ساز و کار هوشمند مبین‌نت برای جبران خسارت اختلال در اینترنت TD-LTE

مدیر روابط عمومی شرکت «روشن کننده نت» در گفتگو با سایت ما جزییات بیشتری در مورد قطعیای سرویس TD-LTE این شرکت و راه حل جبران اون واسه کاربران ارائه داد.

«میلاد حریری» خبر داد که مشکل اینترنت TD-LTE روشن کننده نت از ۱۹ شهریور ماه شروع شده: «از این تاریخ به مدت ۴ روز به شکل جدی این مشکل وجود داشت. پس از اون سیگنال مزاحم متوقف شد و بعد در بازه های وقتی بعدی تا همین یه هفته پیش، سیگنال مزاحم به شکل مقطعی و در بعضی روزا وجود داشت. در واقع با شروع این پارازیت، شبکه ما شدیدا تحت تاثیر قرار می گرفت.»

اون دلیل اصلی مشکل در شبکه روشن کننده نت رو وجود سیگنال مزاحمی عنوان می کنه که در هفته های گذشته، GPS یا سیستم مسیریابی موبایلای هوشمند رو هم تحت تاثیر قرار داده: «دستگاه هایی که به هر شکلی با GPS کار می کنن با مشکل روبه رو شدن. شنیده ایم که حتی هواپیمایی هم به دلیل مکان یابیای خاصی که داره با این موضوع به مشکل خورده.»

با این حال ما در کشوری زندگی می کنیم که به دلایل جور واجور پارازیت در اون هست. روشن کننده نت متوجه فرق این پارازیت که باعث اختلالی به این گستردگی شده با بقیه پارازیتا شده؟ مدیر روابط عمومی روشن کننده نت در جواب به این سوال سایت ما میگه:

«از کلمه پارازیت استفاده می کنیم چون واسه مردم ملموسه و متوجه می شن یه موضوع دچار مشکل کننده هست. واقعا اما این موضوع نه فقط پارازیت نیس، بلکه یه سیگنال و فرکانس قدرتمنده که باعث از بین رفتن فرکانسای موجود می شه و GPS رو تحت تاثیر قرار میده. سه ماهواره هست که اطلاعات دقیق موقعیتی و وقتی رو ارائه میدن. این سیگنال، فرکانس این سه ماهواره رو از دسترس خارج کرد و ما به خاطر همین از واژه پارازیت استفاده کردیم.»

حریری در مورد نتیجه پیگیری روشن کننده نت درباره سیگنال مزاحم میگه سازمان تنظیم مقررات و رابطه رادیویی، امنیت شبکه و شخص وزیر ارتباطات پیگیر این موضوع بودن: «همونطور که وزیر ارتباطات گفتن، بحث اینکه ایجاد کننده این سیگنال یا فرکانس از کجاس، نامشخص و نامعلومه. در بازه وقتی که این سیگنال فعال بود کسی نتونست شناسایی کنه که سیگنال از کجاس.»

همه اینا در حالیه که مشکل سیگنال مزاحم هنوزم به شکل مقطعی و در زمانای تصادفی هست اما مدیر روابط عمومی روشن کننده نت خبر میده که حالا این شرکت تونسته به راه حلی دست پیدا کنه که سیگنال مزاحم باعث مشکل شبکه نشه. اون در مورد چگونگی حل مشکل به سایت ما میگه:

«سیستم IP Clock داخلی روشن کننده نت رو راه اندازی کردیم. البته IP Clock یه راه حل جانشین نیس و ما هیچوقت نمی تونیم به شکل همیشگی با کیفیت بسیار بالا ازش استفاده کنیم. IP Clock در اصل روشیه که در اینترنتای FD و موبایل ازش استفاده می شه نه در TD-LTE. ما اما این روش رو بارگذاری کردیم، و با کمک ویژگیایی که طراحی شبکه ما داشت، تونستیم کیفیت رو افزایش بدیم. حالا اگه سیگنال مزاحم دوباره فعال شه که این اتفاق هم تازگیاً افتاده، می تونیم خیلی راحت شبکه رو تعویض و براساس IP Clock خدمات ارائه کنیم.»

حریری در جواب به این سوال که طرح هدیه واسه جبران مشکل، چه حجمی رو به کاربر میده، میگه که این حجم واسه کاربران فرق داره و به شکل هوشمند تعیین می شه چون روشن کننده نت می دونه که هر کاربر با چه حجمی از مشکل رو به رو بوده: «حجم و زمانای مختلفی رو در اختیار افراد قرار می دیم. این اندازه از ۴۰ گیگابایت ۷ روزه شروع می شه و بعضی از موارد هم به شکل گیگ پک ارائه می شه. در این مدل ساعات قطعی مشترک رو محاسبه کردیم و تلاش کردیم تا دوبرابر، به اونا هدیه بدیم.»

اون خبر میده که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر قطعیای اینطوری نظارت سختی داره و بعضی وقتاً جریمه های سنگینی هم واسه اینجور اتفاقاتی در نظر میگیره: «در این مورد خاص به دلیل درکی که از شرایط وجود داشت، از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هیچ اجباری واسه جبران نداشتیم. بعضی وقتاً رقبای ما اینجور کاری انجام ندادند. کاری که می کنیم اما واسه رضایت مشتریه و می خوایم توضیح بدیم که مشکل واقعاً از طرف ما نبوده.»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *