1. پیش شرطهای تعهد عاطفی عبارتند از :

       

        • چالش شغلی

       

        • وضوح نقش

       

        • وضوح اهداف

       

        • مشکل بودن هدف

       

        • پذیرش مدیریت : میزانی که مدیریت پیشنهادات کارکنان را می پذیرد .

       

        • انسجام کارکنان

       

        • تبعیت پذیری سازمان

       

        • بازخور

       

      • مشارکت

      این متغیرها تحت عنوان متغیرهای تجربه کار می­باشند که به دو گروه تقسیم می­شوند:

       

        1. متغیرهایی که نیاز کارمند را به احساس آرامش و راحتی از نظر فییکی و روانی تأمین می­ کند.

       

      1. متغیرهایی که به احساس شایستگی کارمند در نقشی که به او سرده شده کمک می­ کند.

      متغیرهایی که در گروه اول قرار گرفته­اند و با تعهد همبستگی دارند عبارتند از:

       

       

       

        • تحقیق انتظارات پیش از ورود به سازمان

       

        • برابری و رعایت عدالت در توزیع پاداش­ها

       

        • وابستگی و قابلیت اعتماد به سازمان

       

        • حمایت سازمانی

       

        • وضوح نقش

       

        • رهایی از تعارض

       

      • سبک رهبری

      همچنین متغیرهایی که در گروه دوم قرار گرفته­اند شامل:

       

        • تحقق اهداف

       

        • استقلال در کار

       

        • منصفانه بودن پاداش مبتنی بر عملکرد

       

        • چالش شغلی

       

        • قلمرو شغل

       

        • فرصت پیشرفت و ارتقای شغلی

       

        • فراهم بودن فرصت کافی جهت ابراز عقاید و نظرات شخصی

       

        • مشارکت در تصمیم گیری

       

        • اهمیت شخصی برای سازمان (حسن پور ، ۱۳۸۷ ،۹۷-۹۵)

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      ۲-۲-۳-۲-پیش شرط­های تعهد مستمر

       

        • حجم سرمایه گذاری­های (اندوخته­های) فرد در سازمان که شامل مهارت­ها، آموزش، تغیر محل زندگی و سرمایه گذاری­های فرد می­باشند.

       

        • درک قابلیت دستیابی به جایگزین­های شغلی

       

      • در نهایت مطرح می­شود که بعد تکلیفی تعهد سازمانی به وسیله تجربیات فرد قبل از ورود به سازمان (اجتماعی شدن خانوادگی ـ فرهنگی) و هم بعد از ورود فرد به سازمان (اجتماعی شدن سازمانی) تحت تأثیر قرار می­گیرد. در مورد اجتماعی شدن خانوادگی ـ فرهنگی یک کارمند اگر افراد مهم برای او (مثل والدین) مدت طولانی در یک سازمان مشغول بوده باشند و یا بر وفاداری به یک سازمان تأکید کرده باشند تعهد تکلیفی قوی به سازمان دارد. با توجه به اجتماعی شدن سازمانی، مطرح می­شود که کارکنانی که راهنمایی می­شوند که باور کنند (بوسیله شیوه ­های مختلف سازمانی) که سازمان وفاداری آن­ها را انتظار دارد، احتمالاً تعهد تکلیفی قویتر نسبت به آن سازمان دارند. مدل سه بخشی تعهد سازمانی به صورت شکل صفحه بعد نمایش داده می­شود. (حسن پور ، ۱۳۸۷ ،۹۷-۹۶)

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      شکل شماره ۲-۱۵-  مدل سه بخشی سازمانی می یر و آلن (برگرفته ازحسن پور ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، ۱۳۸۷، ۹۸)