چرا تکنولوژی گرافیکی متال بسیار منحصر به فرد است؟

اوایل امسال، اپل یه رونمایی اساسی در مورد تکنولوژی گرافیکی سیستم عاملای کامپیوترش داشت: متال به مک میاد.

با ارائه نسخه جدید OS X یا El Capitan، حالا کاربران می تونن از این تکنولوژی در کامپیوتر خود هم بهره ببرن. اگه اطلاعات چندانی در مورد متال ندارین و یا مراسم اپل رو تماشا نکردین، در این مطلب به صورت ساده اطلاعاتی به دست میارین.

در ادامه با سایت ما همراه باشین.

متال چیه؟

متال یعنی یه API یا رابط برنامه نویسی اپلیکیشنه (مثل دایرکت اکس). به زبانی ساده تر، متال یه سری فرمون و ابزاره که به پیشرفت دهنده اپلیکیشن و نرم افزار اجازه دسترسی به قدرت واحد پردازشی گرافیک (GPU) رو میده.

ایجاد رابطه با سخت افزار کامپیوتر یا دیگه بخشای نرم افزار بسیار پیچیده س و API این وسط، روند رو بسیار ساده می سازه و به پیشرفت دهنده، کنترل مستقیم روی ایجاد رابطه بین سخت افزار و دیگه نرم افزارها رو میده.

قبل از متال، OpenGL یکی از شایع ترین و شناخته شده ترین APIهای گرافیکی بود. در حالی که OpenGL بسیار موثر بود اما واسه اجرا شدن نیاز به قدرت محاسباتی و کامپیوتری بالایی داشت. یعنی، هم CPU و هم GPU بین اجرای بازی بسیار درگیر اون می شدن.

با متال، اپل رابط برنامه نویسی خاصی ساخته که فشار کمتری روی CPU وارد می کنه. تصویر زیر به وسیله اپل در کنفرانس و زمان معرفی متال به نمایش گذاشته شد که فرق رو به طور کامل نشون میده:

در قیاس با بقیه APIا که روی چیپ برابری تست می شن، متال پردازش گرافیکی سریع تری رو ارائه میده که بنا به گفته اپل، این سرعت ده ها برابر بیشتره. واسه ایجاد اینجور مزیت بزرگی، کدهای پایه ای و ارتباطات میان واحدهای جور واجور مثل سی پی یو و جی پی یو باید بسیار موثر تر می شد.

به چه دلیل این رابط متال اسمشه؟ بنا به تصویر بالا، اپل عقیده داره که بازی یا اپ، بین اجرا حالا بیشتر از هر زمان دیگری به چیپ (که از جنس فلز یا متاله) نزدیک شده.

چیجوری متال در گرافیک آیفون انقلاب درست کرد؟

متال به تلفنا اجازه میده تا گرافیک زنده تری ارائه بدن، اما این مسئله چیجوری انجام قبول می کنه؟ به صورت خلاصه، متال دست از سر CPU بر می داره و میذاره این واحد به کارایی برسه که قبل از این قادر به انجام اون نبوده، چون که در حال فرمون دادن به GPU بوده.

حالا، CPU با فراغ بال می تونه به کارای دیگش برسه. اما چه کارایی دقیقا؟ فیزیک در بازیا، پردازش صداها، هوش مصنوعی و بسیاری موارد دیگه که نیاز به محاسبات پیچیده داره.

وقتی که متال واسه اولین بار معرفی شد، فقط کاربران آیفون و آیپد که دستگاه هاشون مجهز به چیپ A7 بود می تونستن ازش استفاده کنن. در اون زمان، اپل واسه به نمایش گذاشتن قدرت متال از بازی Vainglory استفاده کرد:

همونطور که می بینین، متال دلیل ارتقای گرافیکی زیادی شده (خصوصا روی iOS 8 و آیفون ۵S که در اون دوران جدیدترین اجناس اپل بودن). عناوینی مثل Shadowmatic ،Space Marshals و Modern Combat 5 عناوین دیگری هستن که از متال استفاده میکردن. هم اینکه می تونین این مقاله رو هم در مورد متال بخونین.

خیلی از بازیای iOS حالا از متال استفاده میکردن. گرافیک بهتر به همراه قدرت پردازشی استفاده شده کمتر. چی از این بهتر؟

پیشرفتای کلی در OS X

عرضه متال واسه OS X با اینکه خبر بسیار مهمی بود اما به خاطر مصرف خاص کاربران اون خیلی مورد توجه قرار نگرفت. مکا حالا بهتر از هر زمان دیگری می تونن گرافیکی عجیب در بازیا و اپلیکیشنای جور واجور ارائه بدن، یعنی متال فقط به بازیا خلاصه نمی شه و هر برنامه ای که استفاده سنگین از گرافیک می کنه می تونه بهتر اجرا شه.

اپایی مثل فوتوشاپ و لایت روم از ادوبی، به نسبت گذشته پیشرفت زیادی کردن و اگه روی مک خود برنامه ها رو نصب داشته باشین، شک نداشته باشین متوجه تفاوتا شدین. Autodesk و The Foundry هم که نرم افزارهای زیاد و نامداری تا الان ساخته ان هم به سرعت بالای نرم افزارهای شون در El Capitan اشاره داشتن.

علاوه بر سرعت و بهره وری بالاتر در برنامه ها، شما حالا عمر باتری بیشتری هم روی لپ تاپای خود دارین.

، اپل از متال واسه قوی تر ساختن سیستمای خود هم استفاده می کنه. همین حالا، اگه El Capitan داشته باشین، بخش Core Graphics و Core Animation دستگاه شما با متال تعامل پیدا کرده. واقعا حالا انیمیشنا و موارد گرافیکی کمتر به سی پی یو تکیه کردن و در نتیجه عمر باتری از این جهت هم زیاد می شه.

انیمیشنا در سرتاسر OS X حالا مفیدتر و سرعتی تر شده، خصوصا روی مانیتورهای رتینا. اپای مخصوص اپل مثل Final Cut Pro و Photos هم از متال بهره مند شدن.

به هر روی، جایی که متال تاثیر خود رو به واقع نشون میده، در بازیای مکه. مکای اپل کلا به عنوان ابزارهایی خاص گیم شناخته نمی شن و اپل هم در این جهت تلاشی استفاده نکرده اما متال می تونه فرصتای جدیدی بسازه.

اگه قبل از این قادر به اجرای بعضی بازیا نبوده اید، حالا می تونین دوباره به سراغ اونا برید، شانس اجرای شون بالاتر رفته. مک بوکا قدرت گرافیکی بالایی ندارن و iMacا هم به اندازه کیسای چند میلیونی قدرت در اختیار مخاطب خود نمی ذارن اما اگه اپل میگه سرعت پردازش ده بار سریع تر شده، پس کامپیوترای شون هم باید قوی تر شده باشن. شاید همین مسئله دلیل شه خیلی از پیشرفت دهندگان و گیمرها به اکوسیستم اپل مهاجرت کنن.

حتی اگه متال نتونه نگاه مردم نسبت به مک رو عوض کنه، شکی نیس که می تونه تجربه گیمینگ روی کامپیوترای اپل رو از این رو به اون رو کنه. بازیای بزرگ بسیاری واسه سیستم عامل OS X ساخته شدن که با نگاه به صفحه استیم مخصوص سیستم عامل اپل می تونین از اونا باخبر شید.

اگه اپل به اندازه کافی انرژی واسه این قضیه کنار بزاره، شاید بتونه گیمرهای بسیاری رو به طرف مک بکشونه و اکوسیستم خود رو آماده پذیرش گیمرها و پیشرفت دهندگان بازی کنه.

آینده اینجاس

متال در مورد تکنولوژی گرافیکی یه پرش بزرگ رو به جلوه و به این منظور، حتی لازم نیس سخت افزار تغییری کنه. مکایی که سیستم عامل El Capitan رو اجرا می کنن سریع تر، روان تر و از دید قدرتمندی بهینه تر از قبل شدن، خصوصا وقتی که اپا و بازیای سنگین رو اجرا می کنن. پس با بروزرسانی به El Capitan به مک خود بدون پیشرفت سخت افزار، قدرت بیشتر خواهید بخشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *