لندکروزر ۲F؛ بازگشت به آفرود در دهه ۸۰

Symbolic running figure arrow red pitfall jump, 3d illustration, horizontal, over white, isolated

آفرود سواری و سفرهای آفرودی از وقتی به وجود اومد که شرکت مشهور آمریکایی جیپ پس از جنگ جهانی تصمیم به تولید انبوه خودروهای خود گرفت. در اون زمان به دلیل آسیب دیدن جاده ها و وجود مسیرهای خاکی فراوون خودروهای جیپ طرفداران بسیاری داشتن. پس از گذشت یه مدت با بازسازی جاده ها این خودروها هم به کنارهای جاده منتقل شدن و کم کم در دهه ۷۰ ورزش آفرود در میان جوانان سراسر جهان مشهور شد.

از این رو شرکتای قوی دیگه مانند تویوتا به فکر تولید خودروهایی با تواناییای آفرودی افتادن. به خاطر همین تویوتا نمونه اولیه آفرود خود رو بانام BJ در سال ۱۹۵۱ وارد بازار کرد. اما کمی بعد با معرفی موتورهای جدید و مشهور خود به نام F، در سال ۱۹۶۰ یکی از قدرتمندترین خودروهای آفرودی خود یعنی تویوتا لندکروز ۲F رو وارد بازار کرد. ازآن پس خیلی از آفرود سواران با دیدن تواناییای این خودرو قوی رو هم به انتخابای آفرودی خود اضافه کردن. در ادامه با ما همراه باشین تا این نوستالژی دهه ۸۰ میلادی رو بیشتر بشناسیم.

تویوتا لندکروز 2F

تولد تویوتا لندکروز ۲F در بدن J40

پس از همه گیر شدن آفرود و تبدیل شدن اون به یه ورزش هیجانی، انتظار افراد حرفه ای در این مورد از خودروهای آفرود و تواناییای اون بالا رفت. به دنبال همین اتفاقات تویوتا هم درصدد افزایش توانایی مدل آفرود خود یعنی تویوتا لندکروز برآمد. پس از گذروندن ۳ نسل از تولید آفرودای کالسکه ای در دهه ۶۰ تویوتا موتورهای خود رو پیشرفت داد و تویوتا لندکروز ۲f رو به شکل بدنه j40 به بازار عرضه کرد.

موتورهای F تویوتا بسیار قوی بودن اما وقتی که با سیستم تعلیق تویوتا لندکروز دهه ۶۰ ترکیب شدن توانایی و کارکرد فوق العاده ای رو واسه تویوتا لندکروز ۲F به وجود آوردن و مانند بمبی در جهان صدا کردن. درواقع تویوتا نصف معروفیت خود رو مدیون موتورهای Fه که در نسلای جور واجور مدلای آفرود اون به کاررفته و با تغییر هر نسل هم قدرت و کارکرد بیشتر و بهتری به تویوتا لندکروز می داد. به خاطر همین هم هرسال بهتر از قبلی می شد.

شکل ظاهری تویوتا لندکروز ۲F

تویوتا لندکروز ۲F به جیپ تویوتا معروف بود. همین نام هم رو می کنه که بدنه و شاسی تویوتا لندکروز ۲F اشتراکات زیادی با جیپ داره. این خودرو مثل جیپ با اتاقای کالسکه ای، فایبرگلاس و فلزی ارائه می شد که پرطرفدارترین اتاق اون نوع فایبرگلاس اون بود. در اون زمان طراحی جیپ انقدر طرفدار داشت که حتی تویوتا لندکروز ۲F با این طراحی هم توجهان بسیاری رو به خود جلب کرد و تونست با این طراحی به فروش خوبی در سراسر جهان برسه. بعدا در انتهای دهه ۶۰ تویوتا اتاق این خودرو رو به استیشن واگن J50 عوض کرد تا آفرود سواران با ایمنی بیشتری به سفرهای آفرودی خود بپردازند.

تویوتا لندکروز 2F

قدرت کارکرد تویوتا لندکروز ۲F

در سالای ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۴ تویوتا لندکروز ۲F از موتور ۴٫۲ لیتری استفاده میکرد که قدرتمندترین موتور تویوتا در این بازه وقتی بود. تموم مدلای تویوتا لندکروز ۲F هم به صورت دیفرانسیل جلو ارائه می شدن. در سال ۱۹۷۴ این خودرو با یه گیربکس ۴ سرعته دستی جدید و هم ترمزهای جلو دیسکی همراه شد. این ۳ عنصر در کنار هم انقلابی رو واسه مدلای آفرود تویوتا جفت و جور کردن. در دهه ۷۰ تا ۸۰ تویوتا با تکنولوژیای جدید خود به حدی قدرت و پتانسیل آفرودی این خودرو رو پیشرفت داد که خریدوفروش تویوتا لندکروز ۲F در جهان رکورد جدیدی رو واسه تویوتا ثبت کرد.

این خودرو هنوزم در بین آفرود سواران از ارزش خیلی بالایی برخورداره و به دلیل تواناییا و موندگاری خیلی بالایی که داره هنوزم واسه عبور از مسیرهای صعب العبور مورداستفاده قرار میگیره. در ایران مدلای موجود از این خودرو مربوط به سالای ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵ می شه. اگه شمام یکی از علاقه مندان به هیجان مسیرهای آفرودی هستین خرید تویوتا لندکروز ۲F به عنوان یه خودروی آفرودی باقیمت تقریباً میونه انتخاب بسیار خوبی واسه شماس. مدلای مربوط به دهه ۷۰ بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومن قیمت دارن. واسه خرید تویوتا لندکروز ۲F دهه ۸۰ حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومن باید هزینه کنین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *