۸ نکته که پیش از بازی کردن Assassin’s Creed: Odyssey باید بدانید

شاید بی راه نباشه که بگیم موفقیت استثنائی سری بازیای ویچر موجب شد تا اولین جرقه واسه طرح ایده ای جهت خلاص شدن اساسینز کرید از تکرار مکررات زده شه. عرضه سالیانه سری بازیای اساسینز کرید و بیشترین حد به کار گیری پتانسیلای بالای این فرانچایز در کوتاه ترین زمان ممکن جوری آسیب ای به بازی وارد کرد که ادامه موفقیت و محبوبیت بالای اون در هاله ای از ابهام قرار گرفت!

اما یوبی سافت به موقع تونست طناب نجاتی واسه فرانچایز موفق خود به ته چاه بندازه و یواش یواش اونو به سمت بالا بکشه. ایجاد تغییرات ریشه ای در بطن بازی و اضافه کردن المانای نقش آفرینی که پس از The Witcher 3: Wild Hunt تبدیل به فرمولی واسه رسیدن به موفقیت و کسب رضایت کاربران حساب می شه، از جمله آمادگی این استودیو واسه بهبود شرایط شرایط خیلی بد اساسینز کرید بود.

حاصل تفکرات جدید یوبی سافت، اساسینز کرید: اوریجینز بود. بازی با وجود تموم تغییراتی که نسبت به نسخه های سنتی سری داشت تونست نظرات مثبت کاربران و منتقدین رو جلب کنه و واسه اولین بار پس از چند سال کور طرف امیدی واسه نجات این فرانچایز بسازه.

استودیو یوبی سافت کوبِک پس از عرضه اساسینز کرید: سیندیکیت کار خود رو برروی ساخت قسمتی جدید با نام اساسینز کرید: آدیسی شروع کرد که در کنفرانس E3 2018 یوبی سافت به شکل سورپرایزی بزرگ از اون رونمایی شد.

اولین اطلاعات منتشر شده نشون دهنده پررنگ تر شدن المانای نقش آفرینی و افزایش آزادی عمل بازیکنان بین جلو رفتن در بازی بود. میشه از این قابلیتها و تغییرات جدید میشه هم اینکه شدن امکانات جور واجور شخصی سازی، بهبود گیم پلی و اضافه شدن المانهای نقش آفرینی به اون، انتخاب دیالوگا و حتی تاثیرگذاری بر پایان بازی اشاره کرد. راهی جدید که با کنار زدن تموم کلیشه ها در مورد قسمتهای قبلی به دنبال ایجاد تجربه ای جدید و استثنایی و خاص هستش تا بازم این فرانچایز رو به دوران بالاترین درجه خود برگردونه.

زمان کمی تا عرضه بازی مونده و قبل از رسیدن به روز موعود، عزممونو جزم کردیم تا هشت نکته که قبل از تجربه اساسینز کرید: آدیسی نیاز دارین بدونین رو مورد بررسی بذاریم. با ما تا آخر همراه باشین.

به یونان خوش اومدید!

پس از ایتالیا، آمریکا، فرانسه، انگلستان و درآخر مصر نوبت به یکی از نورانی ترین و جذاب ترین تمدنای باستانی جهان یعنی یونان رسیده. پس از معرفی اساسینز کرید: آدیسی یوبی سافت درخصوص انتخاب خود گفت که وجود بستری مناسب واسه قسمتی جدید از بازی به همراه علاقه و درخواست شدید کاربران واسه انتخاب این تمدن موجب شده تا درآخر یونان باستان به عنوان دنیای جدید اساسینز کرید انتخاب شه.

آدیسی در برهه ای از تاریخ قرار گرفته که ۴۰۰ سال قبل از وقایع اوریجینز اتفاق می افته. ما به سال ۴۳۱ قبل از میلاد سفر می کنیم و از این نظر آدیسی تصویرگر قدیمی ترین دوره تاریخ در سری بازیای اساسینز کرید حساب می شه.

در این دوره از زمان که مردم بازم به عبادت خدایان اساطیری خود مانند زئوس مشغولند، جنگی داخلی موجب می شه تا تمدن آتن با تهدیدی جدی روبه رو شه. در این جنگ که پلوپونز اسمشه تمدن آتن در برابر اسپارتانا قرار میگیره تا وقایع و اتفاقات این جنگ تبدیل به بستری واسه روایت داستان آدیسی شه.

طبق اطلاعات منتشر شده به وسیله یو بی سافت، وقایع داستانی آدیسی اصلا مربوط به اوریجینز نیس و حتی رابطه داستانی این عنوان با بقیه قسمتای اساسینز کرید بسیار کمه. درواقع، این انتخاب شخصی شماس که برابر فرقه قاتلان رفتار کنین یا تبدیل به یه جنگجوی اسپارتان شید.

انتخاب شخصیت بازی بردوش شماس

واسه اولین بار در سری بازیای اساسینز کرید تماشاگر این هستیم که کاربر می تونه شخصیت مورد نظر خود رو اول بازی انتخاب کنه. درواقع این انتخاب هم جهت با اضافه شدن المانای نقش آفرینی به بازی در اختیار کاربران قرار گرفته.

دو شخصیت حاضر در بازی الکسینوس و کاساندرا نام دارن که دراصل آبجی و داداش هستن. احتیاجی نیس از این واسه که با انتخاب یکی از اونا مراحل یا رویدادهای داستانی متفاوتی رو از دست میدید نگران باشین. چون که انتخاب هریک، تغییری در روند بازی ایجاد نمیکنه و تنها جنسیت و ظاهر شخصیت بازیه که تغییر می کنه.

حتی خصوصیات اخلاقی، مراحل و ماموریتای این دو شخصیت هم به طور کامل یه جوره و انتخابا و اتفاقات مشابهی براشون اتفاق می افته. یکی از بزرگ ترین تغییرات آدیسی نسبت به عناوین قبلی در این سری بازیا اینه که الکسینوس و کاساندرا قبل اینکه یه قاتل باشن، جنگجویانی هستن که واسه رسیدن به پول دست به هرکاری میزنن.

اینبار نه یه قاتل، بلکه یه مزدور هستین

سری بازیای اساسینز کرید همیشه روند ثابتی رو دنبال کردن. در هر کدوم از قسمتای این بازی با یه قاتل جدید از فرقه اساسینا آشنا شده ایم که داستان بازی دور این شخصیت بیان می شه. آما در آدیسی خبری از فرقه قاتلان نیس بلکه شما در واقع جنگجویی هستین که از سپاه اسپارتانا رانده شده و حال واسه امرار معاش روی به مزدوری آورده.

اطلاعات دقیقی از خونواده شخصیت بازی در دسترس نیس و یکی از اهداف فرعی بازی پیدا کردن هویت اصلی الکسینوس یا کاساندراه. طبق اطلاعات منتشر شده، شما از کودکی خونواده خود رو گم کردین و حال به دنبال این هستین تا بتونین اونا رو پیدا کرده و اصل و نسب خود رو شناسایی کنین.

با وجود اینکه شما یه سرباز اخراج شده از سپاه اسپارتان حساب میشین، این حق انتخاب رو دارین تا واسه آتنیا، اسپارتانا یا حتی هردو کار کنین. براساس انتخاب شما مراحل بیشتری دردسترس قرار می گیره و می تونین با جلو رفتن در اونا به جبهه مورد نظرتون کمک کنین.

جالبه بدونین شما تنها مزدوران حاضر در بازی نیستین. لیستی پنجاه نفره از مزدوران قوی در بازی هست که شما از انتهای لیست کار خود رو شروع می کنین. با جلو رفتن در بازی و کسب پول و قدرت یا بوسیله کشتن دیگه مزدوران می تونین جایگاه خود رو در این لیست پیشرفت بدین.

جایگاه بالاتر و بهتر در میان مزدوران موجب می شه تا معروفیت شما زیاد شه. این مسئله می تونه به ضرر یا به نفعتون تموم شه. سود این مسئله اینه که بین مراجعه به بعضی مغازه ها واسه خرید یا تعمیر تجهیزاتتان ممکنه از تخفیف زیادی بهره مند شید.

اما درچه صورتی پیشرفت رتبه در این لیست به ضرر شما می شه؟ در شرایط عادی و به دور از هرگونه ایجاد مشکل در کار دیگه مزدوران شما با مشکلی روبه رو نمی شین و می تونین با خیال راحت به انجام ماموریتای خود بپردازید.

اما درگیری با اونا و دخالت در فعالیت هاشون ممکنه منتهی به وقوع نبردهایی ناخواسته در بین بازی شه. نکته دیگه در مورد مزدوران بازی اینه که بعضی از اونا تنها و بعضی در مورد همدیگه مشغول فعالیت هستن. این مسئله بدین معناست که با کشتن یکی از اونا، باید با متحدان اونم روبه رو شید و حتی ممکنه از طرف اونا واسه سر شما جایزه ای قرار داده شه.

انتخاب دیالوگا، بزرگ ترین المان نقش آفرینی آدیسیه

عناوین زیادی طی سالای گذشته تلاش کردن تا با اضافه کردن توانایی انتخاب دیالوگ داشتن حق انتخاب رو به کاربران تلقین کنن. هدف یوبی سافت از اضافه کردن این توانایی به آدیسی پیروی از این موج نبوده، بلکه این استودیو به دنبال ایجاد یه عنوان نقش آفرینی تموم عیاره.

انتخاب دیالوگ در آدیسی نه فقط می تونه عکس العملای متنوعی رو در پیش داشته باشه، بلکه در مواردی موجب می شه تغییرات اساسی در خط داستانی بازی بوجود آید. همین مسئله موجب می شه تا درآخر تماشاگر وجود چند پایان جور واجور واسه بازی براساس انتخاب کاربران باشیم.

اما المانای نقش آفرینی موجود در آدیسی تنها مربوط به انتخاب دیالوگ و داستان سرایی نمی شه، بلکه در گیم پلی بازی هم المانای زیاد نقش آفرینی دیده می شه. یوبی سافت بازم به آزادی عمل کاربران باور داره و مثل اوریجینز تماشاگر حضور سه روش جور واجور واسه جلو رفتن در بازی یعنی Assassins ،Warriors و Hunters هستیم.

این بار درخت تواناییا در بازی طراحی بهتری داره و کاربران خیلی راحت می تونن برحسب روش بازی خود، تواناییای جدیدی رو با به کار گیری امتیازات کسب شده آزاد کنن. روش به کار گیری این تواناییا فرق داره و دیگه با پر شدن نوار آدرنالین تماشاگر اجرا یکی از حرکات کشنده به صورت خودکار نخوایم بود.

شما می تونین ۴ توانایی جور واجور واسه تیراندازی و ۸ توانایی جور واجور واسه نبردهای تن به تن برروی هر کدوم از کلیدای کنترلر یا کیبورد خود در نظر بگیرین. در بین نبردهای تن به تن و پس از انجام بعضی حملات ساده، با پر شدن نوار آدرنالین به شما این انتخاب داده می شه تا از بین تواناییای انتخاب شده یکی رو به دلخواه و برحسب شرایط انتخاب کنین.

هرکدوم از سه روش نام برده دارای تواناییای خاص خود هستن. مثلا توانایی شلیک چند تیر به شکل همزمان واسه به کار گیری کمون، توانایی اتش زدن شمشیر جهت افزایش آسیب وارد شده واسه حالت Warrior و توانایی Rush Assassination واسه حالت Assassin که به شما اجازه میده با پرتاب نیزه لئونیداس به سمت یه دشمن و حمله فوری به طرف دشمنی دیگه، هردو رو تو یه لحظه از پای دربیارین.

شما می تونین با آزادسازی جور واجور تواناییا از هر حالت و استفاده خلاقانه از اونا در نبردهایتان خیلی راحت زمینه مرگ چند دشمن تو یه چشم به هم زدن رو جفت و جور کنین. درواقع، این سیستم یکی از مهم ترین ویژگیای جدید آدیسیه که موجب می شه کاربران از آزادی عمل بالایی واسه انتخاب و اجرا روش هدف دار مورد نظر خود در نبردها بهره مند باشن.

نیزه لئونیداس، جانشین هیدن بلید

درکنار داستانی که سری بازیای اساسینز کرید همیشه بیان می کنن، یه بخش داستانی جدا از هم هم هست که مربوط به قومیه که از اونا با عنوان تمدن اولیه یاد می شه. Apple of Eden یا سیب بهشتی یکی از  آیتمایی تلقی میشه که به وسیله علم فرازمینی این تمدن ساخته شده بود و در قسمت دوم بازی مدت زمان زیادی رو به همراه اتزیو صرف رسیدن به اون کردیم.

در آدیسی هم با حضور یه آیتم دیگه از تمدن اولیه مواجه هستیم. این بار سلاحی با نام Spear of Leonidas یا نیزه لئونیداس که جانشین هیدن بلیدای محبوب اساسینز کرید حساب می شه. شما می تونین با به کار گیری این نیزه دشمنان خود رو مخفیانه از پای دربیارین یا در بین جنگ اونو به سمتشان پرتاب کنین.

قراره نیزه لئونیداس نقش مهم و پررنگ تری نسبت به یه اسلحه معمولی اجرا کنه. شما می تونین با جلو رفتن در بازی و آپگرید کردن این نیزه تواناییای جدیدی به اون اضافه کنین که در نبردها بسیار کاربردی هستن.

برگشت جنگای دریایی

یکی از محبوب ترین و شاخص ترین خصوصیات اساسینز کرید: بلک فلگ نبردهای دریایی اون بود. حالا خوبیش اینه در آدیسی تماشاگر برگشت نسخه ای بهتر شده از نبردهای دریایی هستیم که طبق اظهارات یوبی سافت جزو شاخص ترین قسمتای این بازی حساب می شه.

کشتی شما آدرستیا اسمشه و دیگه خبری از توپای جنگی واسه حمله به دیگر کشتیا نیس. بلکه این بار با پرتاب نیزه و تیر یا با به کار گیری دماغه کشتی به طرف  دشمنانتون حمله می برید. درواقع کمتر شدن برد لوازم مستقر برروی کشتی موجب شده تا نبردهای درایی آدیسی با فاصله های کمتر و بسیار فیزیکیتر دنبال شن.

تقریبا همه دشمنان و بعضی از افراد حاضر در دنیای بازی این توانایی رو دارن تا به عنوان خدمه کشتی تون مورد استفاده قرار گیرند. واسه به خدمت گرفتن دشمنانتون کافیه بجای کشتن اونا، از گزینه همکاری استفاده کنین و در ازای توافق، جانشون رو ببخشین. بدین صورت می تونین از اونا برروی کشتی یا به عنوان همراه در جنگای زمینی استفاده کنین.

هر کدوم از افراد خدمه براساس تواناییا و ویژگیایی که دارن موجب می شن عملکردهای متنوعی در جنگای دریایی داشته باشن و تواناییای مختلفی واسه به کار گیری اونا در اختیار شما قرار گیرد.

یوبی سافت اعلام کرده که با افزایش جست و خیز و سرعت نبردهای دریایی، کاربران می تونن روش هدف دارای مختلفی رو واسه جنگ با دشمنان اجرا کنن. البته اینم بگیم که بازم لول کشتیا در نبردهای دریایی حرف اول رو می زنه و عامل اصلی پیروزی یا شکست حساب می شه. اینجوری، شما نمیتونین به یه کشتی بسیار قوی حمله کنین و امیدوار باشین که در جنگ پیروز میشین.

تواناییای شخصی سازی متنوعی هم در این قسمت واسه رضایت کاربران درنظر گرفته شده. شما می تونین ظاهر کشتی یا حتی زره و ظاهر خدمه خود رو براساس سلیقه شخصیتون تغییر بدین.

دنیایی پویا با اتفاقاتی غیرقابل پیش بینی

یکی از خصوصیات منحصر بفرد آدیسی جست و خیز دنیاییه که بازی در اون جریان داره. این مسئله موجب می شه تا کاربر جدا از اثرات تصمیمات و فعالیتای خود، با اتفاقاتی رندوم و غیرقابل پیش بینی مواجه شه.

نسخه ای از یونان که با اون روبه رو هستیم شامل ۲۷ ایالت جور واجور می شه که هر کدوم از اونا به وسیله آتنیا یا اسپارتانا اداره می شه. هروقت یکی از این مناطق با مشکل روبه رو شه، ضعیف شده و به متحدان خود درخواست کمک میده تا بتونه قدرت و کنترل خود رو باز پس گیرد.

ایالتای ضعیف شده می تونن تبدیل به هدف ساده ای جهت حمله و تصرف به وسیله شما یا دیگه دشمنان تبدیل شن. شما حتی می تونین با نابود کردن انبار مهمات یا کاروانای شامل منابع موجب ضعیف کردن یه ایالت شید. این سیاستیه که می تونه روند تصرف یه ایالت و نابود کردن حکمران اونو واسه شما ساده تر کنه.

البته هدف شما تنها تصرف و از پا دراوردن حکم رانان این ایالتا نیس. بلکه می تونین با امضا کردن قرارداد به اونا در تجهیز کردن و قدرت گیری دوباره کمک کنین و بدین صورت درآمدزایی کنین. همونطور که قبلا هم گفته شد، انتخاب دو طرف از بین اسپارتانا و آتنیا به طور کامل بردوش کاربره و شما می تونین به دلخواه به یکی یا هردوی اونا کمک کنین.

یکی از جذاب ترین بخشای آدیسی شرکت در نبردهای عظیمیه که بین ایالتای تحت سلطه آتنیا و اسپارتانا اتفاق می افته. تجمع بالای سربازان و جست و خیز جنگ میان اونا باعث می شه تا خوب حس حضور در جنگ به شما منتقل شه. می تونین با حضور در این نبردها به یکی از دو طرف کمک کنین و تا جای ممکن مشغول نابود کردن فرماندهان و سربازان سپاه دشمن شید.

هم اینکه با قوی تر شدن شما، بازی ساده تر نمیشه. ایالتای ابتدایی بازی که دارای دشمنانی با لول پایین هستن برحسب افزایش قدرت و لول شما، به مرور قوی تر می شن. این مسئله موجب می شه حضور در نقاط جور واجور بازی بازم رقابت برانگیز باشه و از این مسئله که برحسب ساده بودن بعضی مناطق از حضور در اونا دوری کنین جلوگیری شه.

آزادی عمل بالا در شخصی سازی و انتخاب لوازم

بخش ساخت، خرید و به کار گیری لوازم و زرها خیلی فرقی با اوریجینز نداره و تقریبا تماشاگر سازوکار برابری در آدیسی هستیم. فرق اصلی در این قسمت اینه که قسمت پوشیدنی شما به پنج قسمت جور واجور تقسیم شده و شما می تونین واسه هر قسمت یه پوشیدنی جور واجور رو انتخاب کنین. مثل اوریجینز، ارزش و قدرت هر اسلحه یا زره براساس درجه کم پیدا بودن اون تعیین می شه و این وسیله برهمین پایه ممکنه دارای خصوصیات خاصی هم باشن.

وسایل لجندری در بازی رو می تونین با شکست دادن فرماندهان قوی، لوت کردن پایگاه ها یا خرید از مغازه ها بدست بیارین. وسایل لجندری علاوه بر داشتن بالاترین امتیاز و کارکرد نسبت به دیگر وسیله ها دارای بعضی خصوصیات و تواناییای منحصر بفرد هستن که در نبردها و خیلی از شرایط جور واجور به شما کمک می کنن. به کار گیری این خصوصیات برروی بقیه اسلحه ها و وسیله ها هم ممکنه و شما پس از آزادسازی یه توانایی می تونین با پرداخت هزینه لازم، اونو به بقیه وسیله خود هم اضافه کنین.

هم اینکه دیگه خبری از وجود چند کمون جور واجور در بازی نیس. شما مجهز به یه کمون هستین که می تونین آزادانه تواناییای مورد نظر خود رو برروی اون سوار کنین. یوبی سافت در جواب به خیلی از نارضایتیا درخصوص سیستم کمون در اوریجینز، تغییرات زیادی در آدیسی پیاده کرده تا نظر مثبت کاربران رو جلب کنه.

۱۳ مهر تماشاگر عرضه اساسینز کرید: آدیسی هستیم. اما قبل از عرضه بازی و با وجود تموم اطلاعات منتشر شده از اون، نظر شما در مورد اساسینز کرید: آدیسی چیه؟ تفکرات و آمادگی یوبی سافت درخصوص ایجاد تغییراتی ریشه ای در سبک بازی می تونه عامل موفقیت این فرانچایز در آینده باشه؟ نظر خود رو با ما به اشتراک بذارین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *