دسته‌بندی نشده

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادبیات :نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران

دانلود پایان نامه

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران

تکه ای از متن پایان نامه :

پس از چندی که بازوانش هم از تاب و توان می­افتند؛ مرد گریخته، دو موش ـ یکی سفید و یکی سیاه ـ را می­بیند که شاخه­ی تاک را می­جوند. اگر شاخه­ی تاک بریده می­گردید او به کام افعی­ها و به دام هلاک می­افتاد. در این حال زیرا به بالا می­نگرد، کندویی بالای سر خود می­بیند که هر چندگاه قطره عسلی از آن می­چکید. مرد گریخته همه هول و بلاها را از یاد می­برد و با لذّت از آن عسل می­چشد.

در این حکایت مرد خطاکار کنایه از کسی می باشد که زاده می­گردد تا عذاب ببیند و در تنهایی بمیرد. نگهبانان و افعی­ها اشاره به تن آدمی با همه­ی امیال آن می باشد. تاک­ها به منزله­ی تداوم زندگی بشر می باشد. مراد از دو موش، یکی سفید و یکی سیاه طول زمان و توالی شب و روز و گذر سال­هاست. عسل، اشاره به لذّات جسمانی می باشد که درد و رنج سالهای گذرا را به فریب و سرگرمی از یاد می­برد.»(رجب زاده،1374: 104- 105)

 

بخش دوم: نمادشناسی:

1) زنبور: «واژه­ی زنبور از ریشه­ی اوستایی vawžaka گرفته شده می باشد. این واژه در لاتین به صورت vespa و در انگلیسی wasp شده می باشد. صورت پهلوی زنبور، wabz می باشد و به فارسی بوز و زنبور گردیده می باشد.»(عبداللهی،1381: 414) در لغت نامه دهخدا ذیل واژه­ی «زنبور» آمده می باشد: زنبور عسل را «کپت انگبین» و «برمور» و «برمر» نیز گویند.

زنبور در اساطیر ایران و هند حضور برجسته­ای ندارد. در ایران داستان­های چندی در مورد زنبور عسل هست به عنوان مثال: «زین­الاخبار»، کشف و تولید زنبور عسل و عسل را در زمان طهمورث به دیوان نسبت می­دهد؛ در «نوروزنامه»، کشف عسل به هوشنگ نسبت داده می­گردد.(ر.ک:همان: 419)

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   پایان نامه ارشد با موضوع هم سنجی برآورد Vo2peak با معادلات آلومتری منتخب در دانش آموزان دختر نوجوان چاق و غیرچاق

در حکایت «مرد در چاه»، به حضور زنبور و جنبه­ی نمادین آن اشاره نشده می باشد و تنها از «زنبورخانه» که همان کندو می باشد، سخن به میان آمده می باشد. مرد بدون هیچ مزاحمتی از جانب زنبورها، به خوردن عسل مشغول می باشد که این موضوع، عدم وجود زنبور را در   «مار در اساطیر کهن و به تبع آن در متون متأخر،­ به دو شکل کاملاً متمایز جلوه می­کند؛ ­ماری که به عنوان جانوری از جانوران در گروه خرفستران جای می­گیرد، و مار اسطوره­ای که به اژدها،­اژدرها… ­و­­ سرانجام به هیأت ضحاک، پادشاه ستمگر در­آمده می باشد.»(عبداللهی،1381: 1002) بنابر آمیختگی این دو جنبه، تفکیک مار از اژدها بسیار دشوار می باشد و گاه تمایزی بین آن­ها نیست.

مار از حیواناتی می باشد که در اساطیر اغلب سرزمین­ها حضور دارد و از نظر نمادین جزء حیوانات دو وجهی، یعنی هم دارای چهره­ای منفی و هم مثبت می باشد. از یک طرف نیش زهرناک مار مرگ­آور می باشد و از طرف دیگر پوست­اندازی آن، تداعی­گر تولد و جوانی می باشد.

نماد شناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه