زخم های دیابتی را با رژیم غذایی ترمیم کنید

زخمای طولانی مانند زخمای پا یه آسیب شایع در دیابته و عامل بیشتر از ۸۰ درصد موارد قطع پا در این بیماران هستش. تا الان روش موثری واسه بهبود این نوع زخما پیشنهاد نشده اما یافته های مطالعه گذشته امیدوار کننده به نظر می رسه.

محققان فرانسوی در تحقیقات خود دیدن که رژیم غذایی غنی از پروتئین و به خصوص شامل ۲ اسید آمینه (اجزای تشکیل دهنده پروتئینا) آرژینین و پرولین نقش موثری در بهبود و بازسازی زخمای دیابتی داره.
یافته های این تحقیق در مجله فیزیولوژی امریکا به چاپ رسیده.

واسه انجام این تحقیق، محققان ۱۸ موش آزمایشگاهی دیابتی رو به ۳ گروه تقسیم کردن و در پوست اونا زخمی ایجاد کردن. گروه اول رژیم غذایی استاندارد، گروه دوم رژیم غذایی غنی از پروتئین و گروه سوم رژیم غذایی پر پروتئین هم اینکه مکمل آرژینین و پرولین داشتن.

یافته ها نشون داد که در گروه دوم (رژیم غذایی پر پروتئین) و گروه سوم (رژیم غذایی پر پروتئین هم اینکه مکمل آرژینین و پرولین) تعادل نیتروژن بهتر از گروه اول (رژیم غذایی استاندارد) بود. نکته باحال این که بهبود و بازسازی زخم در گروه سوم (رژیم غذایی پر پروتئین هم اینکه مکمل آرژینین و پرولین) به طور قابل توجه ای از دو گروه دیگه بهترو سریع تر بود. یعنی رشد عروق خونی جدید در محل زخم بیشتر و بهتر انجام شده بود. رشد عروق خونی جدید یه عملکرد لازم در بازسازی زخم هستش، چون این عروق، مواد مغذی و اکسیژن لازم بافت در حال بازسازی رو تامین می کنن.

هم اینکه مشاهده شد که شاخصای التهابی در این گروه کمتر از بقیه گروه هاست و این نشون دهنده بازسازی بهتره چون التهاب، پروسه بازسازی رو از جا در آورد می کنه.

این مطالعه اثبات کرد که رژیم غذایی پر از پروتئین مخصوصا اسیدهای آمینه  آرژینین و پرولین نقش موثری در بازسازی و بهبود زخمای دیابتی طولانی داره و با در نظر گرفتن نبود وجود درمان موثر واسه این آسیب، با اصلاح رژیم غذایی بیماران میشه نقش مهمی در درمان زخمای دیابتی اجرا کرد.

اسیدای آمینه آرژینین و پرولین غیر لازمن، یعنی بدن قادر به تولید اوناس اما در منابع غذایی پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات هم یافت می شن.

اینم بگیم که رژیم غذایی بیماران دیابتی و هرگونه تغییر در اون باید تحت نظر متخصص تغذیه تنظیم شه.

دیابت

Share this post

Post navigation

You might be interested in...

No comments yet, be the first!

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *