رژیم غذایی مناسب برای سلامت تیروئید

Colorful arrows wreath 3D rendering illustration isolated on white background

foodرژیم غذایی سلامت تیروئید

سلامت تیروئید از اون دسته مباحثیه که می تونین با رعایت رژیم غذایی درست قسمت بزرگی از اون رو در کنترل خود بگیرین.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ خیلی از آدما به شکلی با یکی از مشکلات تیروئید درگیر هستن و البته این وسط خانوما بیشتر از آقایون درگیر این مسئله هستن. در واقع خیلی از افراد اصلا از اینکه دچار مشکل تیروئید هستن بی خبرند و تنها وقتی متوجه موضوع می شن که خیلی بد شده باشه. خیلیا ازم می پرسن که چیجوری به صورت طبیعی، سلامت تیروئیدشون رو بهتر کنن اما تیروئید همیشه هم سر راست نیس. افراد گرفتار به این مشکل از نظر کم کار یا پرکار بودن تیروئید متفاوت هستن و معمولا واسه اینکه بهتر شن به دارو نیاز پیدا می کنن.

اگه می خواین تیروئید خود رو بهبود بدید باید با کمک دکتر از دارویی با دوز مناسب استفاده کنین. در ادامه می خوام به شما بگم واسه بهبود شرایط تیروئید خود از چه غذاهایی باید دوری کنین:

استفاده زیادتر از اندازه سبزیجات چلیپایی

از مصرف مقدار زیاد سبزیجات چلیپایی ( کلم، شلغم، کلم بروکسل، بروکلی، گل کلم ) دوری کنین. این سبزیجات با اینکه بسیار مغذی هستن و پر از ویتامین و مواد معدنی اما در صورت مصرف زیادتر از اندازه در بعضی از افراد می تونن باعث ایجاد گواتر شن.

تلاش کنین در روز ۳۰ گرم از این نوع سبزیجات بخورین نه بیشتر. بخارپز کردن و پختن این نوع سبزیجات می تونه تاثیر اونا روی ایجاد گواتر رو کم کنه پس بهتر از خام خوردنشانه.

محدود کردن کربوهیدراتا

کربوهیدراتا بدنام هستن، اما شاید بعضی آدما به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف نکنن. آدمایی که رژیمای کم کربوهیدرات مانند کتوژنیک استفاده می کنن و مشکل تیروئید دارن، در واقع در حال کمک کردن و خیلی بد تر کردن شرایط تیروئید خود هستن. بدن در این شرایط فرض می کنه که در حالت بی غذایی هستین و تیروئید اولین هورمونیه که به خطر میفته. این رو یادتون باشه در صورت داشتن مشکلات تیروئیدی باید از تموم گروه های غذایی به اندازه متعادل بخورین. محدود کردن شدید کربوهیدرات، مشکلات خاص خودشو روی تیروئید داره.

سویا

ایزوفلاون موجود در سویا ممکنه مانع کارکرد تیروئید شه. مقدار زیاد سویا می تونه باعث شدید شدن پرکاری تیروئید و هم اینکه کمبود ید در افراد بزرگسال شه. افراد گیاه خوار وقتی که به جای گوشت مقدار زیادی اجناس شامل سویا استفاده می کنن دچار مشکل می شن. مصرف زیاد اجناس شامل سویا می تونه پس از یه مدت تاثیر منفی روی تیروئید بزاره مخصوصا اگه استعداد ژنتیکی اش رو هم داشته باشین. اگه از داروهای تیروئیدی استفاده می کنین مطمئن شید معده تون خالی باشه و اگه هم سویا استفاده کردین اول اجازه بدید نیم ساعت تا یه ساعت بگذره.

مقدار زیاد یا خیلی کم ید

خیلی از بیماران من دیگه از نمک ید دار استفاده نمی کنن و به جاش نمک دریایی مصرف می کنن که در واقع یه محرّک شایع واسه کم کاری تیروئیده و مقدار زیادی ید هم می تونه باعث پرکاری تیروئید شه.

ید رو چه کم استفاده کنین چه زیاد، دچار مشکل میشین پس تلاش کنین با کمک دکتر مقدار متعادلی از اون رو به بدنتون برسونین. یه آزمایش ساده می تونه مشخص کنه که کمبود ید دارین یا خیر. خانمای باردار و خانمایی که قصد بارداری دارن مخصوصا باید به این مسئله توجه کنن.

گلوتن

گلوتن شامل غذاهایی می شه که باعث افزایش التهاب در بدن می شن. آدمایی که مشکل تیروئید دارن با محدود کردن گلوتن می تونن کمتر در برابر التهاب قرار بگیرن. این کار می تونه از به بهتر شدن هاشیموتو که یه مریضی خودایمنی تیروئیده کمک کنه. بیشتر آدمایی که دچار مریضی سلیاک هستن در خطر هاشیموتو هم هستن.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

دکتر کرمانی هورمون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *