چرا و چگونه مشتری‌هایمان را بشناسیم؟

چرا و چگونه مشتری‌هایمان را بشناسیم؟
مارس 14, 2020 دیدگاه‌ها برای چرا و چگونه مشتری‌هایمان را بشناسیم؟ بسته هستند آموزشی مدیر سایت

بارها مطالبی مثل این رو خوندنین که میگن:

  • در باید به سلیقه مخاطب توجه کنیم.
  • در ایمیل مارکتینگ باید فلان پیاما رو به مشتری بفرستین.
  • در تحقیقات کلمات کلیدی واسه سئو، باید ببینین که مشتریان احتمالی شما چه کلمات و عباراتی رو بیشتر جست و جو می کنن.
  • و…

سوال اینه که این مخاطب، مشتری، مشتری احتمالی،خریدار، بینندگان، شنوندگان و… که همیشه باید شناخته شن، بررسی شن و طبق سلیقه شون رفتار شه، چه کسائی هستن، به چه دلیل شناخت اونا مهمه؟ و چیجوری اونا رو بشناسیم؟

کسی که قراره مشتری ایده آل شما باشه

مخاطب شما، کسیه که استعداد این رو داره که واسه شما به یه “مشتری ایده آل” تبدیل بشه.
بیشتر بازاریابان با این دسته بندی واسه شناخت مخاطب، آشناهستند:

  • سن
  • جنسیت
  • نژاد و قومیت
  • شغل و طبقه اجتماعی
  • اندازه درآمد
  • سطح سواد و…

اما شناخت مخاطب، یه مرحله از این دسته بندیا جلوتره. شما باید:

  • مخاطب رو تحت نظر داشته باشین!
  • باید با اون روبرو صحبت کنین.
  • باید همه رفتارها و حتی روش تفکر اونو بررسی کنین.
  • و ریزترین جزئیات مربوط به اونو مهم بیشتری بررسی کنین.

مهم ترین سوالاتی که باید واسه بررسی مخاطباتون به اون جواب بدین

ما در دنیای ارتباطات زندگی می کنیم. دنیایی که شناختن مردم بسیار راحت تر از قبل شده. ده ها و بلکه صدا وسیله، سایت، شرکت و … وجود دارن که به شما می تونن کمک کنن تا جواب این سوالا رو پیدا کنین:

    • مخاطب شما، روزانه مشغول چه فعالیتاییه؟
    • نگرانیای پیش روی اون و مشکلاتش چیه؟
    • مشکلات

  • معمولا به چه دلایلی تصمیم به خرید پایانی میگیره؟
  • ویژگی مورد توجه اون، که باعث ترجیح کالای شما به جنسای رقبا می شه چیه؟
  • مخاطب شما خرید حضوری رو بهتر می دونه یا اینترنتی؟
  • سوالات عادی اون قبل، بعد و موقع خرید چیه؟

بیشتر کسب و کارا با مشتریان متفاوت و متنوعی در ارتباطند. چه خوب می شه اگه بتونین خواسته های همه اونا رو جوابگو باشین.

به چه دلیل به شناخت مخاطبان (و مشتریان) نیاز داریم؟

بازاریابی درونگرا، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوایی، سئو و هر روش دیگری که سراغ دارین، به شناخت مشتری احتیاج داره.

بازاریابی محتوا

شناخت مشتری کمک می کنه تا به بعضی سوالات اصلی تون جواب بدین:

  • چه نوع محتوایی رو واسه درج در سایت، شبکه های اجتماعی، تبلیغات، بروشور و… برندمون بسازیم؟
  • از چه رسانه ای استفاده کنیم؟
  • چه اِلِمونایی در روند فروشمان باید حذف، یا اضافه شن؟
  • چه خدمات و سرویسایی رو باید پیشرفت بدیم؟

در دنیایی که همه میخوان صداشون رو به گوش مردم برسانند، مردم فقط از صداهایی استقبال می کنن که به اونا اطمینان بده: “واسه کمکشون اومده و واسه جواب گویی به نیازشون راه حلایی داره.”

راه حل

و فقط کسی می تونه این اطمینان رو به مخاطب بده که قبل از اون، نیازای مخاطبش رو کامل شناخته باشه.

وقتشه که وارد دنیای مشتریان مون شیم!