مراحل تجزیه و تحلیل رقبا در جستجوگرها

سرفصل محتوا

  • ۸ مرحله شناسایی و موشکافی رقبا (آنلاین) در یافته های حاصل از جستجو
    • ۱. رقبای آنلاین موفق سایت خود رو شناسایی کنین.
      • ۱٫۱ – شاید، آسونترین گزینه از بین همه – Google your top niche keywords و بررسی ۱۰-۱۵ دامنه و سایت برتر.
      • ۱٫۲- اگه سایت شما یه کار و کاسبی محلی رو تبلیغ می کنه توجه خاص ای به بسته های محلی (local packs) داشته باشین.
      • ۱٫۳- از بخش niche lists در  Alexa Top Sites (بهترین سایتای از نظر سایت الکسا) استفاده کنین – فهرست و زیر شاخه های در رابطه رو واسه پیدا کردن ۵۰ سایت برتر با ترافیک بالاتر و بک لینکای بیشتر مورد بررسی قرار بدین.
      • ۱٫۴- از یه وسیله واسه پیدا کردن و ردیابی دامنه سایتای حریف استفاده کنین.
    • ۲. مشکل سایتتون رو آزمایش کنین و رقبای خود رو فیلتر کنین.
      • سن دامنه
      • رتبه الکسا و اندازه ترافیک
      • نشانی IP و کشور
      • تعداد صفحات نشون داده شده در موتورهای جستجوی ( گوگل و …)
      • تعداد بک لینکا
    • ۳. کلمات کلیدی سایتای رقبای تون رو بدست بیارید.
    • ۴. موشکافی SERP
      • با به کار گیری این اطلاعات می تونین:
    • ۵. بررسی کنین که چیجوری رقبای تون وب سایتای خود رو ایجاد کردن
      • واسه همینه که موشکافی ساختار سایت مهمه:
      • اگه نمی خواین گرفتار صدها تغییر راه شید، قبل از اون باید :
    • ۶. بررسی سئو و بهینه سازی صفحات و محتوا
      • چند نکته واسه اطمینان از ایجاد محتوای با کیفیت ارائه شده:
    • ۷. بک لینکا رو بررسی کنین
    • ۸. از لیست کاملی از روشای SEO واسه روش هدف دار سایت استفاده کنین.
      • پروفایلای رسانه های اجتماعی
      • تعداد دنبال کنندگان/ کاربران/ مشترکان در میان محبوب ترین شبکه های اجتماعی رو بررسی کنین .
      • تبلیغات
      • بررسی اعتبار دامنه
      • نتیجه گیری :
      • با امید به اینکه این راهنما به شما در درک و موشکافی رقبای تون در جستجوگرها کمک کنه.

۸ مرحله شناسایی و موشکافی رقبا (آنلاین) در یافته های حاصل از جستجو

حتما کار و کاسبی و سایت شما چند یا چندین حریف در گوگل داره.

هم اینکه شرط می بندم که بعضی از اونا بالاتر از سایت شما در یافته های جستجو گوگل (SERPs) باشن.

شما میدونید که به چه دلیل اونا در SERPs موفق تر شدن؟

جایگاه بهتر اونا در یافته های جستجو گوگل به این دلیله که تعداد بک لینکاشون بیشتره یا محتوای بهتری دارن و یا اعتبار دامنه یا هر چیز دیگه ایه؟

بله، بدون تحلیل کامل نقاط قوت و ضعف سایت خودتون و رقبایتان، نمی تونین به این سوال جواب بدید.

در این راهنما، بعضی از راه ها، راهنماییا و وسایل به درد بخور واسه کمک به استخراج اطلاعات و موشکافی رقبای سایت شما آموزش و به اشتراک می ذاریم.

۱. رقبای آنلاین موفق سایت خود رو شناسایی کنین.

اولین سوال در موشکافی رقبای آنلاین اینه که رقبای ما چه کسائی ( سایتهایی) هستن؟ مثل همیشه، چند راه واسه جواب به این سوال هست:

۱٫۱ – شاید، آسونترین گزینه از بین همه – Google your top niche keywords و بررسی ۱۰-۱۵ دامنه و سایت برتر.

۱٫۲- اگه سایت شما یه کار و کاسبی محلی رو تبلیغ می کنه توجه خاص ای به بسته های محلی (local packs) داشته باشین.

۱٫۳- از بخش niche lists در  Alexa Top Sites (بهترین سایتای از نظر سایت الکسا) استفاده کنین – فهرست و زیر شاخه های در رابطه رو واسه پیدا کردن ۵۰ سایت برتر با ترافیک بالاتر و بک لینکای بیشتر مورد بررسی قرار بدین.

۱٫۴- از یه وسیله واسه پیدا کردن و ردیابی دامنه سایتای حریف استفاده کنین.

مثلا می تونین از Rank Tracker SEO PowerSuite کمک بگیرین.

۲. مشکل سایتتون رو آزمایش کنین و رقبای خود رو فیلتر کنین.

تا حالا به این مسئله فکر کردین ، که می تونین رقبایتان رو براساس جایگاهشان و کلمات کلیدی دسته بندی کنین؟

حالا که شما لیستی از رقبای برتر خود رو دارین، بیایید اطلاعات کلی رو در مورد اونا جمع آوری کنیم تا به شما در شناسایی بهتر رقیبای آنلاینتان و موشکافی رقبایتان (و بالا بردن شانستان در برتری بر اونا) کمک کنه.

پیشنهاد میکنم اطلاعات زیر رو چک لیست کنین (واسه سایت خود و سایت رقبا خود):

سن دامنه

رتبه الکسا و اندازه ترافیک

نشانی IP و کشور

تعداد صفحات نشون داده شده در موتورهای جستجوی ( گوگل و …)

تعداد بک لینکا

در این مرحله، لیست سایتایی که بهتر از شما عمل کردن رو دارین .

وقت اون هستش که از اونا یاد بگیرین ، برنامه ریزی کنین و با به کار گیری وسیله ها ، روش ها و جایگاه خود در بین رقبایتان در یافته های جستجو بهبود بدید.

 

۳. کلمات کلیدی سایتای رقبای تون رو بدست بیارید.

۴. موشکافی SERP

خوب، حالا که ما لیستی از رقبا و لیستی از کلمات کلیدی مورد نظر داریم، وقت اون هستش که به یافته های جستجوی گوگل نگاه کنیم و ببینین در چه نوع محیطی می خواین رقابت کنین.

بسته به تناسب کلمات کلیدی سایت شما ، می تونین فهمیده باشین که چیجوری صفحات یافته های موتور جستجو فرق داره.

مثلا، این صفحه (یافته های مکانای Google) به طور کامل بوسیله تبلیغات اشغال شده :

و این صفحه محتوای ویدئویی رو نشون میده:

با به کار گیری این اطلاعات می تونین:

SERP کلمات کلیدی سایت شما رو ببینین؛

ببینین که چه ویژگیهایی واسه کلیدواژههایی که در حال پیگیری هستین رو نشون می ده و نشون دهنده یه فرصت ترافیکیه؛

پیدا کنین ; بخشهای غنی سایت تون واسه هر کدوم از کلمات کلیدی تون(شامل بررسی، ریز عکسها یا لینکهای سایت) نشون داده می شن.

بررسی کنین که کدوم ویژگیای SERP بوسیله رقبای جستجوگر اینترنتی اشغال می شن.

سایت رقبا رو پیدا کنین و شکل های جور واجور ویژگیای SERP رو واسه چند کلید واژه ببینین؟

به چه دلیل نگاهی دقیق تر به محتوای اون، متا تگا، داده های ساختاری و لینکا ندارین؟

همه این اطلاعات رو در بهینه سازی صفحات سایت تون واسه شکل های جور واجور یافته های جستجو بدست میارید و واسه مشتریان بالقوه خود قابل رویت تر می شن.

۵. بررسی کنین که چیجوری رقبای تون وب سایتای خود رو ایجاد کردن

 با دنبال کردن مراحل بالا، حال ممکنه ، واسه ایجاد صفحات جدید و محتوا بهینه شده واسه عبارات کلیدی جدید شدیداً احساس نیاز پیدا کنین.

عجله نکنین – هنوز اطلاعاتی هست که باید قبل از رفتن به فعالیتهای بهینه سازی، نیاز دارین.

واسه همینه که موشکافی ساختار سایت مهمه:

شما خیلی راحت می تونین محتوای سایت، متا تگا و چیزای دیگه ای به جز اینا رو اصلاح کنین، اما واسه مرتب سازی دسته سایت، صفحه های اصلی و چیزای دیگه ای به جز اینا بسیار کار سخته.

اگه نمی خواین گرفتار صدها تغییر راه شید، قبل از اون باید :

شما می تونین تو یه نگاه مهمترین صفحات رو ببینین – اونایی که بیشترین پیوندهای داخلی به اونا شده.

یه ساختار خوب سایت لازمه تجربه کاربری خوبه و من فکر می کنم مجبور نیستم به شما در مورد موضع گوگل درباره این یادآوری کنم؛

یه ساختار سایت خوب در هسته اصلی SEO قرار داره. پس، اگه شما تعداد خیلی از مشکلات (لینکای خراب، تغییر مسیرهای نامعتبر، صفحات نامعتبر ) رو کشف کنین، می تونین تلاش کنین رقابت خود رو پایان بدید ، گوگل همیشه در مورد اهمیت ساختار موافق با موتور جستجو خوب سفارش کرده، پس این فرصت رو از دست ندین.

با به کار گیری داده های جمع آوری شده و پردازش شده ، می تونین:

مهمترین صفحات نامعتبر در رقابت خود رو ببینین.

موشکافی عمق کلیکا;

صفحات بدون رابطه (در صورت وجود)؛

بررسی پخش داخلی.

پس از موشکافی رقبا ، می تونین تغییرات لازم واسه بهینه سازی رو بدست بیارید و اونا رو واسه پیشرفت دهنده سایت خود بفرستین.

۶. بررسی سئو و بهینه سازی صفحات و محتوا

با این کار، شما می تونین با به کار گیری اطلاعاتی که از موشکافی صفحات رقبا، بدست آورده اید ، تغییرات رو اعمال و نتیجه قابل توجه ای رو بدست بیارید .

یادتون نره که شما باید روی ارائه محتوای با کیفیت تمرکز کنین. اون چیزی که بازدیدکنندگان سایت شما واقعا نیاز دارن.

چند نکته واسه اطمینان از ایجاد محتوای با کیفیت ارائه شده:

محتوای دراز مدت و در رابطه بسازین.

چگالی کلمات کلیدی مناسب.

دوری از محتوای تکراری.

مطمئن شین که محتوای شما به طور مرتب به روز می شه.

چند لینک در رابطه به خروجی داشته باشین.

از لینکای داخلی استفاده کنین.

کار روی محتوای سایت یکی از کارای وقتگیره، اما این بهترین راه واسه گرفتن اعتبار دامنه س.

۷. بک لینکا رو بررسی کنین

بررسی کیفیت و کمیت لینکای داخلی و خارجیگام مهمی در تحلیل رقابتیه.

وقتی که شما بک لینکای backlink رقبای سایت تون رو دارین، میتونین واسه ایجاد روش هدف دار لینک سازی (link building) موثر ، برآورد زمان لازم واسه ساخت پروفایل لینکای با کیفیت و … برنامه ریزی کنین .

باید لینکای رقبا رو پیدا کنیم و تحلیل کنیم که چقدر خوب هستن.

اینطوری می تونین فرصتای ساختن لینکای مهم رو بدست بیارید – دامنه هایی که به یه دسته از رقبای شما پیوند دارن به احتمال زیاد منابع در رابطه هستن که احتمال بیشتری واسه پیوند اونا هم هست.

۸. از لیست کاملی از روشای SEO واسه روش هدف دار سایت استفاده کنین.

پروفایلای رسانه های اجتماعی

تعداد دنبال کنندگان/ کاربران/ مشترکان در میان محبوب ترین شبکه های اجتماعی رو بررسی کنین .

یه مجموعه از سوالاتیه که می تونین موقع انجام این تحقیق اعمال کنین:

رقبای شما از کدوم یکی از رسانه ای اجتماعی بیشتر استفاده می کنن؟

کدوم شبکه های اجتماعی رو از یاد بردین؟

چقدر رقبای شما محتوای جدید به اشتراک میذارن؟

چیجوری با کاربران خود رابطه برقرار می کنن؟

چه نوع محتوایی ​​موجب دنبال کردن کاربران می شه ؟

در کمپینای با کیفیت بالا در رسانه های اجتماعی شرکت کنین و از این روش می تونین تعداد خیلی از بازدید کنندگان بالقوه و هم اینکه مشتریان رو پیدا کنین.

تبلیغات

بررسی کنین که رقبای شما از کمپینای ترافیک پرداختی واسه تبدیل و فروش استفاده می کنن. این ممکنه شامل تبلیغات AdWords، محتوا تبلیغاتی فیس بوک / توییتر / یوتیوب، تبلیغات بنر، پست پرداخت شده و بررسی و چیزای دیگه ای به جز اینا باشه.

بررسی اعتبار دامنه

اگه تعداد زیادی بازخورد منفی از مشتریان ناراضی پیدا کردین، می تونین از این اطلاعات واسه شناسایی کار و کاسبی خود، ارائه شکل های جور واجور جدید خدمات، افزایش پشتیبانی از مشتری استفاده کنین، یعنی، کار و کاسبی شما در برابر دیگه رقبا ، درخشش بیشتری داره!

نتیجه گیری :

همونطور که شاید فهمیدین، موتورهای جستجو با سرعت زیادی پیشرفت کردن – شکل های جور واجور جدیدی از یافته های جستجو، الگوریتما، تکنیکا و چیزای دیگه ای به جز اینا.

یعنی جستجوگر شما باید دائم در حال تغییر باشه.

شما نمیتونین به موشکافی رقابت که دو سال پیش انجام دادین تکیه کنین، چون چیزها خیلی سریع تغییر میکنن.

به خاطر همین مهمه که وضعیت فعالیت موشکافی رقابت رو از “اولیه” تا “تکرار” تغییر بدید.

شما باید در مورد اون چیزی که رقبای اینترنتی تون به طور ماهانه انجام میدن، دنبال کنین و روش هدف دار SEO خود رو در صورت ضرورت تغییر بدید.

با امید به اینکه این راهنما به شما در درک و موشکافی رقبای تون در جستجوگرها کمک کنه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *