نگاه وال استریت ژورنال به استارتاپ های نوپا و موفق ایرانی

Businessman touching global network and data customer connection on space background

دفتر و مقر اصلی "کافه بازار" که دکوراسیون اون شامل دیواره هایی با رنگ روشن، میز فوتبال دستی و کنسولای بازی می شه، از نظر ظاهری با استارتاپای تکنولوژیکی که در شهرای سان فرانسیسکو، لندن و یا برلین راه افتاده و به ثمر نشسته ان خیلی فرقی نداره.

کافه بازار استارتاپیست که یه اپ استور اندرویدی رو به کاربرانش ارائه می کنه و خلا نبود حضور گوگل پلی در ایران رو پر کرده. اونا در بالای برجی در مرکز تهران ساکن هستن که واسه شرکتی کم سن و سال، حضور در اینجور ساختمانی نکته ای قابل توجه حساب می شه.

شرکت مورد بحث بخشی از موج استارتاپای تکنولوژیکی هستش که به باور بسیاری تشکیل و موفقیت اونا حاصل تحریمای بین المللی علیه ایران یا فیلترینگ حاکم بر این کشور بوده، که از طرف دیگه هر دوی اونا در کنار هم دلیل شدن تا شرکت های جهانی و بزرگ فعال در میدون تکنولوژی تمایلی به فعالیت در کشور یاد شده نداشته باشن.

در ادامه با سایت ما همراه باشین.

این نبود تمایل باعث گشته تا شرکتای علم محور جدیدی طبق نیازای موجود در داخل خاک ایران بوجود اومده و به رشدی بسیار سریع برسن. کافه بازار بیشتر از ۲۵ هزار اپلیکیشن ایرونی و بین المللی در زمینه های مختلفی مانند، بازی، شبکه های اجتماعی، پیام رسانی و… رو در اختیار کاربرانش میذاره و می گن هر هفته ۲۰ میلیون بازدید از طرف همین کاربران روونه اش می شه.

این محبوبیت تا حد زیادی به وجود اومده به وسیله دشواریای موجود در ایران بر سر راه به کار گیری گوگل پلی و اپ استوره. دشواریا نامبرده هم از تحریمای بین المللی در زمینه های جور واجور بوجود اومده ان. مثلا تحریمایی که از طرف سرویسای پرداخت آنلاین و بانکا بر ایرانیان اعمال می شه باعث می شه تا اونا امکان تراکنش و خرید از فروشگاه های یاد شده رو نداشته باشن و درست در همینجاست که کافه بازار وارد عمل شده و خلا موجود رو با ارائه سرویسی مشابه پر می کنه.

بقیه استارتاپای موفق ایرونی هم دقیقاً از فرصتایی مشابه در مورد شبکه های اجتماعی، تجارت الکترونیک و پخش آنلاین ویدیو استفاده کرده و پا به میدون ظهور گذاشته و تونسته ان واسه خود نامی دست و پا کنن. اونا در اصل سرویسایی هستن که جای خالی آمازون، Groupon، یوتوب و… رو پر می کنن.

حسام آرمندهی موسس کافه بازار در سمت چپ تصویر وایس تاده.

کارآفراینان فعال در میدون تکنولوژی ایران، در گفته های خود تائید می کنن که تحریما و نبود حضور کمپانیای مطرح غربی دلیل گشته تا اونا مجبور به رقابت با بزرگان بازی نباشن و خود این مسئله عامل موثری بر رشدشون بوده.

مثلا و بخاطر این شرکتای آمریکایی به دلیل بسته شدن محتواشون و یا محدودیتایی که واسه فعالیت کمپانیای خارجی هست، به صورت کامل دستشون از بازار ایران کوتاه مونده.

دسترسی کاربران ایرونی به یوتوب شناخته شده ترین سایت به اشتراک گذاری آنلاین ویدیو در ایران بسته گشته و حالا جای اون به وسیله پلتفرمی به طور کاملً بومی که همین توانایی رو ارائه می کنه به طور کاملً پر گشته. این سایت که به موسسه صبا تعلق داره هر روز ۵ میلیون بار مورد بازدید قرار میگیره و ۲۲.۰۰۰ دقیقه ویدیو در اون آپلود می شه.

تخفیفان سایتیه که جای خالی Groupon رو پر کرده و یه سرویس خرید جمعی رو به کاربرانش عرضه می کنه، دیجی کالا هم خدماتی تا حدی مشابه آمازون رو عرضه می کنه و روزانه پاسخگوی ۴۰۰۰ سفارش خرید اینترنتیه.

علی تهرانی نصر، مدیر پیشرفت تجاری و امور بین الملل موسسه صبا میگه: "محدودیتای الان در واقع به نفع ما و کاربران بودن". اون اضافه می کنه مثلا آپارات با اینکه به صورت مستقیم به سانسور محتوایش نمی پردازه ولی همیشه به این نکته توجه داره که ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در اون مناسب فرهنگ ایرونی باشن.

البته موفقیت این استارتاپها مشخص نیس چقدر دووم بیاره. کمپانیای خارجی کم کم در حال پیدا کردن راه هایی هستن که بتونن راه خود به بازار ایران رو صاف کنن و سرویس هاشون رو در این کشور عرضه کنن.

کمپانیای خارجی کم کم در حال پیدا کردن راه هایی هستن که بتونن راه خود به بازار ایران رو صاف کنن.

مثلا وال استریت ژورنال در سال گذشته خبر داد که بهترین برند فعال در مورد تکنولوژی یعنی اپل اینجور تلاشی رو شروع کرده و تلاش داره امکان فروخته شدن محصولاتش در ایران رو ممکن کنه.

رحمانی بنیانگذار شرکت سراوا (که در مورد سرمایه گذاری روی استارتاپا فعالیت داره) و یکی از سرمایه گذاران سایت موفق دیجی کالا میگه: "استارتاپای ایرونی  حالا باید یا رقبای خارجی رو شکست بدن و یا عاقبت شکست رو قبول کنن."

حتی الان هم تا حدی آثار این موضوع، یعنی حضور کمپانیای بزرگ غربی در ایران بر بعضی از استارتاپای بومی ظاهر شده. مثلا کلوپ که روزگاری بیشتر از سه میلیون کاربر ثبت شده رو میزبانی می کرد به واسطه رشد محبوبیت فیس بوک حالا ۴۰ درصد اونا رو از دست داده.

تحریمای بین المللی همونطور که کمک کننده بودن می تونن داغون کننده و آزاردهنده هم باشن. تهرانی نصر در این مورد میگه کمپانیای غربی از پنج سال پیش و فقطً به خاطر تحریما از فروش سرور به موسسه صبا خود داری می کنن و این موسسه مجبوره از لوازم چینی که کیفیت پایین تری دارن واسه رفع نیازهایش بهره گیرد.

اما از همه اینا که بگذریم بد نیس بدونین که فضای استارتاپهای ایرونی با خیلی از شرکتا و موسسات شناخته شده این کشور فرق داره. در حالیکه بیشتر مدیران معروف و بلند پایه در ایران کت و شلوارهایی رسمی با رنگای تیره به تن دارن، حسام آرمندهی (مصاحبه حسام آرمندهی با سایت ما رو اینجا بخونین)، بنیانگذار کافه بازار معمولاً با ظاهری اسپورت در محل کار خودش حاضر می شه و دفتر این شرکت هم رنگ و لعابی خوشحال و جذاب داره مسئله ای که معمولاً در عناوین تجاری بلند آوازه ایران عادی نیس هر چند که حالا به نظر می رسه این فرهنگ در حال تغییر یافتنه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *