هرآنچه باید درباره ی روند داوری پنجمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران بدانید

هرآنچه باید درباره ی روند داوری پنجمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران بدانید
نوامبر 13, 2019 No Comments فناوری edame

با اینکه صنعت بازی ایران هنوز اون طور که باید و شاید از دید بین المللی جا نیفتاده، اما در چند سال گذشته گامای بلندی واسه تحقق این مهم ورداشته شده. بازیسازان ایرونی روز به روز جای پای خود رو در این صنعت مهم محکم و محکم تر می کنن و در تلاش ان که بازارهای خارجی رو به تصرف خود در بیارن.

با اینکه بازیای زیادی ایرونی نتونسته ان در میدون بین المللی موفق ظاهر شن، اما حضور اونا در کنار بازیای زیادی که در بازار داخلی عرضه می شن، کاری می کنه که نیاز به جشنواره ای واسه بررسی این بازیا، بیشتر از قبل احساس شه.

طبق روند هرساله، امسال هم از دهم خرداد، کار پنجمین جشنواره بازیای رایانه ای تهران کلید خورد. بازیسازان و تولید کنندگان فرصت داشتن که آثار خود رو تا آخر خرداد به دبیرخانه جشنواره بفرستن؛ البته در آخر و واسه سهولت هرچه بیشتر بازیسازان، مهلت ارسال آثار تا ۱۵ام تیرماه تمدید شد.

در ادامه با سایت ما همراه باشین.

تا آخر مهلت ارسال آثار، ۱۴۹ اثر به دبیرخانه فرستاده شد که تعداد ۹۳ بازی و ۲۰ بازینامه تونستن جواز حضور در جشنواره رو دریافت کنن. واسه استاندارد شدن هرچه بیشتر روند داوری آثار، بازیا به چند دسته جور واجور براساس ژانر مانند سکوبازی، مهیج، مهیج ماجرایی، ورزشی و چیزای دیگه ای به جز اینا تقسیم شده و بررسی شدن.

داوران کار خود رو از ۲۳ تیرماه شروع کردن. روند داوری در چند مرحله و با برگزاری جلسات گروهی انجام شد و در آخر ۱۹ مرداد تموم شد. نکته قابل توجه اینجاس که امسال واسه اولین بار، از چند داور خارجی بهره برده شده که نه فقط به جشنواره، هدفی بین المللی بخشیده، بلکه ارزش کار داوری رو هم تا حد زیادی بالا برده.

تیم داوری در کل از ۲۶ تن از برترینای ایرونی و خارجی تشکیل شده و هر کدوم از اونا به نسبت تواناییا و سابقه کاری خود، تو یک یا چند بخش، مثل فنی، هنری، طراحی بازی،موسیقی و صداگذاری و بازینامه به داوری می پردازن.

داوران ایرونی:

سید علی سیداف (داور بخش فنی)

سید علی سیداف یکی از چهره های نام آشنای صنعت بازی ایران هستش. اون اولین شخصیت ایرونی هستش که به برنامه نویسی موتورهای گرافیکی تحت داس ایرونی مشغول شد. ایشون در تیم برنامه نویسی اولین بازی تحت ویندوز ایرونی به نام «نیس عقرب» حضور داشته.

برنامه نویسی و مدیریت پروژه چندین بازی جدی ایرونی و هم چند موتور گرافیکی، داوری چندین دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال و هم دوره چهارم جشنواره بازیای رایانه ای تهران از جمله فعالیتش در میدون بازی هستش.

امیرحسین عرفانی (داور بخش هنری)

امیرحسین عرفانی با اینکه مدرک خود رو در مقطع کارشناسی ارشد صنایع گرفت اما همیشه حضور فعالانه ای در صنعت بازی داشته. ایشون تاسیس و مدیریت Tehran ACM Siggraph رو مسئول بوده و در نمایشگاه Siggeaph Asia سال ۲۰۱۳، از اون واسه برگزاری جلسه دعوت شد.

عرفانی مدبر بخش هنری انستیتو ملی بازی سازی بوده و در کنار اون به تدریس مدل سازی و رندر سه بعدی و هم ارائه جلسه رندرینگ سه بعدی در دانشگاه های تهران و هنر می پردازه. اون داور دوره قبلی جشنواره بازیای رایانه ای تهران هم بوده.

فرزام ملک آرا (داور بخشای فنی و طراحی بازی)

فرزام ملک آرا رو میشه یکی از فعال ترین و البته موفق ترین بازیسازان ایرونی دونست. اون تا حالا روی پروژه هایی مانند بازیای موشوندان و دو نسخه آسمون دژ کار کرده کرده. اینم بگیم که نسخه دوم بازی آسمون دژ، در سومین جشنواره بازیای رایانه ای تهران به عنوان بازی سال انتخاب شد.

ملک آرا موسس و مدیر عامل شرکت پیشرفت گر مثل ساز بوده و به عنوان مشاور در Tehran ACM Siggraph و هم مرکز تحقیق ارتباطات ایران مشغول به کاره. اون تدریس در دوره های آموزشی انستیتو ملی بازی سازی ایران و داوری دومین دوره جشنواره رو در سوابق کاری خود داره.

فواد امیری (داور بخش طراحی بازی)

امیری مدرک خود رو در رشته فناوری اطلاعات کسب کرده و از اون به عنوان یکی از فعالان تولید بازیای آنلاین یاد می شه. ایشون با بیشتر از هفت سال سابقه کار در مورد تولید بازیای آنلاین، جز متخصصین مارکتینگ و طراحی بازی آنلاین واسه پلتفرمای وب و موبایل هستش. اون مدیر عامل استودیو بازی سازی ایواکه که بازیای آنلاین گرز و مستر۹۰ رو در کارنامه خود داره.

محمد شریعت (داور بخش موسیقی و صداگذاری)

محمد شریعت تا حالا چندین اثر در مورد تنظیم، میکس و مسترینگ موسیقی به صورت فردی یا گروهی از خود به جای گذاشته و البته تسلط کامل بر پیانو و سازه های کلاویه ای الکترونیکی داره. اون چندین و چند اجرا در کنار گروه «بزرگراه» داشته و قطعاتی از موسیقیای متن معروف فیلما سینمایی و بعضی قطعه های بازیایی چون سونیک و ماریو رو بازسازی کرده. بازی موسیقیایی ملودیا هم از جمله آثار اونه.

وهاب احمدوند (داور بخش فنی و طراحی بازی)

وهاب احمدوند با اینحال که یکی از اسمای تقریبا جدید صنعت بازی ایران حساب می شه اما تا به امروز کارنامه تقریبا پرباری از خود به جای گذاشته. اون در دو بازی فراسفر و شکارچی سیاره از طرف استودیوی تنها افزار پویا و بازی Hexa Hero از LadyBird Entertainment نقش مدیر پروژه رو اجرا کرده.

احمدوند به مسائلی چون طراحی بازی، طراحی مرحله و برنامه نویسی هم تسلط داره و در چند پروژه جور واجور مثل گربه بازیگوش و آخرین پرواز به فعالیتای این چنینی مشغول بوده.

امیر محمد دهستانی (داور بخشای هنری و بازینامه)

علم آموخته کارشناسی سینما و کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه هنر. امیرمحمد دهستانی فعالیت حرفه ای خود رو از سال ۱۳۷۲ شروع کرد و تا به امروز جز موفق ترین شخصیتای فیلم و انیمیشن ایران برشمرده می شه. کارگردانی ده ها انیمیشن تبلیغاتی و نویسندگی و کارگردانی سریالای تلویزیونی مثل فرمانروایان مقدس، قصهای ریزه میزه ۱ و ۲، قصه ما مثل شد و چیزای دیگه ای به جز اینا فقط بخش کوچیکی از فعالیتش رو تشکیل میده.

از دیگر فعالیتای مهم ایشون میشه به مشاوره در پروژه های انیمیشن صبا و عضویت در شوراهای انیمیشن صدا و سیما اشاره کرد. دهستانی یکی از بنیانگذاران موسسه فرهنگی حوره که به عنوان یکی از پیشگامان تولید حرفه ای انیمیشن در کشور هستش.

دهستانی مطمئنا با سابقه داوری در جشنواره هایی مثل جشنواره پویانمایی تهران، رشد، فیلم فجر و جام جم، به عنوان یکی از باتجربه ترین داوران جشنواره بازیای رایانه ای تهران شناخته می شه.

امیر محمد رضایی (داور بخش طراحی بازی و بازینامه)

با کار روی بیشتر از ۷ پروژه بازی جور واجور از سال ۱۳۸۵ تا به امروز، امیر محمد رضایی بسیار موفق عمل کرده. اون تا حالا جوایز و تقدیرنامهای خیلی از دوره های جور واجور جشنواره رسانه های دیجیتال دریافت کرده. در سال ۹۳ مسئولیت کارگردانی و برنامه نویسی بازی رویای آدم برفی رو مسئول بود که در چهارمین دوره بازیای رایانه ای تهران به عنوان بهترین بازی سکوبازی انتخاب شد.

رضایی از سال ۱۳۸۴ در نشریاتی چون بازینما و بازی فعالیت داشته. اون از سال ۹۱ در دانشگاه صدا و سیمای تهران مرکز به تدریس انیمیشن و رشته هنرهای دیجیتال می پردازه.

آیدین ذوالقدر (داور بخش طراحی بازی)

مدرک خود رو در رشته مهندسی کامپیوتری گرفت و خیلی زود شروع به کار در بخش بازیسازی کرد. مسئولیت برنامه نویسی، تکنیکال آرت و طراحی افکت رو در پروژه جاه طلبانه گرشاسپ مسئول بود و بعد از اون پروژه های حسن کچل و راز سیب سرخ رو مدیریت کرد. ذوالقدر به خاطر بازی جداگونه اکسیر مشکی، برنده غزال زرین شد اکسیر مشکی هم لقب بهترین بازی جداگونه سال رو دومین دوره بازیای رایانه ای تهران گرفت.

بهزاد خوشحال و راضی (داور بخش فنی)

بهزاد خوشحال و راضی سابقه کاری تقریبا کوتاهی داره اما توانایی هاش دلیل شده که به عنوان داور جشنواره انتخاب شه. اون به عنوان برنامه نویس و مدیر پروژه در دو استودیوی درخشش و Turned On Digital فعالیت می کنه. از جمله بازیایی که در روند ساخت اون تاثیر داشته، میشه به فریاد آزادی: تنگستان اشاره کرد.

حسین احمدی (داور بخش فنی)

در سال ۸۴ رتبه سوم کشوری رو در جشنواره جوون خوارزمی گرفت و در سال ۸۹ از مقطع کارشناسی نرم افزار، فارغ التحصیل شد. اون برنامه نویس ارشد و رییس هیئت مدیره شرکت آروین تک بوده و تا حالا پروژه های رانندگی در دلیجان، شتاب در شهر و سرعت شکنان رو مدیریت کرده. ایشون قبل از این در هیئت داوری اولین دوره بازیای رایانه ای تهران هم فعال بوده.

حسین مزروعی (داور بخش طراحی بازی)

حسین مزروعی یکی از موسسین استودیو بازیسازی پاپاتا و البته برگزار کننده استارت آپ ویکند بازی در ایران بوده. در دو دوره جشنواره خوارزمی شرکت کرده و ضمن کسب مقام، چند اختراع ثبت شده هم داره. اون به مدت ۱۳ سال در مورد کار و کاسبیای آنلاین فعالیت داشته و چند کار و کاسبی موفق به راه انداخته.

سعید جلابی (داور بخش هنری)

سعید جلابی با حرفه خود به عنوان کانسپت آرتیست و مدیر هنری تا حالا در چندین و چند پروژه داخلی و خارجی مشغول به کار بوده. اون ضمن تدریس کانسپت آرت و دیجیتال پینت در انستیتو ملی بازی سازی، کارگاه های تخصصی کانسپت آرت واسه بازی و انمیشن برگزار می کنه. بعضی آثار اون در مجلاتی چون Expose 10 ،Expose 11 ،۲D Artist و Design Magazine به چاپ رسیدن.

علی میاسی

به عنوان تکنیکال آرتیست در استودیوهایی چون Bungie و TimeGate فعالیت کرده. از مهم ترین بازیای ایشون میشه به Aliens: Colonial Marines و Section 8 اشاره کرد. اون به عنوان برنامه نویس پاپ لاین و مدیر دیتابیس در پروژه هایی مانند The Scrums نقش داشته.

امیر علوی

امیر علوی در موضوعات بسیاری مثل روش هدف دار ای خلاقانه، طراحی تعاملی، بازیسازی، تولید رسانه آنلاین، طراحی هنری، موشن گرافیک و… سررشته داره. اون شرکت Moshama رو بنیان گذاری کرده و و به عنوان طراح حرکت در Daarvag International مشغول به کاره. اینم بگیم که سهامدار و پیشرفت گر ZooKazam هم، هست.

امیر صالحی

امیر صالحی در مدیریت هنری و کارآفرینی تخصص داره. اون به عنوان مدیر هنری، مشاور، تصویرساز، طراح و سرپرست هنری در استودیوهای مختلفی مانند FlightBeam ،Digital Chocolate ،Namco Networks America و MTM Technologies مشغول به کاره.

امیر زرین

امیر زرین مدتای طولانی به عنوان انیماتور شخصیت در شرکت الکترونیک آرتز و روی بازیایی مانند The Sims 3: Showtime، The Sims 3: Into the Future و The Sims 3: Supernatural کار کرده. ایشون شرکت Zarrin Studios رو تاسیس کرده و مدیریت می کنه. از دیگر آثار مهم اون میشه انیماتوری شخصیت Green Lantern در Sony Imageworks اشاره کرد.

مهدی بهرامی

مهدی با ساخت بازیای فرش، انگاره و Bo خیلی زود به موفقیت رسید. بازی Bo عنوان بهترین بازی جداگونه ایران رو در اولین دوره جشنواره بازیای رایانه ای تهران گرفت. بعد از در سالای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، بهرامی با دو بازی فرش و انگاره به فینال بخش دانشجویی IGF رسید. در GDC سال ۲۰۱۴ هم از اون واسه کنفرانس Experimental Gameplay Workshop دعوت به عمل اومد.

داوران خارجی:

اندی اشکرفت

بعید انگار خبرهای بازیای رایانه ای رو دنبال کنین و دست کم یه بار نامی از اندی اشکرفت نشنیده باشین. این طراح بازی جداگونه تا حالا در استودیوهای مطرح زیادی مانند الکترونیک آرتز، دیزنی موبایل، سانتا مونیکا و THQ فعالیت کرده. با اینکه اون در ساخت بازیای بسیار زیادی فعالیت داشته اما به طور خلاصه میشه به God of War 2، TRON و Vampire Party Game اشاره کرد.

فدریک هالتویست

هالتویست با وجود سن تقریبا کم خود، شرکتای Game Artisans، Dominace War و Unearthly Challenge رو بنیان گذاری کرده و به پروژه های متفاوت می پردازه.

 هوگو فرِنوی

هوگو فرنوی به عنوان طراحی بازی در استودیوییایی مثل گیم لافت و یوبیسافت فعالیت داشته. اون تا حالا در چندین اثر جور واجور همکاری داشته که از مهم ترین اونا، Raving Rabbids ،Prodigy و Captain America: The Winter Soldier هستن.

جوریس دورمنز

دکترای طراحی بازی خود رو از دانشگاه آمستردام دریافت کرده و به عنوان سخنران و مدرس در دانشگاه Leiden فعالیت می کنه. اون با اینکه به صورت کم و بیش در پروژه های ساخت بازی همکالری کنه اما تمرکز خود رو بر تالیف مقالات و کتابای جور واجور مربوط به بازیای رایانه ای معطوف کرده. از جمله تالیفات اون میشه به «مکانیکای بازی: طراحی بازی پیشرفته»، «گفتگو با بازیا» و «ماجراجویی در طراحی مرحله بازی» اشاره کرد.

رادک سِمک تلا

سِمک تلا به عنوان سرپرست گروه طراحی، خلاقیت و طراح ارشد بازی در استودیوی خوش نام Tequila Games مشغول به کاره. ایشون علاوه بر این، نقش مدیر طراحی بازی و بازاریابی در استودیوی Witchcraft ظاهر می شه. پروژه های موفقی مانند Mami Fatale، Tap deLight و سری بازی Battlefriends چکیده آثار اونو تشکیل میده.

رامون ویلادورات آرو

واسه ویلادورات آرو هیچ سابقه ای بهتر از فعالیت در شرکت Crytek به عنوان سرپرست برنامه نویسی گیم پلی و سیستم وجود نداره. مهم ترین پروژه اون بازی موفق Ryse: Son of Romeه که که واسه کنسولای اکس باکس وان و پی سی عرضه شد. اون قبل از اینم، سابقه کار بر سری Invizimals و Reality Fighters رو واسه پلتفرمای پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ویتا داشته.

تد براون

کارشناسی ارشد خود رو در رشته بازیسازی با محوریت طراحی مرحله گرفت. مالک استودیوی بازی Oreganic LLC بوده و در نقش بازیساز و کارگردان در Indie Game Con مشغوله. ایشون در پروژه های موفق زیادی مانند چند نسخه از سری بازی تونی هاوک، ارتش دونفره و گان مشارکت داشته.

الکساندر اشمیت

لیسانس طراحی بازی خود رو از دانشکده طراحی و علوم کامپیوتر Mediadesign گرفت. بازیای زیاد و بسیاری واسه پلتفرمای پی سی، اندروید و iOS منتشر کرده و صد درسته که در پروژه بازی ایرونی Shadowrun Returns هم همکاری داشته. اون در چندین استودیوی جور واجور مانند Hothead Games و Piranha Games هم استخدام شده.

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *