مطالب عمومی سری اول

با ۱۰ گونه از ترسناک ترین و خطرناک ترین مارها در سراسر جهان آشنا شوید [قسمت اول]

واسه خیلی از افراد، مارها فارغ از اندازه یا سمی بودن و نبودن ترسناک هستن و اگه حقیقت رو بخواین حق دارن. اگه در این موضوع شک دارین کافیه بدن یه مار رو لمس کنین تا حالت ناخوشایندی که به شما دست میده رو درک کنین. به خاطر همین حتی کوچیک ترین مارها هم هر چقدر که ظاهر قشنگتر و دلفریبی هم داشته باشن ترکیبی از ترسناکی و چندش بیاری رو همراه خود دارن که حتی پردل و جربزه ترین افراد هم با دیدن اونا قبل از هر ماجراجویی بهتر می دونن فرار کنن. اما همه مارها برابر و مساوی خلق نشده ان و در حالی که خیلی از اونا به درستیً بی آزار و حتی دوست داشتنی هستن یه سریای دیگه بسیار مخوف و ترسناک بوده و حتی دوستداران مارها رو هم به وحشت میندازن. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با تعدادی از خطرناک ترین و خوفناک ترین مارهای جهان آشنا کنیم.

۱- بوآ کوبایی

مارها که بیشترً به تنهایی شکار می کنن حتی در همین حالت هم ترسناک هستن اما به گزارش سی ان ان تازگیاً محققان گونه ای از مارها رو کشف کردن که بهتر می دونن به صورت دسته ای شکار کنن. بله درست حدس زده این! بزرگ ترین کابوس شما به حقیقت پیوسته س: دار و دسته مارهای شکارچی!

در می ۲۰۱۷، یکی از محققان دانشگاه تنسی به نام ولادیمیر دنیتز گونه هایی از مار بوآ کوبایی رو دید که در غارها جمع شده و واسه شکار خفاشای میوه خوار با هم همکاری می کردن. در واقع اونا با به کار گیری یه روش هدف دار خاص در دهانه غار قرار می گرفتن و دیواری از مارها رو تشکیل می دادن و اینجوری فرار رو واسه خفاشای وحشت زده خیلی سخت می کردن و بسیاری دیگه هم با طولایی به اندازه یه آدم با قد متوسط واسه این که شانس پرواز خفاشا در ارتفاع بالا و فرار اونا رو به کمترین حد ممکن برسانند خود رو به صورت وارونه از سقف این غارها آویزون می کردن و خفاشا رو هنگام فرار می گرفتن.

در واقع اونا فکر همه چیز رو کرده بودن. تا حالا تنها ماری که مشخص شده به این روش شکار می کنه بوآ کوباییه و تقریباً همه گونه هایی که تا حالا مورد مطالعه دقیق قرار گرفتن به صورت تنهایی شکار کرده و هیچ نقشه و روش هدف دار خاصی واسه شکار ندارن. با این وجود اگه مارهای دیگه از برادران کوبایی خود این روش رو یابد بگیرن باید هنگام ورود به غارها بیشتر از قبل مواظب بود.

۲- مارهای پرنده

شاید این باور که مارها می تونن پرواز کنن واسه بسیاری غیرقابل باور و دیوونه کننده باشه و اونو مثل رویاهای استفن کینگ در داستانای علمی تخیلی اش بدونن. اما اشتباه می کنن و این موضوع به طور کامل ًراسته و حتی آسمانا هم از دست این خزندهای ترسناک در امان نیس.پنج نوع شناخته شده از مارهای پرنده که معمولاً در جنوب شرق آسیا زندگی می کنن در واقع پروازی مثل پرندگان ندارن بلکه بیشتر واسه فرار از دست شکارچیان از درختان بالا می رن و از اون جا به کمک باد واسه رفتن به نقاط مجاور استفاده می کنن. این موضوع بدون معنا میشه که اگه باد تقریبا تندی بوزد اونا می تونن با حرکات خاص بدن خود و به کمک بد یه مدت رو در هوا پرواز کنن و البته هر کسی که تماشاگر اینجور اتفاقی باشه ممکنه نیاز باشه شلوارش رو عوض کنه!

اما حالا خوبیش اینه این مارها واسه آدم بی خطر هستن و با وجود سمی بودن اما به دلیل سم ضعیف و دندونای نیش بسیار ریز نمی تونن آسیب چندانی به آدم برسانند. اما این مانع از ترسناک بودن این خزندگان نمی شه چون خیلی از عنکبوتا هم بی خطر هستن اما معمولاً آدما از اونا می ترسن. گفتن این که مارهای پرنده آسیبی به آدما نمی رسونن مانع از ترسیدن ما از اونا نمیشه.

۳- افعی ایرونی دم عنکبوتی

هیبرید عنکبوت- مار مطمئناً می تونه بسیار بیشتر از بالا رفتن کلسترول خون باعث حملات قلبی شه پس جای خوشحالیه که اینجور جانوری وجود نداره… البته فقط به صورت کامل!

در واقع یه جور مار اون بیرون هست که خود رو عنکبوت جا می زنه و هر چند یه هیبرید عنکبوت-مار واقعی نیس اما مطمئناً آخرین چیزیه که یه آدم دوست داره ببینه. یه افعی ایرونی که دمی مثل عنکبوت داره نزدیک ترین جونور به این هیبرید مخوفه که در واقع دمش یه تله واسه قربانیان هستش.
گروهی از محققان ایرونی واسه اولین بار در سال ۲۰۱۵ فیلمی از شکار این افعی جفت و جور کردن که در اون افعی نامبرده واسه یه مدت خود رو در میان سنگا استتار کرده و دم مثل عنکبوتش رو تکون میده و منتظر می مونه تا این که طعمه های محبوب اون یعنی پرندگان و مخصوصا چکاوکا واسه خوردن این عنکبوت خوشمزه فرود اومده و به مار نزدیک شن.

مقاله دیگر :   راهنمای سفر هیجان انگیز به استان گلستان؛ نگارستان ایران

بعد در عرض کمتر از ۲ ثانیه افعی اونو نیش زده و فلج می سازه و در ادامه واسه خوردن یه ناهار خوشمزه آماده می شه.
جالبه بدونین که این افعی در سال ۱۹۶۸شناسایی شد اما دم عنکبوتی اون تنها یه نقش مادرزادی تشخیص داده شده و در گروه افعیای معمولی رده بندی گردید تا این که در سال ۲۰۰۶ به عنوان یه گونه جداگونه به رسمیت شناخته شد.

۴- مار کریت هندی

مار کریت هندی مثل مارهای خطرناک دیگه به نظر نمی رسه تا این که روش حمله اونو می شنوین و اون وقت دیگه خوابیدن در مناطقی که این مار زندگی می کنه براتون سخت می شه.
این مار که معمولا در هند و کشورای جنوب آسیا پیدا میشه معمولاً در شب شکار می کنه.
به خاطر همین بیشتر طعمه ها و قربانیان این مار در خواب گزیده شده و می میرن. بدیش اینه نیش این مار طوری نیس که شما رو از خواب بیدار کرده و شروع به جیغ زدن کنین و در واقع پس از گزش به وسیله مار کریت هیچ احساسی دارین.

نیش مار کریت اونقدر کوچیک و بدون درده که شما در تموم مدت که مورد حمله قرار گرفته و سم وارد بدنتون شده مانند یه بچه معصوم خوابین. نکته ترسناک تر این که سم مار کریت بسیار قویه و اگه سریع تشخیص داده نشه باعث از کار افتادن سیستم تنفسی قربونی می شه و از اون جایی که این مار معمولاً موقع خواب قربونی رو نیش می زنه و پس از بیدار شدن هم جای کوچیک نیش اونو به یه پشه خونخوار نسبت میده درمانی در کار نیس.
تنها وقتی متوجه وخامت شرایط میشین که دیگه خیلی دیر شده.

۵- مامبا مشکی

مطمعناً تا حالا اسم مامبای مشکی رو شنیدین و میدونید که این مار شدیدا سمی و خطرناکه. اما شاید تنها نصف دلایل خطرناک بودن مامبای مشکی رو میدونید چون مامبای مشکی دقیقاً یه موجود ترسناک و خوف انگیزه که از فیلمای ترسناک به دنیای واقعی وارد می شه.
در واقع مامبای مشکی، مشکی نیس بلکه رنگ اون بیشتر قهوه ایه و این واژه «مشکی» که در اسم این مار دیده می شه به رنگ درون دهن اون اشاره داره.
شاید همین موضوع عجیب به اندازه کافی شما رو بترسونه اما چیزای ترسناک تری هم در مورد این مار هست.
مامبای مشکی ممکنه تا ۴٫۵ متر هم طول داشته باشه و هنگام حمله بیشتر از یه سوم بدن خود رو در هوا نگه داشته و به قربونی یا حریف خود خیره می شه.
در ادامه با سرعتی سرسام آور (حدود ۲۰ کیلومتر در ساعت) به سمت اون حمله ور می شه.

یه آدم معمولی هیچ وقت نمی تونه از دست ماری با این سرعت فرار کنه پس بهتره حتی فکر فرار هم نکنین! ترسناک تر این که مامبای مشکی به یه نیش زدن راضی نبوده و به هدف آسیب زدن بیشتر چند بار شما رو نیش میزنه. سم مامبای مشکی اونقدر قویه که اگه به سرعت درمان نشه در کمتر از ۱۲ دقیقه جون قربونی رو می گیره. تنها حیوونی که می تونه با مامبای مشکی مقابله کنه میمون پوزه دراز یا همون نمس هندیه که سم مامبا بر بدن اون تاثیری نداره و در واقع در بدن اون پادزهری واسه خنثی کردن اون هست.
به هر حال اگه شمام از کسایی هستین که این مطلب رو می خونین مطمئنا نمس هندی نیستین پس تنها کاری که می تونیم واسه شما در جنگ با مامبای مشکی بکنیم اینه که براتون آرزوی موفقیت کنیم!