چهار راهکار برای سنجش ایده های استارتاپ قبل از سرمایه گذاری

در زمونه ای که سیل استارتاپای جور واجور چه به صورت خصوصی و چه از طرف دانشگاه ها روونه بازار کار شده، کارآفرینی کار راحتی نیس. ممکنه بعضی وقتا در بین امور روزمره ایده ای باحال و کاربردی به ذهنتون خطور کنه، که شاید اون طور که فکرش رو می کنین به درد بخور نباشه.

اگه شمام کارآفرین هستین، شایدً روزانه یه دوجین ایده محصول جدید، وقتی که در دفتر کار، حموم یا پشت فرمون اتومبیل قرار دارین، به ذهنتون خطور می کنه، و همیشه در این فکرید که کسی قبلاً اپلیکیشنی که در خیال دارین رو ساخته یا خیر.

اگر این جوری نباشه، شایدً خیلی زود هدف کار و کاسبی بعدی خود رو مشخص کرده و از خوشحالی در پوست خود نمی گنجید. اما پس از چند ماه می فهمید که در اراده کردن با عجله عمل کرده و محصولی که در دست عرضه دارین بازار زیادی نداره.

بدیش اینه اینجور اتفاقی نادر نیس و حدود ۴۲ درصد اوقات واسه استارتاپا اتفاق می افته. در این مطلب با ۴ راه حل واسه امتحان ایده استارتاپی خود قبل از اخذ وام و شروع پروژه آشنا میشین.

رقبا رو بشناسین

رقبا راهنماهای خوبی واسه تشخیص راه و شناسایی کاستیای صنعت هستن. اگه رقیبی موفق با کاربران فعال در بخش ای که انتخاب کردین حضور داره، مطمعناً ایده شما بازار داره. رقابت سالم در تموم صنایع خوبه، اما شناخت نقاط تفاوت خود با رقبا بسیار هوشمندانه هستش، خصوصاً اگه حریف در بازار از معروفیت خوبی بهره مند باشه.
بهترین نقطه واسه شروع، دقیق شدن و فوکوس کردن بر کاستیای حریف در صنعت مورد نظره. مثلا در سال ۲۰۰۹ که کار و کاسبی «Uber» فعالیت خود رو رسماً شروع کرد، در کشورای خیلی از این ایده الگوبرداری شد. در کشورمون ایران هم سرویسایی مانند تپسی و اسنپ خدمات مشابهی ارائه میدن.

اوبر در ساعات شلوغی هزینه بیشتری از مسافران دریافت می کنه که همین مسئله، مورد توجه یکی از استارتاپای فعال بخش قرار گرفت. این شرکت با راه اندازی کمپینی مبنی بر نبود دریافت هزینه بیشتر در ساعات خاص، موفق شد خود رو از رهبر بازار جدا کرده و سهم خیلی از مشتریان رو به خود اختصاص بده.

به تحقیق در بازار بپردازید

حالا که از شرایط رقابت خبردار شدید، باید با همون دقت بازار رو رصد کرده و به دنبال بهترین روشها، راه ها و پلتفرما واسه معرفی هرچه بهتر خود باشین؛ اینجوری قبل از عرضه محصول، تونسته اید نام خود رو بر سر زبانا بندازید.
روش های مختلفی واسه تحقیق در بازار هست: سوال مستقیم از مصرف کنندگان، به کار گیری خدمات مراکز نظرسنجی، و یا پخش پرسشنامه. مثلاً می تونین یه پرسشنامه اینترنتی تنظیم کرده و لینک اون رو از راه شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین. مصاحبه و نظرسنجی گروهی هم از دیگر روش های ممکن هستن.

از تبلیغات اینترنتی استفاده کنین

فضای وسیع اینترنت با مخاطبینی که هر روز بر تعدادشون اضافه می شه، فرصت مناسبی واسه معرفی ایده و کار و کاسبی در اختیارتون می ذاره. هرچند تبلیغات به هر راه هزینه هایی به همراه داره، اما در این مرحله اینجور مخارجی در مقابل هزینه های هنگفت شکست کار و کاسبی در مراحل بعد، ناچیز به نظر می رسن.
اول چند تبلیغ با کلمات کلیدی و ویژگیای اصلی محصول طراحی کنین. بعد این تبلیغات رو در اینترنت منتشر کرده و ذکر کنین که محصولتان در ماه های آینده آماده عرضه می شه. استارتاپای خارجی واسه انتشار تبلیغات از وسیله «Google AdWords» استفاده می کنن؛ در ایران هم بعضی وبسایتا اینجور خدماتی ارائه میدن که می تونین از اونا استفاده کنین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین حتماً از کاربران بخواین نشانی ایمیل خود رو واسه ایجاد رابطه در آینده به شما اعلام کنن.

پس از چند هفته شایدً نتایجی بدست میاد. اما مردم به اندازه کافی روی لینک تبلیغات شما کلیک کردن؟ ایمیل خود رو در اختیار شما گذاشته ان؟ اگه جواب این سوالات مثبته، می تونین با خیال راحت راه خود رو واسه رسیدن به هدف دنبال کنین اما اگه جوابا منفی هستن، پیشنهاد می کنیم کلمات و عبارات رو کمی تغییر داده و از وبسایتای دیگری کمک بگیرین. اگه بازم یافته های مثبتی به دست نیومد، شایدً باید کمی بیشتر درباره ایده خود تامل کنین.

محصول خود رو آزمایش کنین

اگه به دنبال بازاری مناسب و پایدار می گردید، گرفتن تاییدیه واسه محصولتان بهترین کار ممکنه. اقدام واسه جفت و جور تاییدیه به شما نشون میده که محصولی که در نظر دارین ارزش سرمایه گذاری و تولید رو داره یا خیر. معمولاً استارتاپا در این مورد دچار مشکل می شن چون که کمپانیای بزرگ، آزمایش و تایید اینجور کالاهایی رو فرآیندی پیچیده و همراه با خطر می دونن.
به هر حال پیدا کردن فرصتای تست محصول پایلوت در شرکتای بزرگ، به معنی علاقه اونا به آزمایش و استفاده فناوریای جدید، در تلاش واسه نوآوری در صنعت مربوطه س. این کار در مقابل، فرصت آزمایش محصول و مشاهده چگونگی کارکرد اون در شرکت رو به استارتاپا میده.

با این اوصاف اگر هنوزم نسبت به ایده استارتاپی خود خیال راحت ندارین، شایدً این ایده هنوز آمادگی عرضه به بازار رو نداره. اشتیاق کارآفرینان همیشه قابل ستایشه، اما اگه نتیجه تموم مراحل بالا منفی از آب در اومده، کم کم باید به فکر ایده فوق العاده بعدی خود باشین.

منبع: دیجیاتو، Entrepreneur

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *