۲۰ تصادف باورنکردنی پراید؛ نبرد مرگ و زندگی در خیابان ها و جاده های کشور

۲۰ تصادف باورنکردنی پراید؛ نبرد مرگ و زندگی در خیابان ها و جاده های کشور
نوامبر 13, 2019 No Comments فناوری edame

خودروای نا امن در سرتاسر دنیا کم نیستن، در خیلی از کشورای جهان که قوانین سخت گیرانه ای در مورد ایمنی خودروها وجود نداره، تولید مدلای ارزون قیمت و قدیمی با ایمنی ناچیز رایجه.

مثال روشن این شرایط، خودروهای عرضه شده در بازار هند هستن که در نمونه های پایه (بدون ایربگ) معمولا صفر ستاره ایمنی دریافت می کنن.

IMG_20160910_160142_crop_600x400

یا در نمونه دیگه، تولید فولکس واگن استیشن نسل دوم (مربوط به دهه ۷۰ میلادی) تا سال ۲۰۱۴ در برزیل ادامه داشت و در آخر با تغییر قوانین و اجباری شدن نصب ایربگ، فولکس واگن برزیل آخرسر تصمیم به توقف تولید این خودرو دوست داشتنی اما نا امن (در اندازه امروزی) گرفت.

ماجرای پراید هم کم و بیش به همین ترتیبه، تولید این مدل در واقع به دلیل بی حریف بودن در بازار فروش و نبود قوانین سخت گیرانه ایمنی بازم ادامه داره و در دنیای تجاری امروزی هم، کمتر شرکتی در شرایط مشابه سایپا به فکر بهبود ایمنی میفته.

البته بخش مهندسی سایپا تا الان یه بار نسبت به افزایش ایمنی و تقویت شاسی پراید اقدام کردن و نتیجه اون توقف تولید مدل اصلی پراید و ظهور مدلای موسوم به X100 از سال ۱۳۸۹ بوده که براساس اطلاعات رسمی، نسبت به مدل قدیمی ایمن تر شده.

IMG_20160910_160218_crop_600x400

با این حال چند و چون ایمنی پراید، بازم روشن نیس و فارغ از بحث استانداردای CE که در اسپانیا مورد آزمون واقع می شن، پراید هم مانند بقیه خودروهای تولیدی کشورمون تا الان مورد آزمونای ایمنی فرا استاندارد سازمانای مستقلی مثل EURO NCAP نیستش.

در واقع به گفته سایپا و سازمان استاندارد، پراید استانداردای ایمنی اجباری در ایران که منطبق بر استاندارد CE اروپا هستن رو پاس می کنه، اما این استاندارد در واقع بسیار ساده س! و در اتحادیه اروپا و بسیاری کشورای دیگه، تستای تصادف بالاتر از این سطح CE و براساس موازین سازمان  NCAP یا IIHS و NHTSA انجام می شه که هر چند سال یه بار مورد باز بینی و بروزرسانی قرار می گیرن.

فارغ از این مسئله، در داخل کشور هم تنها نهاد و سازمان نگران در مورد ایمنی خودروها، پلیس بوده که ظرف چند سال گذشته با فشار بر خودروسازان موفق به اجباری کردن نصب ترمز ABS و ایربگ شد.

اما تا الان تماشاگر کرد قانونی نگرانیا در مورد ایمنی خودروهای تولید در کشور نبوده ایم، جوری که نه فقط پراید، بلکه نیسان وانت یا کامیونای اصطلاحا خاور هم با تکنولوژی و مشخصات ایمنی مربوط به نیم قرن پیش بازم روی خط تولید قرار دارن.

پس طبیعتا سخت گیریای قانونی هم نسبت به تردد پراید و بقیه خودروهای نا امن، در جاده ها بیخود و غیر قابل اجرا به نظر می رسه.

pride-8

آنهم در شرایطی که تقریبا همه می دونن که رانندگی سریع و استفاده خارج از شهری از اینجور خودروهایی منطقی و عقلانی نیس، اما از طرف دیگه نبود جانشین مناسب و ضعف کلی سیستم حمل و نقل عمومی هم مانع از نبود به کار گیری خودروهای نا امن می شه.

پس در اینجور وضعیت غمناکی، هیچ جای تعجب نداره که هر روزه تماشاگر تصادفات عجیب و غریبی در کشورمون باشیم، تصادفانی که بعضی وقتا در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شن تا بلکه سطح اگاهی عمومی نسبت به خطرناک بودن رانندگی بی احتیاط زیاد شه.

طبق دلایل، این روش نتایجی رو هم به دنبال داشته، جوری که طی چند سال گذشته بر خلاف افزایش تعداد قابل توجه رانندگان و خودروها، از آمار مرگ و میر و تلفات جاده ای در کشورمون کم شده.

IMG_20160910_160151_crop_600x400

آنهم در شرایطی که خودروسازان بدیش اینه اهمیت چندانی به مسائل ایمنی اجناس خود نمی دن و سطح ایمنی کلی ماشینای موجود در کشور نسبت به چند سال قبل فرق محسوسی نداشته.

به هر روی می خوایم تا در ادامه این مطلب، تصاویر تعدادی از عجیب و غریب ترین تصادفات مربوط به خودرو پراید در چند ماه گذشته رو باهم مرور کنیم.

تصاویری که شاید در نگاه اول عجیب و حتی باحال به نظر برسن اما بدیش اینه با درد و اندوه بزرگی همراه هستن و در کلی موارد به فوت یا زخم هموطنانمان منجر شدن.

IMG_20160910_160220_crop_600x400

بسیاری افراد، ایمنی پراید رو واسه رانندگی در شهر کافی می دونن، اما اونطور که در این تصویر مشخصه در شهر هم تصادفات هولناکی اتفاق میفته که خودروهای ایمن رو می خواد.

وجود کپسول آتشن نشانی در خودرو، یکی از نکات ایمنی غیر اجباری اما بسیار به درد بخور فایده س که می تونه در شرایط بحرانی از بروز خسارات مادی و حتی جانی جلوگیری کنه.

در توضیح این حادثه، دلیل از دست رفتن کنترل خودرو نه بی احتیاطی راننده بلکه ترکیدن چرخ عنوان شده بود، اتفاقی که می تونه واسه هر خودرویی اتفاق بیفته اما هر خودرویی در صورت ترکیدن چرخ، نصف نمی شه!

اندازه آسیب وارده به خودروهای نا امن در سرعتای کمتر از ۱۰۰ کیلومتر، در بسیاری موارد با تصادفات مربوط به سرعتای بیشتر از ۲۵۰ کیلومتر خودروهای ایمن قابل قیاسه.

pride-7

تصویر دیگری از تصادفای منتهی به دو نیم شدن پراید.

IMG_20160910_160146_crop_600x400

مینی بوس برخلاف کامیونای موجود در کشورمون، ارتفاع خیلی زیادی نداره اما نتیجه تصادف پراید و مینی بوس مثل تصادف بقیه خودروها با کامیونه.

IMG_20160910_160153_crop_600x400

نتیجه تصادف پراید و کامیون مثل تصادف هیچ خودرو دیگری با کامیون نیس، خودرو تقریبا به حالت ورق فلزی در اومده و کامیون به کلی از روی اون رد شده.

pride-6

مقاومت ستونای سقف در برابر نیرو و و شرایط واژگونی، یکی دیگه از تفاوتای بسیار مهم خودروهای ایمنی و غیر ایمنه که بدیش اینه این مورد در استانداردهای حداقلی مورد توجه قرار نمی گیره.

IMG_20160910_160156_crop_600x400

معمولا در طراحی شاسی و بدنه خودروهای مدرن، نقاط شکست واسه جذب ضربات تصادفات و جلوگیری از تغییر شکل کابین دید می شه، اما در مورد پراید بر خلاف جذب وسیع ضربه (به دلیل تغییر شکل قابل توجه بدنه و شاسی) کابین سرنشینان هم خیلی راحت دچار تغییر شکل و آسیبای بسیار شدید می شه.

IMG_20160910_160234_crop_600x400

ضربه از گوشه سمت چپ که منتهی به از بین رفتن صندوق و دفرمه شدن سقف، ستون C ، درب عقب، اکسل عقب، رکاب و حتی درب راننده شده و باحال اینکه راننده خوش خیال و جون بر کف بازم مشغول رانندگی با این خودرو در اتوبانه.

PRIDE-10

شدت آسیب بدنه به شکلیه که در عقب تقریبا یه متر به سمت جلو حرکت کرده و راه در سمت شاگرد رو بسته کرده، در مقابل، مقاومت قالپاق که حتی از جای خود خارج نشده، در اینجور تصادفی سنگینی جای تعجب داره.

PRIDE-9

تغییر شکل وحشتناک سقف و مقاومت عجیب شیشه لچکی عقب (روی ستون سی) که در مدلای جدید پراید حذف شده.

IMG_20160910_160248_crop_600x400

ضعف رکاب و محل اتصال ستونای A به سقف منتهی به اینجور شرایطی شده، این تصویر موسوم به "پراید سر به زیر (خجالت زده)" در شبکه های اجتماعی درخشش بزرگی پیدا کرد.

نمونه ای دیگه از تصادف شهری عجیب و غریب.

ایمنی پژو ۲۰۶ فرانسوی در زمان تولید ۳ ستاره ایمنی یورو ان کپ بوده، اما تصادف گوشه به گوشه این خودرو با پراید مدل بالا (با پلت فرم X100) حکایت از آسیب تقریبا مشابه دو خودرو داره. این تصویر به تنهایی می تونه دلیلی بر افزایش ایمنی پرایدای جدید و ضعف ایمنی پژو ۲۰۶ باشه. خودروهایی که به هرحال کاربرد شهری دارن و در تصادفات خارج شهری می تونن خطر آفرین شن.

طبق اطلاعات رسمی، در ایران علاوه بر مرگ هرساله ۱۷ هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی، بیشتر از ۱۵۰ هزار نفر از هموطنانمان هم دچار معلولیت و مشکل عضو می شن، هم اینکه هزینه مادی تصادفات رانندگی با جنگ تحمیلی هشت ساله قابل قیاسه.

از این رو تلاش واسه تولید خودروهای ایمن، بهبود شرایط راه ها، افزایش فرهنگ رانندگی و هر اقدام دیگری هم جهت با کم شدن این آمار و ارقام وحشتناک، تلاش واسه بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی و کرد عینی تحقق اقتصاد مقاومتی میشه و با امید به اینکه روزی صنعت گران و قانون گذاران کشورمون هم با جدیت بیشتری هم جهت با بهبود شرایط ایمنی و کم کردن از تلفات رانندگی قدم بردارن.

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *