رژیم غذایی نوردیک چیست؟

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ آخرین “رژیم غذایی” که در رسانه ها ظاهر شد، رژیم غذایی شمال اروپا یا نوردیک خونده می شه. طرفداران این رژیم غذایی ادعا می کنن که شما می تونید سلامت خود رو با خوردن مواد غذایی “نوردیک” بهتر کرد. این غذاهای سنتی معمولا از طرف مردم کشورای اسکاندیناوی مصرف می شن. تحقیقات زیاد نشون داده ان که رژیم غذایی نوردیک می تونه دلیل کاهش وزن و بهبود نشونه های سلامت، حتی تو یه مدت کوتاه شه. این الگوی غذایی، متکی بر این واقعیته که اندازه دچار شدن به چاقی در کشورای اسکاندیناوی بسیار پایین تر از ایالات متحده س. این مقاله تموم چیزی که باید درباره ی رژیم غذایی نوردیک بدونین، خلاصه ای از تحقیق و راهنمایی های زیاد، این که چه چیز استفاده کنین، از چه چیز دوری کنین و فواید سلامتی رو توضیح می دهد.

رژیم غذایی نوردیک چیه؟

بازم که از نام اون پیداست، رژیم غذایی نوردیک یه روش غذاییه که روی غذاهای سنتی کشورای اسکاندیناوی (نروژ، دانمارک، سوئد، فنلاند و ایسلند) تمرکز داره. رژیم غذایی شمال اروپا در سال ۲۰۰۴ بوسیله گروهی از کارشناسان تغذیه، محققان و سرآشپزها به خاطر بررسی اندازه چاقی در حال رشد و فعالیت های کشاورزی ناپایدارِ کشورای اسکاندیناوی متمرکز شده. به طور متوسط در مقایسه با رژیم های غذایی غرب، این رژیم شامل قند کمتر، چربی کمتر، دو برابر فیبر و دو برابر ماهی و غذاهای دریایی می شه.

غذاهای مجاز و ممنوع

رژیم غذایی نوردیک بر منابع غذاهای محلی و پایدار، با تمرکز بسیار بر غذاهای سالم، برابر با “جریان اصلی” علم تغذیه سالم تاکید داره.

  • میوه ها، شکل های جور واجور توت ها، سبزیجات، حبوبات، سیب زمینی، غلات کامل، آجیل، دانه ها، نون چدار، ماهی، غذاهای دریایی، لبنیات کم چرب، سبزی، ادویه جات، ترشی جات و روغن کلزا (کانولا) رو بیشتر بخورین.
  • گوشت پرندگان، تخم مرغ های محلی، پنیر و ماست رو در حد میونه روی بخورین.
  • ازگوشت قرمز و چربی های حیوونی با احتمال خیلی کم استفاده کنین.
  • از نوشابه های شامل شیرین کننده، قندهای افزودنی، گوشت های فرآوری شده، مکمل های غذایی و غذاهای تصفیه شده و فست فودها دوری کنین.

رژیم غذایی نوردیک در واقع بسیار مثل رژیم غذایی مدیترانه ای است. بزرگترین فرق اینه که بیشتر بر روغن کانولا به جای روغن زیتون تاکید داره. همون طور که خیلی از منتقدان به درستی اشاره می کنن، خیلی از مواد غذایی در” رژیم غذایی نوردیک” در واقع هیچوقت به صورت روزانه در کشورای اسکاندیناوی مصرف نمی شن. این غذاها عبارتند از لبنیات کم چرب و روغن کانولا، که در گروه غذاهای مدرن حساب هستن.

ماهی در رژیم غذایی نوردیک

رژیم غذایی نوردیک و کاهش وزن

تحقیقات زیاد اثرات کاهش وزن رو در رژیم غذایی نوردیک مورد بررسی قرار داده ان. تو یه مطالعه روی ۱۴۷ زن و مرد چاق، که از رژیم غذایی نوردیک پیروی می کردن حدودا ۵ کیلو کاهش وزن نشون داده شد، در حالی که کسائی که از رژیم غذایی معمولی دانمارکی پیروی کردن ، تنها ۱ و نیم کیلو وزن خود رو از دست دادن. این آمار، آماری تقریبا قابل توجهیه، مخصوصا با در نظر گرفتن این که آدما به محدود کردن کالری های مصرفی توجهی نداشتن. با این حال، با پی گیری این مطالعه به مدت ۱ سال، وزن شرکت کنندگان در رژیم غذایی نوردیک بیشتر از پیش کم شد. در واقع این یافته ها واسه تحقیقات دراز مدت روی کاهش وزن بسیار معموله. افراد در شروع، وزن از دست میدن، اما بعد از اون به تدریج در طول یه دوره ۱تا ۲ ساله به وزن قبلی باز می گردند. مطالعه دیگری اثر کاهش وزن در رژیم غذایی نوردیک رو تایید می کنه، در این مطالعه ۶ هفته ای، گروه رژیم غذایی نوردیک۴٪ از وزن بدن رو، به طور زیادی بیشتر از کسائی که دنبال یه رژیم غذایی استاندارد بودن، از دست دادن.

امتیازات سلامت در رژیم غذایی نوردیک

مصرف غذاهای سالم مهم تر از کاهش وزنه. این رژیم هم اینجور می تونه به پیشرفت های زیادی در سلامت سیستم متابولیک و کاهش خطر شکل های جور واجور مریضی های طولانی منجر شه. تحقیقات زیاد اثرات رژیم نوردیک رو بر شکل های جور واجور شاخص های سلامت بررسی کرده ان.

فشار خون

تو یه مطالعه ۶ ماهه روی افراد چاق، با رژیم غذایی نوردیک در مقایسه با یه رژیم غذایی کنترل شده، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک گروه اول به ترتیب ۱/۵ و ۲/۳ میلی متر کم شد. یه مطالعه دیگه که ۱۲ هفته به طول رسید، کاهش قابل توجه فشار خون دیاستولیک در شرکت کنندگان با سندرم متابولیک رو نشون داد.

کلسترول و تری گلیسیرید

حتی اگه در رژیم غذایی نوردیک خیلی از غذاهای به درد بخور واسه قلب وجود داشته باشه، اثرات اون بر کلسترول و تری گلیسیرید نامتناقضه. بعضی تحقیقات، اما نه همه، اثراتی از کاهش تری گلیسرید پیدا کرده ان، اما اثرات اون بر LDL وHDL کلسترول اون قدر ناچیز به نظر می رسد که از نظر آماری خیلی معنی دار نیستن. با این حال، یه مطالعه نشون دهنده کاهش ناچیز در اندازه LDL و HDL و نسبت Apo B/Apo A1 و هم اینجور از دست دادن HDL کلستروله، که همه اون ها از عوامل خطرزا واسه مریضی های قلبی می باشن.

کنترل قند خون

رژیم غذایی نوردیک به نظر نمی رسد در کاهش سطح قند خون بسیار اثر داشته باشه، اما یه از تحقیقات، کاهش کم در قند خون ناشتا رو نشون می دهد.

التهاب

التهاب طولانی عامل اصلی خیلی از مریضی های جدیه. تحقیقات انجام شده در مورد ی رژیم غذایی نوردیک و رابطه اون با کم شدن التهاب به یافته های مختلفی رو رسیده. یه بررسی مربوط به کاهش شاخص التهابی CRPه، در حالی که تحقیقات دیگه، تاثیر معنی داری رو گزارش نکرده ان. مطالعه ایی دیگه نشون داد که این رژیم غذایی ژن های مربوط به التهاب در بافت چربی بدن رو کاهش می دهد.

جنبه های زیست محیطی رژیم غذایی نوردیک

رژیم غذایی نوردیک ممکنه از دیدگاه زیست محیطی یه انتخاب خوب باشه. این رژیم بر غذاهایی که به صورت محلی رشد و پرورش می پیدا کنن، تاکید داره. بعضی از طرفداران این رژیم غذایی هم مصرف غذاهای ارگانیک رو پیشنهاد می کنن.

دلایل، درباره رژیم غذایی نوردیک اون اونقدر قابل توجه نیس.

این رژیم باعث از دست دادن وزن در کوتاه مدت و کمی کاهش در فشار خون و شاخص های التهابی می شه، اما یافته های ضعیف و تناقص آمیز به نظر می رسند.

در آخر، هر رژیم غذایی که بر مواد غذایی واقعی به جای مواد غذایی استاندارد به درد نخورغربی تاکید داره، به احتمال زیاد منتهی به از دست دادن وزن و بهبود سلامت می شه.

این نشون می دهد که یافته های، درصدها، تحقیقات انجام شده بر رژیم های غذایی جور واجور، فرق داره.

با این حال، هیچی معجزه آسایی درباره ی غذاهای “نوردیک”، و یا “غذا خوردن به سبک یه وایکینگ” وجود نداره.

این رژیم غذایی موثره، چون مواد غذایی فرآوری شده با غذاهای کامل و فراوری نشده جانشین می شه. نکته ی درست همینه.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

رژیم غذایی مجله سلامت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *