مزیت رقابتی چیست؟ و چرا باید آن را داشته باشیم؟

مزیت رقابتی چیست؟ و چرا باید آن را داشته باشیم؟
دسامبر 14, 2019 No Comments دیجیتال مارکتینگ و سئو مدیر سایت

سرفصل محتوا

  • مزیت رقابتی چیه؟ و به چه دلیل باید داشته باشیم؟
  • چیجوری مزیت رقابتی بسازیم؟
  • کاهش قیمت اجناس مزیت رقابتی بوجود میاره؟
  • نتیجه گیری

مزیت رقابتی چیه؟ و به چه دلیل باید داشته باشیم؟

مزیت رقابتی یا competitive advantage عاملیه که مشتریان، شما رو نسبت به رقبایتان بهتر می دونن. همون چیزیه که کار و کاسبی شما رو معروف می کنه. همون چیزیه که نام برند شما رو تو ذهن مخاطباتون حک می کنه.

مزیت رقابتی شاید به خاطر قیمت کم یا قیمت زیاد محصولاتتون ایجاد شه. به اجناس شرکت اپل نگاه کنین. شاید قیمت محصولاتش نسبت به رقباش خیلی بیشتر باشه. ولی افراد خیلی خاصی هستن که از اجناس شرکت اپل استفاده می کنن. آدمایی که میخوان با بقیه فرق داشته باشن. آدمایی که میخوان خاص باشن.

واسه ایجاد مزیت رقابتی باید اول به رفتار رقبایتان توجه کنین. ببینین محصولاتشون چه مزیتایی دارن. ببینین کیفیت محصولاتشون در چه حدیه. شما باید از هر دید بهتر از اونا باشین. شاید پشتیبانی رقبای شما ضعیف باشه. ولی شما در هر جا و زمان جواب گوی نیاز مخاطباتون باشین. اینم می تونه دلیلی باشه تا شما رو از رقبایتان جدا می کنه.

اگه می خواین در کار و کاسبی تون موفق و همیشه حرفی واسه گفتن داشته باشین باید مزیت رقابتی داشته باشین.

 

چیجوری مزیت رقابتی بسازیم؟

یکی از راه هایی که شما بتونین مزیت رقابتی واسه خود بسازین اینه که وعده ای بهتر به مخاطباتون بدین. باورهای عادی اونا رو به رقابت بکشین. یعنی باوری که الان در ذهنشون هست رو نقض کنین.

مثلا همه می گن فقط با ورزش کردن میشه چربیای بدن رو سوزوند. فردی محصولی ارائه می کنه و میگه که با محصول ما بدون ورزش کردن می تونین سریع چربی سوزی کنین و لاغر شید.

یا اینکه محتوای مهم و یونیکی ارائه کنین که رقبای خود نداشته باشن و اونا بیان از شما کپی کنن. مردم عاشق محتوای با ارزشی هستن که تازه س و نیازشون رو خیلی راحت رفع کنه.

یکی از راه های دیگه ایجاد مزیت رقابتی اینه که بازار هدف خود رو دقیقا مشخص کنین و روی یه قشر خاص تمرکز کنین. منظور همون نیچ مارکتینگ است. اگه در مورد  کار می کنین مخاطباتون به طور کامل مشخصه و دیگه نباید مثلا روی طراحی سایت هم کار کنین. این کار ممکنه شما رو مانند بقیه رقبایتان کنه. یادتون نره که تخصصی کار کردن، شما رو از بقیه رقبایتان جدا می کنه.

 

کاهش قیمت اجناس مزیت رقابتی بوجود میاره؟

در بعضی از مواقع کم بودن قیمت اجناس خود نسبت به رقبایتان ممکنه مزیت رقابتی واسه شما حساب شه. ولی در بعضی از مواقع هم ممکنه کاهش شدید قیمت اجناس، برند شما رو نابود کنه.

وقتی که می خواید قیمت اجناس خود رو از رقبای خود کمتر کنین باید به این نکته توجه کنین که حتما باید کیفیت محصول شما بهتر از رقبیتان باشه. مثلا محصولی که قصد فروش اون رو دارین یه محصول دانلودی دارای فیلمای آموزشیه. شما می تونین قیمتی کمتر از محصول رقیبتان واسه اون محصول در نظر بگیرین به شرط اینکه محتوای شما نسبت به محصول رقیبتان قوی تر باشه. مثلا مدت زمان فیلمای آموزشی موجود در محصولتان بیشتر از محصول رقیبتان باشه. اینم یه مزیت رقابتیه.

از طرفی مانند شرکت اپل می تونین قیمت اجناس خود رو بیشتر از رقبایتان در نظر بگیرین ولی به شرط اینکه کیفیت بالایی هم ارائه بدید. با این حال مخاطباتون به شما اعتماد می کنن و پیش خود می گن حتما کیفیت شما بالاتر از رقبایتانه که قیمت محصولاتتون هم از اونا بیشتره.

مزیت رقبابتی هر چیزی که شما رو نسبت به رقیباتون بهتر جلوه دهد شامل می شه. مثلا پشتیبانی یا هدیه های خاص ای که در قبال خرید هر محصول به مشتریان خود می دید ممکنه باشه.

بهترین مزیت رقابتی واسه شما اینه که در کار خود منبع باشین.

 

نتیجه گیری

سخن آخر اینه که اگه مزیت رقابتی ندارین بهتره اصلا رقابت نکنین! بهتره اصلا کار و کاسبی اینترنتی خود راه راه اندازی نکنین. بله اگه دقیقا می خواین بگید من هم یکی مثل بقیه هستم هیچ وقت نمی تونین در کار و کاسبی خود موفق شید. عامل موفقیت شما در کار و کاسبی تون ایجاد مزیت رقابتیه. این چیزیه که در خیلی از کار و کاسبی های اینترنتی مشاهده نمی کنیم. 

 

منبع: همیاروب

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *