در رویداد «روز بازاریابی دیجیتال» چه گذشت؟

دومین اتفاق «روز بازاریابی دیجیتال» با حضور افراد شناخته شده مارکتینگ ایران در دو روز متوالی برگزار شد. پنجشنبه و جمعه سالن همایشای دانشگاه الزهرا تهران میزبان بزرگترین مدیران و کارشناسان بازاریابی دیجیتال ایران بود که در پنلای خود داستانای شکستا و پیروزیای خود رو واسه فعالان همین بخش بازگو کردن.

روز اول اتفاق با پنل «پارامترهای تبلیغات مدرن در شبکه های تبلیغاتی» شروع شد که در اون «علی جعفری» هم‏ بنیانگذار و مدیر ارشد عملیاتی ادرو، «حمید قنبری» مدیر بازاریابی شبکه تبلیغاتی تپسل، «پیمان فخاریان» مدیرعامل یکتانت و «منوچهر صدری» مدیرعامل سنجاق برگزار شد. در این پنل در مورد عوامل شکل نگرفتن ادتک های واقعی در ایران صحبت شد که یکی از مهمترین علل اون نبود مراکز جمع آوری اطلاعات کاربران در ایران بود که از از دست دادن اعتماد کاربران به ادتکا سرچشمه میگیره.

تمایل برنده ها به تبلیغات پرفورمنس و نداشتن اطلاعات از کاربران موضوع دیگه این پنل بود که به گفته جعفری درصورتیکه برنده ها اطلاعات کافی رو در مورد کاربران خود داشته باشن و بتونن پایش لازم رو در مورد اونا بکنن، واسه اونا تبلیغات CPC و CPM به نظر کافی می رسه.

بعد «محمدرضا فرحی» هم بنیان گذار آکادمی چرخ در سخنرانی خود اول روند ایده هایی که منتهی به تشکیل استارت آپا شدن رو از اول تا کنون بررسی کرد و توضیح داد که ایده های اولیه بسیار ساده بودن. مانند سوپرمارکت آنلاین و کتاب فروشی آنلاین که حالا سهم بزرگی از بازار رو به خود اختصاص داد ه ان.

اینطور که فرحی گفت نسلای بعدی استارت آپا سخت تر شدن و رقابت بین اونا هم سخت تر شده. به گفته اون نسل بعدی استارت آپای دیجیتال مارکتینگ هستن که مدیاهای خوبی دارن و همین موضوع کمک زیادی به هزینه های تبلیغاتی اونا می کنه و یا می تونه سود تبلیغ واسه بقیه برنده ها رو در چند واسه پیشرفت دهد.

اون در مورد تبلیغات هم همین روند رو بررسی کرد که در اول با تبلیغات کاغذی و گرون بود اما حالا به شکل دیجیتال رسیده:

«در جهان هرساله بیشتر از ۴۷۰ میلیارد دلار صرف هزینه های تبلیغاتی می شه که از این رقم ۵۲ درصد در بخش دیجیتال مارکتینگ صرف می شه. این درحالیه که در ایران هرساله رقمی حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار در بخش دیجیتال مارکتینگ هزینه می شه.»

دیجیتال برندینگ موضوعی بود که «یاسر نثاری» مدیر بازاریابی نت برگ در مورد اون سخنرانی کرد. اون به صاحبان برند توضیح داد که بهتره واسه نام برند خود شخصیت سازی کنن و به اون هویت بدن.

به باور حاضران یکی از جنجالی ترین موضوعات این اتفاق چگونگی شکست برنده های بزرگ یا رهبران بازار بود که «توحید علی اشرفی» مدیر بازاریابی علی بابا در مورد اون سخنرانی کرد. اون توضیح داد که برنده های بزرگ چون بیشترین سهم رو در بازار خود دارن بزرگ هستن و دست پیدا کردن به بازار اونا واسه تازه وارده ها سخته اما نشدنی نیس.

علی اشرفی که خودش یکی از مدیران بزرگترین استارت آپای کشوره گفت دو راه واسه تصرف سهم برنده های بزرگ هست؛ اول به کار گیری نارضایتی کاربران اونا و ارائه خدماتی که در اون مشکلات کاربران برنده های بزرگ وجود نداشته باشه و دوم به کار گیری تکنولوژیای به روزتر و سریع تر از تکنولوژیایی که برنده های بزرگ اونا استفاده می کنن.

دومین روز بازاریابی دیجیتال ارائه «آرزو والی» هم بنیان گذار و میرعامل سایت چیجوری و نبضی نو شروع شد. والی در مورد جزئیاتی توضیح داد که می تونه یه سایت رو از حالت معمولی به عالی تبدیل کنه. توجه به فونت و تایپوگرافی براساس پلتفرمای جور واجور، توجه به سایدبار که می تونه اندازه کلیک رو ۳ تا ۵ برابر کنه و حتی بازدید از صفحه رو ۲ تا ۳ درصد زیاد می کنه، از جمله مواردی بودن که والی به اونا اشاره کرد.

والی هم اینکه تاکید کرد که همیشه قبل از اجرای تصمیمات و کمپینای خود، نظرات افراد خارج از گروه رو  سوال کنین. به گفته اون رنک الکسا نباید واسه همه کسب و کارا اهمیت داشته باشه چراکه فروشنده کالا هستن. هم اینکه کسائی که آگهی میدن باید به نتیجه محور بودن و ضریب مشارکت کاربران در تبلیغات توجه داشته باشن و نه رنک سایتی که به اون آگهی میدن. ارائه نظرات حرفه ای و مشخص کردن موضع خود واسه کاربران هم از نکاتی بود که والی اونو راه حرفه ای شدن گفت.

«ویدیو وایرال شدنیه یا وایرال کردنی»، موضوع سخنرانی «هوتن هاشمی» مدیر گروه ردلاین بود. هاشمی هفت نکته رو واسه وایرال شدن ویدیوها گفت:

«انتخاب رسانه و تولید محتوای متناسب با اون، ارائه اطلاعات بیشتر در تبلیغات که منحصر به برند باشه، تنظیم دستورالعمل کارشناسی و نه سلیقه ای، استفاده تیم متخصص، رعایت زمان جذب مخاطب و از آخر به اول فکر کردن در تبلیغات؛ نکاتی هستن که موجب می شه ویدیوهای تبلیغاتی بهتر دیده شن.»

یه کمپین ویدیو مارکتینگ جذاب موضوع بعدی این اتفاق بود که «ابراهیم زندی» مدیر بازاریابی استدیو کلاکت، در مورد اون صحبت کرد. زندی تاکید کرد که هر ویدیو باید داستان خود رو داشته باشه و در اون ارزش برند حفظ شه.

اون کمبود زمان واسه جفت و جور ویدیو، کمبود بودجه و فرق نظرات کاربران و صاحبان برند در انتخاب ویدیوها رو از مشکلات این کار گفت.

«پیمان فخاریان» مدیرعامل یکتانت هم درباره یادگیری ماشین و اثرات اون در دیجیتال مارکتینگ، سخنرانی کرد.  اون با ذکر مثالی از ماجرای کمبریج آنالیتیکا و فیسبوک و تاثیرش بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نشون داد که هدف قرار دادن هدف دار مخاطب چقدر می تونه اهمیت داشته باشه: «امروز ماشینایی مثل گوگل بهتر از پدر و مادرمون ما رو می شناسن. اونا این کار رو با دیتا انجام میدن.»

«حافظ اجلالی» مدیر بازاریابی بیمه بازار در سخنرانی خود با عنوان مارکتینگ تو یه استارت آپ مارکتنیگ محور به این نکته تاکید کرد که در بسیاری مواقع کاربران لزومی واسه به کار گیری کار و کاسبیای آنلاین نمی بینن و به خاطر همین باید مشتریان رو تشویق کرد تا واسه یه بار از خدمات آنلاین جدید استفاده کنن و این ایجاد اشتیاق در کمپینای تبلیغاتی محقق می شه.

اون یکی از رمزهای موفقیت در کمپینای تبلیغاتی رو تعامل پیوسته میان اعضای تیما و اطلاع از اهداف همدیگه گفت و نکته دیگه رو سرعت عمل در اراده کردن و تغییر برنامه های تبلیغاتی دونست.

اجلالی هم اینکه به این موضوع پرداخت که استارت آپا باید از هر فرصتی واسه برندینگ استفاده کنن.

پنل اخبار و نوآوریا از دیجیکالا به وسیله «حمیدرضا سعادتی» مدیر بازاریابی دیجیتال دیجیکالا برگزار شد. در این پنل سعادتی در جواب به این سوال که به چه دلیل واسه سیستم همکاری در فروش دیجیکالا، ادرو انتخاب شد، گفت:

«از سال ۹۴ تلاش داشتیم پرفورمنس مارکتینگ رو افزایش بدیم. ما می خواستیم مطئمن شیم پولمون رو جای درست خرج می کنیم. تنها شرکتی که به ما کمک کرد نرم افزاری به نام اد سرور طراحی کنیم، ادرو بود. دلیل اینکه همکاری در فروش رو با ادرو انجام دادیم، تجربه خوب مون در گذشته بود.»

به گفته اون تلگرام یکی از هدفای سیستم همکاری در فروش دیجیکالا بود. که اونا می خواستن همکاری رو با تلگرام طلایی و هات گرام بکنن که ازش جلوگیری شد: «حالا فعلا در اینستاگرام این فعالیت رو ادامه دادیم اما مشخص نیس این پلتفرم در آینده فیلتر شه یا خیر.»

طبق گفته های سعادتی، اون تصور می کرد با همکاری در فروش می تونه تا ۷ درصد از فروش دیجیکالا رو رو دوش بگیره اما امروز سهم این سیستم در فروش دیجیکالا ۱۲ درصده. ایشون هم اینکه خبر داد که تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس پلتفرم اد نتورک دیجیکالا رونمایی می شه.

«گلنار مظفری» مدیر پرفورمنس مارکتینگ تپسی، ارائه دهنده دیگه اتفاق بود. اون در سخنرانی خود با عنوان « گذشته مشتریان، فقط در گذشته باقی می‎موند»، در مورد اهمیت دیتای مشتریان صحبت کرد و توضیح داد:

«به گذشته مشتریان نگاه می کنیم. اگه مشتری از ما استفاده نکنه، تجربه های کاربر رو مورد بررسی قرار می دیم. دلیل رو روشن در اس ام اس گفتیم. مثلا واسه یه مشتری، خودرو پیدا نشده بود.»

به گفته اون بیگ دیتا، ابزاریه واسه کاهش خطای انسانی و نمایش روند اتفاقات. اما در ادامه حس تجاری باید به کمک بیگ دیتا بیاد تا با به کار گیری آمارها و تصمیمای مدیریتی بشه رابطه نزدیک تری با مشتری داشت.

«میثم کیهانی» بنیان‎گذار و مدیرعامل digburst در سخنرانی خود تاکید کرد که وقتی دیتا نداشته باشیم کوریم:

«واقعیت اینه که هیچ دیتایی در شبکه های اجتماعی، نه فقط ایسناگرام بلکه در لینکدین و توییتر هم نداریم و به اون توجه نمی کنیم. مثلا چند نفر از آدمایی که پستی رو لایک کردن، هوم پیج برند رو هم دیده ان؟ تحقیق می کنیم چه ساعتی بهترین وقت واسه انتشار پسته؟ بیشتر مثل فال گیرها عمل می شه.»

کیهانی واسه حل این مشکل در حال آماده سازی پلتفرمی به نام «COCO» است که در آینده شروع به کار می کنه.

پنل دیگری که در دومین روز بازاریابی دیجیتال برگزار شد، مربوط به اینفلوئنسرها بود که «راحت امیرشجاعی» عکاس و کارگردان، «ماکان تاجیک» مشاور در ادونچر  و «متین ارشادی» مدیر بازاریابی چیلیوری حضور داشتن. اینفلوئنسرها تاکید کردن که برنده ها بهتره تبلیغاتی رو به اونا محول کنن که در بخش کاری اونا و متناسب با دنبال کننده هاشون باشه. ارشادی هم در همین زمینه گفت:

«با ۵۰ میلیون هزینه، ۱۵ هزار دنبال کننده جذب کردیم. در اینستاگرام پیچ و اینفلوئنسر خوب کم داریم. شاید من مایل باشم ماهی ۲۰۰ میلیون در اینستاگرام هزینه کنم اما به خاطر همین امکانش نبوده.»

«آرزو فرج زاده» مدیر بازاریابی بامیلو درباره پارامترهای شکست و موفقیت در اجرای کمپین سخنرانی کرد و شکست دادن استرس و داشتن آدمایی با سلایق جورواجور در گروه رو از عوامل موثر دونست. به گفته اون جلسات برین استورمینگ بامیلو ۵ نفره س و نه بیشتر.

«پویا رستگاری» و «نوید خدیوی» بنیان گذاران اسنپ کیو هم در صحبتای مشترک شون از روزای سخت خود گفتن که همه تلاشا بی نتیجه مونده بود اما برگزاری مسابقات واسه دریافت اعتبار تونست اونا رو از رکود خارج کنه طوری که الان کاربران اسنپ کیو روزانه بیشتر از ۱۰ دقیقه در اون زمان می گذرونن.

«سینا شفیع زاده» متخصص دیتا در اسنپ باکس و هم اینکه مدیر ارشد قبلی نظربازار به عنوان آخرین سخنران از تجربیات خود در نظربازار گفت:

«هیچوقت از داده کاوی غول نسازید. طبق تجربه ما ۸۰ درصد پرسشنامه ها در دو روز اول بدست ما می رسیدن. هم اینکه ۸۰ درصد مردم به پرسشنامه هایی جواب می دونه که تنها ۸ سوال داشت و هرچه تعداد بیشتر می شد، تعداد جواب دهندگان کمتر می شد. همیشه بدیهیات رو تست کنین. سوگیری در داده های خود رو بشناسین. مثلا ۹۰ درصد کامنتا از ۲ درصد مشتریان بود و من یه مدت تلاش در ایجاد تغییر و جلب رضایت ۲درصد کاربران داشتم. در حالی که این موضوع اشتباه بود.»

شفیع زاد عقیده داره که اگه داده ای نداشته باشین نظر شما فقط یه نظره و نه چیزی بیشتر. به گفته اون داده ها همیشه با زبون احتمال حرف میزنن و نه منطق پس قطعیتی در اونا وجود نداره.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *