کمبود عرضه بنزین سوپر در کشور ادامه دارد؛ خودروهای مُدرن و توربو قابل استفاده نیستند

حدود سه ماهه که خیلی از جایگاه های سوخت با کمبود بنزین سوپر مواجه هستن و بسیاری دیگه از جایگاه ها، اصلا بنزین سوپری در دسترس ندارن که عرضه کنن.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تازگیاً توضیحاتی رو در این باره ارائه داد. به گفته رسمی این شرکت الان توان تولید بنزین سوپر در پالایشگاه های امام خمینی شازند، اصفهان، بندرعباس و ستاره خلیج فارس هست، اما به دلیل محدودیت انتقال فرآورده های تولیدی فقط از راه یه خط لوله و هم اینکه افزایش مصرف بی روش بنزین در ایام تعطیلات تابستون و اولویت قرار دادن تأمین بنزین مصرفی عموم، تولید بنزین سوپر در پالایشگاه های نامبرده به طور موقت محدود شده.اواسط خردادماه بود که به واسطه قطع واردات بنزین سوپر به دلیل خودکفایی کشور در تولید بنزین، تماشاگر کاهش عرضه بنزین سوپر در جایگاه های سوخت بودیم. از طرف دیگر بخش بزرگ بنزین سوپر کشور در پالایشگاه شازند اراک تولید می شه که اگه افراد با سیستم این پالایشگاه آشنایی داشته باشن، می دونن که در تابستانای معمولا دوره های اورهال یا تعمیر و نگهداری اساسی سیستما در پالایشگاه شازند اجرا می شه و پس از برگشت واحدای تولیدی پالایشگاه به مدار، در حدود بیست روز زمان نیازه تا کمبود پیش اومده، جبران شه.

در همین رابطه قشنگتر اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گفت و گویى توضیح داد: «الان بنزین سوپر فقط در پالایشگاه شازند تولید می شه. در فصل تابستون به دلیل اینکه مصرف بالاترین درجه میگیره، تأمین سوخت عمومی مردم در اولویت قرار داره.»

بنزینی که الان در کشور پخش می شه، یورو ۴ه و در کل چهار اکتان با بنزین سوپر فرق داره. به صورت میانگین روزانه ۳٫۵ میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور پخش می شه که این اندازه بسته به شرایط بین ۳٫۳ تا ۳٫۷ میلیون لیتر در نوسانه، اما کلا مشکلی در این مورد وجود نداره.اسماعیلی با اشاره به اینکه بنزین سوپر تنها ۳ درصد از سبد مصرفی سوخت کشور رو به خود اختصاص میده، اعلام کرد: «کل مصرف سوپر کشور سه و نیم میلیون لیتر در روز بوده که الان کم شده.»

جالبه بدونین، کل تولید بنزین کشور ۸۷ میلیون لیتر در روزه و واسه تأمین اضافه مصرف از واردات و ذخایر سوخت بنزین استفاده می شه. الان مصرف بنزین کشور در مرز ۹۲ میلیون لیتر در روزه؛ مصرفی سرسام آور که یه رقابت حساب می شه.

ایشون گفتن بزودی شرایط اصلاح می شه، گفت: «بنزین بیشتر پالایشگاه های کشور با عدد اکتان ۹۱ تولید می شه که کیفیت اون خیلی فرقی با بنزین سوپر نداره و سازگاری با همه خودروها رو داراس. این بنزین احتیاجی به اکتان افزا که در بعضی از جایگاه ها به زور به مردم فروخته می شه، نداره.»

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی می گوید که الان در خیلی از جایگاه های تهران بنزین سوپر پخش می شه اما «ناصر رئیسی فر»، رئیس کانون کارفرمایان جایگاه های سوخت کشور ادعای دیگری داره. ایشون گفت: «نزدیک به یه ماه س که بنزین سوپر در هیچ کدوم از جایگاه های سوخت کشور یافت نمی شه.»از طرف دیگه و طبق اخباری که درزمان چند روز گذشته در خبرگزاریای جور واجور منتشر شده بود، مصرف بنزین در کشور شدیدا زیاد شده و به نظر می رسه در این وضعیت، اولویت پالایشگاهای کشور از جمله پالایشگاه شازند اراک، تولید بنزین یورو ۴ه تا بتونن سریع تر به نیاز بازار جواب بدن و به خاطر همین تولید بنزین سوپر با کم شدن مواجه شده.

رئیسی فر ادامه داد: «علاوه بر مردم که از این شرایط ناراضی هستن جایگاه داران هم از این موضوع متضرر می شن. مثلا مخازن ۵۰ هزار لیتری و گرانقیمت بنزین سوپر، تلمبه ها و کارگران سکوهای بنزین سوپر بیکار مونده ان و واسه جایگاه داران که دستمزدشان از محل کارمزده، این معطلی در عرضه بنزین سوپر مورد پسند نیس.»

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور با ثبت رکوردی جدید در تیرماه امسال به ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسید که در مقایسه با ماه مشابه در سال ۱۳۹۶ رشد بیشتر از هشت درصدی رو ثبت کرد.

بیشترین مصرف بنزین کل کشور در سی و یکم تیرماه رکورد بی سابقه ۱۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رو شکست.

میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸.۵ درصد رشد نشون میده.

پارسال میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور ۸۴ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه بود.به گفته رئیس کانون کارفرمایان جایگاه های سوخت کشور از اول مرداد ماه جایگاه های کشور بارنامه بنزین سوپر نداشته ان و در پیدایش این مشکل تحریم های جدید آمریکا نقش داره. اون می گوید: «درسته که بنزین سوپر وارداتی نیس اما افزودنی ها و مواد لازم اکتان افزای اون وارداتیه و در این برهه امکان واردات آسون اکتان افزا وجود نداره.» اما با این حال دولت رشد مصرف بنزین رو مقصر می دونه. مصرفی سرسام آور که از سال ۹۲ تا الان حدود یه سوم رشد داشته.

فرق بنزین یورو ۴ و سوپر

براساس استاندارد یورو ۴، عدد اکتان بنزین باید بین ۹۱ تا ۹۵ باشه. اما در همین حال اکتان بنزین معمولی بین ۸۷ تا ۸۹ و بنزین سوپر ۹۱ و در بعضی ایستگاه های سوختگیری ۹۳ه. این موضوع اصلی ترین فرق بنزین معمولی، یورو ۴ و سوپره.بنزین یورو ۴ با به کار گیری راکتورهای جدید از بنزین معمولی ترکیبات گوگردی رو حذف کرده و با شاخه دار کردن(ایزومری کردن) برشهای کم اکتان بنرینی ، بنزینی با مواد آلوده کننده کمتر تولید می کنن که در کاهش آلودگی هوا و محیط زیست بسیار موثره.ولی بنزین سوپر طبق تعریف زیر دارای اکتان بالاتر جهت آروم سوزی موتوره. البته بنزین سوپر هم با در نظر گرفتن روش ساختش (پلت فرمیت یا اضافه کردن مواد اکتان زا) دارای سطح استانداری خاصیه که در روش پلت فرمیت با آلودگی خیلی کم و در روش به کار گیری مواد اکتان ساز در صورت به کار گیری بنزین پایه با استاندارد یورو ۴ هم بنزین سوپری با سطح آلودگی یورو ۴ داریم.

در همین حال بنزین یورو چهار بنزین پاک تری به حساب می رود، چراکه از نظر آلاینده هایی مثل بنزن و آروماتیک و گوگرد از شرایط بسیار بهتری برخورداره.

اینکه بعضی از رانندگان تصور می کنن چون بنزین سوپر قیمت بیشتر و اکتان بالاتری داره، پس حتماً واسه موتور خوبه یا دست کم با کیفیت تر از سوخت معمولیه، یه اشتباهه.

فرق کلی میان بنزین معمولی و سوپر اینه که سوخت با اکتان بالاتر می تونه قبل اینکه پدیده ضربه اتفاق بیفته، تراکم بیشتر بعضی از موتورها رو تحمل کنه. مقدار عدد اکتان به ترکیب هیدروکربن هایی که واسه جفت و جور سوخت مورد استفاده قرار گرفته ان و افزودنی های موجود در سوخت بستگی داره که هر دو عامل با مکانی که نفت خام از اون استخراج شده، چگونگی پالایش اون و رده بندی اکتان بنزین تولید شده رابطه داره.در این باره کارشناسان می می گن که همیشه بهتره از سوختی با مقدار اکتان پیشنهاد شده به وسیله سازنده خودرو استفاده کنین. مزیت اکتان بالاتر سوخت کارکرد بهتر خودروه ولی به برند و مدل خودرو بستگی داره.

در کشور ما استاندارد یورو ۴ به عنوان استاندارد مطلوب مطرحه. در بیشتر پالایشگاهای کشور براساس استاندارد یورو ۴ سوخت تولید می شه در بعضی پالایشگاهایی که هنوز موفق به تولید سوخت با استاندارد یورو ۴ نشده ان طرحایی واسه تولید سوخت برابر با استاندارد یورو ۴ مطرح شده.

تموم این موارد درحالی مطرح می شه که به دلیل نبود عرضه بنزین با کیفیت در کشور، خودروهای جدیدی که از پیشرانه توربو استفاده می کنن دچار مشکل شده و در مواردی توانایی استفاده روزمره خود رو از دست دادن. در واقع پیشرانه این خودروها به کیفیت سوخت حساسه و در صورت به کار گیری بنزین بی کیفیت احتمال تحمیل هزینه های چند ده میلیونی به صاحبان هست. از همین رو بعضی مالکین بهتر می دونن تا به جای به کار گیری خودروهای گرون خود، فعلا صبر پیشه کرده و به سراغ خودروهای معمولی تر بوند. اما مشخص نیس که در چه وقتی با عرضه دوباره بنزین سوپر، شرایط واسه استفاده دوباره از این خودروها جفت و جور می شه.

No comments yet, be the first!

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *