بعد در سال ۱۹۷۲ اولین کتابش به نام انقلاب رژیم اتکینز رو منتشر کرد و درزمان سالهای ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۳ سیزده کتاب منتشر کرد که هر بار این کتابا با کمی تغییرات به چاپ دوباره رسیدن و در واقع ایرادهای کار از بین رفته

دکتر اتکینز عقیده داره که استفاده زیاد از قندها و نشاسته ها باعث چاقی و دیابت و مشکلات مربوط به اوناس. با مصرف زیاد این مواد لوزالمعده محبور به ترشح بیشتر و بیشتر هورمون انسولین می شه که این خود اولین عامل بروز مشکل سوخت و ساز مواد در بدنه.

این رژیم دارای ۴ مرحله س که مهم ترین و سخت ترین اون دو هفته اول که معروف به فاز القایی سته.

فاز ۱: القایی

در این فاز با محدود کردن کربوهیدراتا به اندازه ماکزیمم ۲۰ گرم در روز بدن مجبور به سوزوندن چربیا می شه و به این حالت در اصطلاح کتوز می گن در بسیاری کشورها می شه با خرید تست کتوز و انجام آزمایش اون در خونه خیلی راحت فهمید تا بدن به مرحله کتوز رسیده یا نه که بدون اونم میشه از بوی بد دهن و بوی ادرار به این مسئله فهمید.

این فاز ۲ هفته زمان میبره. سرعت کم کردن وزن در این فاز به شرط رعایت همه جانبه بسیار بالاست. تقریبا بین ۵ تا ۷ کیلو در این ۲ هفته کم می شه.

مهم ترین مواردی که باید در این مرحله بهش توجه کرد:

۱. مصرف بیشترین حد ۲۰ گرم کربوهیدرات در روز که اونم باید از سبزیجات به خصوصی تامین شه و همه سبزیجات در فاز ۱ قابل استفاده نیستن. مصرف چربی و پروتئین هیچ محدودیتی نداره

۲. مصرف الکل، چای و قهوه ممنوعه مگه چای و قهوه بدون کافئین و یا چای گیاهی مثل رازیانه و بابونه

۳. مصرف مواد دارای کربوهیدرات بالا به کل ممنوعه از جمله برنج، نون، غلات و شیرینیا

۴. نوشیدن فراوون آب(دست کم ۲ لیتر در روز)

۵. مصرف مکملا مثل مولتی ویتامین و به خصوص ویتامینای گروه بB

فاز ۲: ادامه از دست دادن وزن

هدف این مرحله که بدون این دست اون دست کردن بعد از فاز ۱ شروع می شه اضافه کردن کم کم کربوهیدرات به اندازه ۵ گرم در روزه و این کار تا وقتی که وزن کم می کنین ادامه داره.

۱. این فاز تقریبا مثل فاز ۱ه ولی میشه ۵ گرم در روز کربوهیدرات رو بالا برد

۲. هدف این مرحله نزدیک شدن کم کم به وزن هدفه

۳. مکملا و نوشیدن فراوون آب فراموش نشه

۴. اگه در این مرحله وزن استپ کرد میشه به مدت چند روز دوباره به فاز ۱ و القایی برگشت

فاز ۳: آمادگی واسه اثبات وزن

۱. مثل فاز ۲ ولی اندازه کربوهیدرات بازم افزایش پیدا می کنه

۲. اضافه کردن کربوهیدرات رو تا وقتی که وزن در حال کاهش هست ادامه می دید

فاز ۴: اثبات وزن واسه همه عمر

هدف از این مرحله اثبات وزن و مصرف کربوهیدراتای خوبه و مصرف قندها بازم ممنوعه.

مواد غذایی مجاز در مراحل جور واجور رژیم اتکینز

فاز۱

خیار،کاهو،زیتون،جعفری،رازیانه،تربچه،فلفل،قارچ،کرفس،شید،رزماری، ریحون، یونجه! تموم گوشتای قرمز و سفید،روغن،کره،تخم مرغ،پنیر(تا ۱۵۰گرم)

فاز۲

گوجه فرنگی،اسفناج،کلم،کلم براکلی،تره فرنگی،پیاز،بادمجان،کدو، توت فرنگی،تمشک،بادام،فندق، تخمه آفتابگردون

فاز۳

دیگه به انتخاب خودتون میوه و سبزیجات رو وارد تغذیه روزانه کنین

فاز۴

در این مرحله خوردن نون سبوس دار و سیب زمینی هم آزاده و کلا فازیه که شما خودتون باید با دوری از شیرینی جات و کربوهیدراتای ساده مثل برنج سفید و نون سفیدبه ثابت موندن وزنتون واسه یه عمر کمک کنین.

ارزش غذایی قارچ و گوشت چقدره؟

کدوم یکی دارای ارزش غذایی بالاتریه ؟ گوشت یا قارچ ،و کدوم یکی دارای پروتئین بیشتریه؟

قارچ از دسته سبزیجاتیه که در مورد اون باورهای اشتباه بسیاری در میان بیشتر مردم هست. بعضی فکر می کنن قارچ سبزی بی خاصیتیه و در مقابل، عده ای بر به درد بخور بودن اون اتفاق نظر دارن؛ تا جایی که اون رو به جای گوشت مصرف می کنن، با این تصور که همه نیازای شون به پروتئین ها تامین می شه.

نکته ای که همیشه باید به اون توجه کرد اینه که قارچ رو نباید جانشین مناسب گوشت به حساب آورد، بلکه این ماده غذایی جزو سبزیجات بوده و ارزش غذایی اش هم محدوده….

اگه بخوایم به خواص اون اشاره کنیم باید بگیم که این سبزی یکی از منابع خوب فیبر حساب می شه اما نه فقط همه اسیدهای آمینه لازم رو دارا نیس، بلکه جذب پروتئین های موجود در اون به دلیل منشأ گیاهی بودن در مقایسه با منابع حیوونی پایین تره. پس به کار گیری قارچ و جانشین کردن اون به جای گوشت مخصوصا واسه کودکان در حال رشد و زنان باردار یا شیرده عادتی غلط تلقی می شه.

البته این ماده غذایی اون قدرها هم بی خاصیت نیس؛ چون منبع خوبی از اسیدفولیک به حساب میاد که یکی از ویتامین های گروه B هستش و در خون سازی نقش به سزایی داره. پس یادتون نره که باید تنوع رو در برنامه غذایی جدی بگیرین چون هر کدوم از سبزیجات یه سری از ویتامین ها رو بیشتر و یه سری رو کمتر دارن.

سوال دیگری که بعضی وقتا توجه خانوم ها رو به خود جلب می کنه، اینه که قارچ مونده و قهوه ای شده رو می توان مصرف کرد یا خیر؟

باید گفت همه سبزیجات، وقتی یه مدت از نگهداری شون می گذره، مقداری از ویتامین C خود رو از دست میدن. شاید تغییر رنگ قارچ به دلیل از دست دادن مقداری از ویتامین C و اکسید شدن در مقابل هواست اما به هر حال، تغییر رنگ نشونه بی خاصیت شدن کامل اونا نیس. طبیعیه که هرچه مواد غذایی و مخصوصا سبزیجات رو تازه تر استفاده کنین، ارزش غذایی بیشتری دارن.

 

جمع آوری: آلامتو

 

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

بازنشر تغذیه رژیم غذایی رژیم لاغری لاغری در کوتاه مدت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *