گیاه خواری عضله سازی رژیم

بدنسازی نیازمند تمرینات ورزشی منظمه اما نکته مهم در بدنسازی موفق داشتن رژیم غذایی اصولی است چراکه بدون تغذیه مناسب عضلات نمی تونن رشد کنن.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ روز به روز افراد بیشتری به دلیل امتیازات سلامتی و نقاط قوت تغذیه ای رژیم غذایی گیاهخواری به اون روی می بیارن. با این حال خیلی از بدنسازان به دلیل یه سوال روشن در مورد اعمال این تغییر در روش زندگیشون دودل هستن: با این رژیم غذایی هنوزم عضله سازی ممکنه؟

واسه سال ها، باور رایج این بود که گوشت تنها راه واسه ساخت عضله س. با این حال رژیم های گیاهخواری درست و مناسب که شامل بقیه پروتئین های با کیفیت باشه هم می تونه به رشد عضلانی کمک کنه و حتما احتیاجی به مصرف استیک گوشت نیس.

منابع پروتئین و شکل های جور واجور اون واسه هر ورزشکار فرق داره و به نوع رژیم گیاهی که اونا در پیش گرفتن بستگی داره.

با نگاهی به بعضی از دسته بندی های اصلی در بین شکل های جور واجور گیاهخواری، نوع لاکتو-اوو، رژیمیه که در اون، گوشت، مرغ و ماهی وجود نداره، اما شامل تخم مرغ و اجناس لبنی که منابع خوبی از پروتئین هستن می باشه. بطور مشابه، یه رژیم غذایی گیاهخواری لاکتو رژیمیه که بدون گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغه اما شامل اجناس لبنی می باشه.

در آخر، یه رژیم غذایی وگان، رژیمیه که بدون تموم اجناس حیوونی از جمله تخم مرغ، شیر، پنیر و بقیه اجناس لبنیه. در این مورد، فرد واسه تامین نیازای پروتئینی اش باید فقط به منابع پروتئین گیاهی تکیه کنه.

کیفیت پروتئین مهمه

همه منابع پروتئینی برابر نیستن. کیفیت اونا به اسیدهای آمینه ای بر می شه که پروتئین لازم بدن ما رو می سازند. گوشت، تخم مرغ و فرآورده های لبنی، معمولا پرطرفدارترین منابع پروتئینی هستن، چون اونا شامل تموم ۹ اسید آمینه لازم در نسبت هایی که ما نیاز داریم، می باشن.

از سویی دیگه، بعضی از این پروتئین های گیاهی، شامل این اسیدهای آمینه لازم در نسبت های لازم نیستن.

خیلی از منابع پروتئین با منشاء غیر حیوونی، معمولا تموم این اسیدهای آمینه لازم رو دارن اما ممکنه مقدار یه یا دو مورد از اونا پایین باشه.

به خاطر همین، معمولا پیشنهاد می شه که در طول روز از شکل های جور واجور غلات، حبوبات، سبزیجات، دانه ها و آجیل ها استفاده کنین. اینطوری، اگه مقدار یه اسید آمینه خاص تو یه ماده غذایی ناچیز باشه، ماده غذایی دیگه می تونه به جبران این کمبود کمک کنه.

در هر وعده غذایی، پروتئین بخورین

آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی پیشنهاد می کنه ورزشکاران گیاهخواری که به دنبال ساخت عضله هستن، در هر وعده غذایی از پروتئین با کیفیت خوب استفاده کنن. این پروتئین ها باید با شکل های جور واجور میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و مقدار زیادی آب مصرف شه.

کلا، رژیم های غذایی گیاهخواری یا وگان که نیازای انرژی یه فرد رو تامین می کنن و شامل شکل های جور واجور مواد غذایی پروتئینی گیاهی مانند اجناس سویا، حبوبات مانند لوبیا یا عدس، غلات، آجیل و دانه ها می باشن، می تونن بدون به کار گیری مواد غذایی یا مکمل های خاص، پروتئین کافی واسه ورزشکاران رو جفت و جور کنن.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

بدنسازی رژیم غذایی عضله سازی مجله تناسب اندام