شبکه های اجتماعی ثابت کردن که یکی از بهترین کانالای بازاریابی هستن. به خاطر همین خیلی از برندا از جمله برندایی که تجارت الکترونیک انجام میدن هنوزم فکر می کنند که شبکه های اجتماعی هنوزم در راس هرم کانال بازاریابی قرار گرفتن. خیلی از برنده های دنیا در شبکه های اجتماعی هستن.

همونطور که شبکه های اجتماعی کامل تر می شن، رفتار کاربران هم تکامل پیدا می کنه و اینطوری شبکه های اجتماعی موقعیت خوبی واسه فعالیت شرکتایی که تجارت الکترونیک انجام میدن به وجود آورده. Social media 500 در سال گذشته فقط با وارد شدن خریداران به سایت با به کار گیری لینک شبکه های اجتماعی تونست به سرمایه ۲٫۶۹ میلیارد دلاری دست پیدا کنه. این رقم از سال ۲۰۱۲، ۶۲٫۵% زیاد شده.

در شبکه های اجتماعی هر چقدر سرمایه بیشتری صرف شه یافته های بهتری به دنبال داره به خاطر همین نقش بازاریابا در شبکه های اجتماعی مهم تر از تعداد لایک و دنبال کننده های صفحاته.

واسه درک بهترین حالت تبلیغات در شبکه های اجتماعی و کسب اندازه برگشت سرمایه مثبت، روی ۱۰۰ سایت که به شکل آنلاین به تجارت الکترونیک مشغول بودن مثل توییتر، فیسبوک و پینترست، به مدت دو هفته بررسی انجام دادیم. تموم پستای سایت رو براساس شش بعد جور واجور طبقه بندی کردیم:

نوع پست (ویدیو، عکس یا نوشته)

هدف (گسترش محصول یا گسترش برند)

کپی

اضافه شدن لینک

از محتوای اصلی سایت بوده یا از طرف کاربران فرستاده شده (ریتوییت یا ری پین)

زمان پست شدن مطلب

بعد روی این اطلاعات بررسی انجام دادیم و بدنبال پیدا کردن الگوی خاص اونا رو موشکافی کردیم. ما بهترین روشای قرار دادن پست در شبکه های اجتماعی که به بیشترین اندازه فروش منجر می شه رو پیدا کردیم:

به شکل هفتگی تعداد معینی پست روی شبکه های اجتماعی بذارین

در فیسبوک بهترین برندا در هفته ۱۲ پست جدید منتشر می کنن و بیشتر اونا تعداد خیلی از پستا رو در روزای هفته روی سایت قرار میدن و تعداد کمتری از اون رو در ایام تعطیلات آخر هفته منتشر می کنن. در مورد اینکه چه ساعتی از روز پستا باید روی سایت قرار بگیرن، واقعیت اینه که این مسئله واسه برندای جور واجور فرق داره.

وقتی که متوجه بهترین زمان واسه پست شدن مطالب شدید به اون معتقد باشین.

بیشتر برندا در توییتر فعالیت بیشتری داشتن. معمولا برندا همون مطالبی که در فیسبوک قرار می دادن روی توییتر هم به اشتراک می گذاشتن. ولی مطلب رو طوری تغییر می دادن که برابر سلیقه کاربران توییتری باشه.

مهم ترین موضوع اینه برندا فهمیدن توییتر جای مناسبیه که صداشون رو به کاربران بیشتری برسانند چون حدود ۲۰% از تموم توییتا رو ریتوییتا تشکیل میدن.

برندای بهتر از پینترست به عنوان یه کاتالوگ دیجیتالی استفاده می کنن و در هفته ۱۰۰ پین جدید به اشتراک می ذارن. دو سوم این پینا از اجناس برجسته شرکت یا حراج فصلی هستن. بقیه پینا به صورت مکمل شامل دستور العملا و مکاناییه که میشه از اجناس اونا استفاده کرد.

مثلا شرکت West Elm تصاویری از طراحی داخلی سایت designsponge.com منتشر می کنه.

محتوایی که از کاربران منتشر می شه باید استفاده شه

محتوایی که از کاربر منتشر می شه حامی شماس و چون قابل اعتماد ترین و قوی ترین جنبه بازاریابیه می تونه جنبه تبلیغاتی خوبی داشته باشه. وقتی از پشتیبانی اونا استفاده می کنین در واقع این پیشنهاد قوی رو به خورد دیگه کاربرها می دید.

هم اینکه اینطوری یه زنجیره تشکیل می شه. وقتی دیگه کاربرا پستای منتشر شده یکی از افراد رو می بینن تشویق می شن که خودشون هم همین کار رو بکنن. این مسئله کم کم پیشرفت پیدا می کنه.

همه دوست دارن شناخته شن مخصوصا بوسیله برندی که به اون علاقه دارن و این کار برند موقعیتی بوجود می آورد که صدای کاربران شنیده شه.

محتوای چشمی
بیشتر از ۹۰% از برندای برتر فیسبوک در پستایی که می فرستند عکس قرار میدن و قسمت بزرگی از توییتا شامل عکس و ویدیو هستن. تحقیقات نشون دادن ( و الگوای فیسبوک با اون موافقت کردن) که تصویر باحال تر از نوشته.

قرار دادن محتوای چشمی واسه برندا کار بسیار ساده ایست و با پر رنگ شدن نقش تصاویر در جلب کاربران، دیگه هیچ جای سوالی واسه برندا باقی نمی مونه.

برندای برتر بطور متوسط هفته ای یه ویدیو منتشر می کنن. در تحقیق ما بیشتر فیلمایی طرفدار داشتن که در مورد اجناس جدید، مصاحبه با طراح محصول، تصاویر پشت صحنه از برند و فیلمای آموزشی بودن. همینطور که ساخت ویدئوای با کیفیت ساده تر می شه توقع داریم فیلمای بیشتری از برندای برتر ببینیم.

پستای کوتاه
یکی از راه های کلیدی موفقیت در شبکه های اجتماعی قرار دادن نوشته های کوتاهه. ما قصد نداریم ارزش و تاثیر خلاقیت در پستا رو کمرنگ جلوه بدیم ولی واقعیت اینه که نوشتن یه پست جذاب و کوتاه واسه جلب کردن کاربر به محتوای چشمی کار مشکلیه.

فهمیدیم که برندای برتر واسه نوشتن پست، از کمتر از ۱۰۰ حرف استفاده می کنن. بهترین حالت واسه پستای فیسبوکی به کار گیری جملات ۴۰ تا ۷۰ حرفیه.

بیشتر پستا باید شامل توصیف ویژگیای محصول باشه

در بررسی که انجام دادیم فهمیدیم ۷۵% از پستای فیسبوکی برندای بهتر از ویژگیای محصوله. ۵۶% از توییتا و ۶۵% از پستای پینترست هم همینطوریه.

اگه می خواید در شبکه های اجتماعی محصولتان رو بفروشین، باید با پست کردن بهترین اجناس در کنار هم، به کاربر اجازه بدید اونا رو با هم مقایسه کنه.

یادتون باشه، اگه محصولی به شکل کلی پر طرفداره به این معنی نیس که باید در شبکه های اجتماعی هم پرطرفدار باشه. به کمی تجربه و رد و بدل کردن اطلاعات نیاز دارین تا بهترین اجناس واسه فروش آنلاین رو شناسایی کنین.

لینکا راه حل خوبی هستن
بهترین برندا واسه جواب به سوالات و نطرات لینکی قرار میدن که کاربر بتونه راه حل سوالش رو ببینه. لینکا می تونن محصولی باشن که کاربر به دنبال اون می شه، یه محصول پیشنهادی باشن یا …

لینکا می تونن بیشتر از یه پست اطلاعات در دسترس فرد بذارن.

فروش در شبکه های اجتماعی کار ساده ای نیس ولی اگه بتونین از راه های برندای برتر استفاده کنین حتما می تونین کارتون رو خوب انجام بدین. هیچکی بهتر از خود شما با برند و مشتری هاتون آشنا نیس، پس از این روش ها استفاده کنین تا روش هدف دار خودتون رو به بهترین حالت بسازین. طوری که با کاربران سازگاری داشته باشن.

منبع: وقتی واسه تغییر