رژیم غذایی برای کاهش کلسترول بد خون

Businessman Solution Concept on Chalkboard Background

به گزارش آلامتو به نقل از سالم زی؛ افزایش کلسترول خون یکی از عواملیه که دنیای امروز با اون درگیرن. در واقع منظور از کلسترول همون کلسترول بدی است که منتهی به بروز بیماریای قلبی و عروقی می شه. اگر می خواین فشار خون پایین تر، قلبی سالم تر و کلسترول کمتری داشته باشین، این مواد دوست داشتنی قلب و عروق رو بخورین.

۱. بادام برشته شده – به همراه پوست

5-foods-to-protect-arteries-01-almonds-رژیم غذایی کاهش کلسترول بد خون

یه مشت بادام برشته شده شامل ۹ گرم چربی اشباع نشده که می تونه کلسترول بد شما رو کم کنه و به نوع خوب اون اضافه کنین. تلاش کنین به جای خوردن چیپس و پفک و بقیه تنقلات مصنوعی، مقداری بادام رو بخورین تا بتونین روزانه ۱۰٪ از کلسترول بد خونتون کم کنین. هم اینکه ویتامین ای موجود در مغز بادام و فلاونوید موجود در پوست اون می تونه از پیشرفت بیماریا عروقی جلوگیری کنه.

۲. آووکادو

5-foods-to-protect-arteries-02-avocado-رژیم غذایی کاهش کلسترول بد خون

طبق تحقیقات انجام شده در انستیتو علمی مکزیک، مردان و زنائی که روزانه به مدت یه هفته، یه آووکادو می خورن، ۱۷٪ اندازه کلسترول خونشون کم میشه. مصرف آووکادو می تونه علاوه بر کاهش سطح LDL و تری گلیسرید، به افزایش سطح HDL خون کمک کنه. همه این فواید به خاطر وجود اندازه زیاد چربی اشباع نشده در این میوه چربه. هم اینکه وجود beta-Sitosterol منتهی به کاهش کلسترول خون می شه.

۳. گوجه به صورت تازه، خشک و سس

5-foods-to-protect-arteries-03-tomatoes-رژیم غذایی کاهش کلسترول بد خون

یافته های یه تحقیق که روی ۳۵۰۰ زن انجام شده، نشون میده خوردن ۷ وعده غذایی از گوجه در هفته می تونه تا ۳۰٪ خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو کم کنه. این موضوع ممکنه به خاطر آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن موجود در گوجه و یا وجود منابع خیلی از ویتامین ث، پتاسیم و فیبر باشه. پخت گوجه به مدت زمان نیم ساعت و یا بیشتر می تونه اندازه لیکوپن رو زیاد کنه. هم اینکه اندازه ۱/۴ فنجون گوجه خشک شده اندازه پتاسیم بیشتری از یه موز داره. این اندازه پتاسیم کمک زیادی به کاهش فشار خون شما هم می کنه.

۴. ماهی تن

5-foods-to-protect-arteries-04-canned-salmon-رژیم غذایی کاهش کلسترول بد خون

در بین ماهیای شامل امگا۳، ماهی آبهای آزاد بیشترین اندازه رو داره. یه وعده از اون شامل ۱/۸ گرم از اسید ایکوزاپنتائنوئیک و اسید دکازا هگزانوئیک و از همه مهمتر امگا-۳ه. که اونا می تونن خطر امراض قلبی و اندازه کلسترول بد خون رو کم کنن و هم اینکه از تصلب شریانا جلوگیری کنن.

۵. غلات صبحونه

5-foods-to-protect-arteries-05-oatmeal-رژیم غذایی کاهش کلسترول بد خون

بتاگلوکان، فیبر حل شدنی موجود در جو، مانند اسفنج عمل می کنه و کلسترولای موجود در صفرا رو زندانی میکنه و نابود می کنه و در نتیجه شما تماشاگر کم شدن اندازه LDL در خون هستین. ۱ فنجون غلات صبحونه شامل جو می تونه ۲ تا ۳ درصد اندازه کلسترول رو کم کنه.

چیجوری از بیماریهای قلبی جلوگیری کنیم؟

واسه کاهش کلسترول چه بخوریم؟

رژیم غذایی سالم زی کاهش کلسترول

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *