اولین چیزی که بعد از شنیدن نام کوکاکولا به ذهنمون میاد، لوگوی قرمز رنگیه که با یه فونت خاص، نام کوکاکولا بر اون نوشته شده.

کمی که فکر می کنیم تقریبا در مورد هر برندی این موضوع صادقه!
طراحی لوگو و آرم مناسب یکی از ابتدایی ترین و اصلی ترین قدما واسه س و خیلیا هنوزم به اون اهمیت زیادی نمی دن (نگاهی به لوگوی دانشگاه هامون بندازین متوجه منظورم میشین!)

یادتون باشه، حسی که مشتریان تون به لوگوی شما دارن، مجموعه همه حساییه که از تجربه خرید یا دیدن تبلیغ کالا یا خدمات تون به دست آورده ان.
مثلا بعد از دیدن لوگوی آدیداس، به یاد حس خوب خوش تیپی و راحتی در زمان ورزش می افتین؛ بعد از دیدن لوگوی بنز، یاد یه خودروی لوکس، مدرن و با شخصیت می افتین و بعد از دیدن لوگوی سایپا…

ورزش

خلاصه لوگو خیلی مهمه!
این ۷ اشتباه رو نکنین تا لوگوی خوبی داشته باشین:

اشتباه اول: قشنگتر، ولی فقط تو یه اندازه

لوگویی رو طراحی نکنین که فقط در حالت زوم، قشنگتر به نظر برسه (و حتی برعکس!)
حتما لوگو رو در اندازه های جور واجور آزمایش کنین تا مطمئن شید در همه اندازه ها، معنی و زیبایی مورد توجه رو میرسونه.

اشتباه دوم: تبدیل لوگو به آثار پیکاسو!

تلاش نکنین طرحا بسیار پیچیده و عجیب و غریب باشه!

بعضی وقتا لوگو ریزه کاریای بسیاری داره که زیبایش کرده، اما هنگام چاپ اون روی جنسا و کیفیتای جور واجور به مشکل می خوره!

اشتباه سوم: میتونی تا امشب برام یه لوگو طراحی کنی؟!

چه شما طراح لوگو باشین چه هرکی دیگری، به اندازه کافی وقت واسه طراحی لوگو اختصاص بدین.

شاید خسته شید، ایده براتون تکراری شه، چشمون تون از هر چی لوگو ببینه متنفر شه؛ اما واقعا مهم نیس!
باور کنین یه لوگوی بد، بدون بزرگ نمایی می تونه همه چیز رو به هم بزنه، همه چیز رو هم اگه به هم نزنه، خیلیا رو از شما دور می کنه.

اشتباه چهارم: هرج و مرج زیادی

  • لوگوی شما قراره واسه مخاطبینی باشه که میخوان تو یه نگاه، کیفیت کاری، پیام برند و تفکر غالب بر کار و کاسبی تون رو بفهمن.
  • اگه بعد از دیدن لوگویتان از خودتون پرسیدید: “یه کمی شلوغ نشده؟” بدونین شک نداشته باشین شلوغ شده!
  • اگه لازمه رنگا رو کم کنین، طرحا رو ساده تر کنین یا هر کار دیگری که می دونین انجام بدین تا ذهن مخاطب درگیر و گیج نشه! در طراحی لوگو، مانند هنرمندان مینیمال کار کنین: هرچه کمتر، بهتر!

اشتباه پنجم: کپی

شاید رقیبتان موفق باشه، اما دلیل نمی شه روش اون واسه شمام کارساز باشه! روش و طراحی خودتون رو داشته باشین. “خلاقیت همیشه موفقیت به همراه میاورد!”

خلاقیت

طراحی لوگو درواقع آجر اولیه برند شماس، هویت برندتون رو جدا و خاص طراحی کنین!

لوگویی طراحی کنین که اگه در کنار رقبایتان قرار گرفتید، جدا شید… رنگ متفاوت، نمادی جدا و بعضی وقتا مخالف می تونه کمک کنه.

اشتباه ششم: اسامی خانوادگی و نمادهای نژادی

شاید نمادی، کلمه ای، طرحی و اسمی واسه شما و خونواده و حتی دور وبریا تون بسیار دلپذیر و دوست داشتنی باشه، اما در نظر بگیرین که برند شما قراره مخاطبین دیگری داشته باشه!

اسمای خانوادگی، نشونای نژادی و یا سمبلایی که بنظر شما و دور وبریا تون زیباست، می تونن با روشای مدرن و طراحیای مناسب بیان شن.

اما پیشنهاد ما اینه که حتی اگه شرکت یا کار و کاسبی ای خانوادگی دارین، لوگو و نام تجاری رو، با به کار گیری نمادها و اسامی خانوادگی و اساطیری تون انتخاب نکنین. باور کنین این قضیه واسه بقیه هیچ جذابیتی نداره و حتی ممکنه حس بدی در مخاطب به وجود آورد.

اشتباه هفتم: لوگوهای تاریخ مصرف دار!

مراقب باشین که لوگوی طراحی شده شما به مدتای طولانی کاربرد داشته باشه، البته این به این معنی نیس که تغییر و بهبود لوگو درزمان زمان کار اشتباهی باشه، ابدا!
لوگوها هم پا به پای شرکتا و پیشرفت هاشون، رشد می کنن؛ اما لوگوی طراحی شده در مرحله آخر باید طرحی موندگار باشه.

به نظر شما چه اشتباه عادی دیگری در طراحی لوگو ممکنه مرتکب شیم؟
لطفا بگید تا مرتکب نشیم!