نام شرکت در زمینه های خیلی از تجارت اثرگذاره. شرکتی که اسم گیرایی داشته باشه هیچوقت از ذهن مردم پاک نمی شه و مشتری رو به خود جذب می کنه. از این رو نکاتی که واسه انتخاب اسم مناسب نیاز دارین در ادامه آمده:

جستجو بازار هدف

  • تحقیقی درباره بازار هدف انجام بدین
مشتری هدف تون چه کسیه؟ کالا یا خدماتی که ارائه می کنین اونقدر گران قیمته که تنها افراد پولدار از پرداخت اون برمی آیند یا کسائی که درآمد پایینی دارن هم می تونن از خدمات شما استفاده کنن؟ اندازه درآمد مشتری اثر زیادی بر اسمی میذاره که انتخاب می کنین.
  • چه پیامی مد نظرتونه؟

نام منتخب می تونه شامل پیام باشه. مثلا واسه شرکتی که واسه کمک به محیط زیست یا مردم فقیر ایجاد شده باید اسمی انتخاب کنین که این پیام رو به اونا برسونه.

  • لیستی از ویژگیای محصول یا خدمات تون بنویسین

محصول شما چه برتریایی نسبت به اجناس رقبایتان داره؟ ارزون تر، آسون تر یا سریع تره؟ یا گارانتی طولانی یه مدت داره؟ پس از یادداشت کردن ویژگی هاش، به دنبال کلمات هم معنی اون بگردین.

  • با اضافه کردن صفت، اسم شرکت رو جذاب کنین

خلاق باشین و با اضافه کردن صفتی به نام شرکت یا ترکیب بخشی از چند کلمه، اسمی بسازین که از یاد هیچکی نره. مراقب باشین اسمی که در آخر انتخاب می کنین نباید اونقدر ناآشنا باشه که به سختی بشه به معنی اون فهمید.

  • واج آرایی کنین

اگه نام شرکت مرکب از چند کلمه باشه بهتره حرف اول کلمات مشابه هم باشن. مثلا Jamba Juice از یاد کسی نمی ره.

  • از کلمات خاطره انگیز استفاده کنین
از ترکیب کلماتی که واسه مردم خاطره انگیزند استفاده کنین. مثلا به جای شهر بازی میشه شهر اسرارآمیز رو به کار ببرین.

اصول

  • اصول SMILE رو رعایت کنین

براساس اصول SMILE یه اسم باید باوجود اینکه خیلی ساده است بامعنی باشه و با شنیدن اون تصویری به ذهن مخاطب برسه و احساس باحالی در اون بسازه.

  • اصول SCRATCH رو رعایت کنین

SCRATCH به این معنیه که اسم انتخاب شده نباید به سختی ادا شه، بی معنی باشه یا مشابه شرکتای دیگه باشه. مثلا IVM رو هیچوقت انتخاب نکنین چون بسیار نزدیک به IBM  است.

اسمی که انتخاب می کنین باید روشن باشه. مثلا شرکت قرمز ابهام داره. با شنیدن این اسم فرد نمی دونه محصولی که شرکت یاد شده تولید می کنه رنگ موه یا رنگ روغن.

نکات بازاریابی

  • اسمی انتخاب کنین که در اول لیست الفبا قرار گیرد
عموما لیست شرکتا به ترتیب حروف الفبا نوشته می شن. اگه شخصی اسمی رو در اینترنت جستجو کنه و زمان کمی هم داشته باشه شرکتی رو انتخاب می کنه که در اول لیسته.
  • کوتاه باشه

اسامی بلند به سختی در ذهنا می مانند.

  • از انتخاب اسامی جاها دوری کنین

ممکنه در آینده شرکت تون رشد یابد از این رو بهتره اسم منتخب تون شامل نام شهری نباشه چون که شما رو محدود می کنه. مثلا مصالح ساختمانی مازندران شما رو به یه منطقه محدود می کنه.

  • اسم رو آزمایش کنین

نظر فامیل یا خونواده رو در مورد اسم انتخابی تون سوال کنین. هر چی تحقیقات بیشتری کنین اسم بهتری رو انتخاب می کنین.

منبع: wikihowاس