رژیم لاغری خود را متوقف نکنید!

رژیم لاغری خود را متوقف نکنید!
سپتامبر 20, 2019 No Comments آموزشی مدیر سایت

همه چیز واسه شروع رژیم لاغری آماده س اما یه مشکل اساسی موفقیت شما رو تحت تاثیر قرار میده! مشکل کنترل هوسای غذایی است!

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ پیشگیری ازهوسای غذایی یکی از بزرگ ترین چالشای درمان اعتیاده، چون معمولا باعث می شه اعتیادهای گذشته دوباره برگشت کنن. مثلا، از دست دادن کنترل هوس دلیل اصلی برگشت کردن دوباره مشکل سیگاریا و کسانیه که الکل مصرف می کردن. مثال دیگری از قرار گرفتن در برابر هوسای غذایی و تجربه اونا عادات غذایی و افزایش وزنه. توانایی مدیریت هوسا در پیشگیری از برگشت به پرخوری و اضافه وزن دوباره نقش بسیار کلیدی و مهمی داره.

وسوسه وقتی ایجاد می شه که موقعیت دارای نشونه های تحریک کننده باشه، طوری که فرد پاداشش رو جلوی چشمانش ببینه و هدف بلند یه مدت که به خاطر اون اعتیادش رو ترک کرده به فراموشی بسپرد. نبود توانایی واسه مقاومت در برابر میل داخلی باعث در پیش گرفتن تصمیمات اشتباه می شه. شکافی بین اولویت و چیزی که در لحظه دلتون می خواد به وجود میاد، فرد می دونه که تحت تاثیر هوس خود قرار داره اما چون توانایی مقاومت در برابرش رو نداره دچار لغزش می شه.

ترجیحات ما به نشونه هایی مانند بوی شیرینی، صدای افتادن یخ در لیوان نوشابه و دیدن بستنی حساسه. این نشونه ها با مورد استفاده قرار دادن اونا در گذشته ربط داره. مثلا اگه بوی شیرینی با مورد استفاده قرار دادنش در گذشته رابطه داشته باشه، بوی شیرینی در زمان حال هم میل فرد به خوردنش رو زیاد می کنه. وقتی یه فرد نشونه غذایی رو تجربه می کنه ( مثلا بوی شیرینی ) در خود میل به خوردنش رو حس می کنه. حضور این هوس باعث می شه ترجیح فرد به سمت شیرینی بره.

نشونه های محیطی مانند محرکایی عمل میکنن که پرخوری و خوردن غذای ناسالم رو زیاد می کنن. بر اثر تکرار حضور در فضای تحریک آمیز و وسوسه برانگیز، احتمال برگشت فرد به پرخوری و عادات ناسالم بیشتر و بیشتر می شه. دلیل تاثیر نشونه های محیطی، عکس العمل روانی ایه که ما به صورت آگاه یا ناخودآگاه به اونا داریم.

در کوتاه مدت، قرار گرفتن در برابر نشونه ها توضیح میده که به چه دلیل برگشت کردن مشکل فرد همیشه با نشونه های محیطی تحریک می شه و به چه دلیل مدیریت نشونه ها می تونه بدون فشار روانی از ضربه های وسوسه برانگیز جلوگیری کنه. مدیریت نشونه ها یه فوت وفن رفتاری درمانی شایعه. این نوع از کنترل خود، بیشتر واسه آدمایی استفاده میشن که بهتر می دونن در موقعیتایی که باعث تحریک هوسشون می شه قرار نگیرند. مثلا کسی که عادت به مصرف همیشگی پیتزا داره تلاش می کنه زیاد به سمت فست فودها نره.

واسه اینکه تا جای ممکن از تحت تاثیر قرار گرفتن از راه هوسا جلوگیری کنین اول باید عوامل تحریک کننده رو شناسایی و بعد تلاش کنین طوری برنامه ریزی داشته باشین که تا جای ممکن در برابر اونا قرار نگیرید. اینکه همیشه از نشونه ها و موقعیتای تحریک آمیز در امان باشیم غیر ممکنه. پس به فکر باشین تا در صورت اتفاق، راهی واسه دور کردن ذهنتون از اونا داشته باشین. بعضی وقتا نوشیدن یه لیوان آب می تونه نجاتتون دهد، به همین سادگی!

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

اشتها دکتر کرمانی

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *