مطالب عمومی سری اول

راهنمای سفر هیجان انگیز به استان گلستان؛ نگارستان ایران

استان گلستان، یکی از مقصدهای کمتر شناخته شده گردشگری در شرق کشوره که در همه ایام سال به خصوص فصل زیبای تابستون، نهارخورانش، میزبان گردشگرانی از سراسر ایران می شه که رهسپار خراسان رضوی هستن.

اگه در هفته های پیش روی می خواید تا به یکی از نقاط قشنگتر و جذاب ایران سفر کنین، سفر به نگارستان هفت هزار ساله ایرانیا، مینودشت پارسیان، مقصد اسب سواری شمال، دیار غارهای عجیب، و سرزمین آبشارهای خروشان رو به شما پیشنهاد می کنیم.

جایی که در نوروز ۹۶، تماشاگر حضور بیشتر از ۶ میلیون گردشگر از سراسر ایران بود و در تابستون امسال هم، مقصد گردشگری معروف ایرانیان در شمال شرق کشور هستش.

در گلستان گردی امروز ما همراه باشین.

گلستان، همونطور که از اسمش پیداست، جشنواره ای قشنگتر از عشوه طبیعت عجیب ایران بوده که نقاش طبیعت، به زیبایی هر چی تموم، اونو در برابر دید گردشگران قرار داده. موقعیت جغرافیایی و اقلیم استان گلستان باعث شده این سرزمین از جاذبه های طبیعی فراوون بهره مند باشه که مهمترین اونا آبشارهای دیدینی و عالی دنیا و هم اینکه تالابای بین المللی و گِل فشان هاست.

 

زبون و گویش مردم گلستان

 

در استان گلستان مثل خیلی از مناطق کشور، اقوام ایرونی، همزیستی صلح آمیزی رو جلوه گر هستن. در گلستان، ترکمنا، فارسا و سیستانیا و حتی بلوچا و ترکا و مازندرانیا زندگی میکنن.

فارس‌ها به دو دسته بومی و مهاجر تقسیم می‌شن. فارس‌های بومی بیشتر به گویش‌های گرگانی، کتولی و مازندرانی صحبت می‌کنن پارسی گرگانی ترکیبی از گویش خراسانی، تبری (طبرستانی) و قومسی (کومش= دامغان) بوده.

امروز به جز گویش فارسی گرگانی، گویش‌های سیستانی، مازندرانی، شاهرودی از زبون فارسی و زبون‌های ترکمنی و قزاقی به دلیل حضور این اقوام در این منطقعه عادی هستن.

مهاجرین به استان هم بیشتر سیستانی، بلوچ، سمنانی و خراسانی هستن. فارسی‌زبون‌ها بیشتر در مرکز و جنوب استان و مازندرانی‌ها در روستاهای نیمه غربی استان سکونت دارن. فارسی با گویش طبری (تبری= طبرستانی) است.

در شهرستان علی‌آباد کتول زبون عادی مردم، فارسی و طبری (تبری) است و با این حال، گویش‌های سیستانی، شاهرودی و خراسانی هم در بین مهاجران رواج نسبی داره.

البته زبون‌های عادی در شهرستان مینودشت، فارسی، ترکی و ترکمنیه. در شهرستان کلاله، ترکیب جمعیتی شامل اقوامیه که به زبون‌های ترکمنی، فارسی، سیستانی و بلوچی صحبت می‌کنن. تنوع گویشی و قومی در گلستان دلیل شده تا ما با جشنواره ای از پوششای محلی و سنتی قشنگتر و جذاب روبرو شیم که در ادامه به تعدادی از اون می پردازیم.

نقش رنگا بر لباس مردم گلستان از جمله موضوعاتیه که دانشجویان و محقق میدون مد و لباس می تونن روی اون تمرکز کرده و از تحقیقات خود واسه پیشرفت کار و کاسبی این میدون بهره بگیرن. در واقع پوشش گلستانیا، وجه اشتراک لباس اونا با مازندران و بوشهر هم هست.

 

نگاهی به پوشش مردم گلستان

 

تنوع قومی کم نظیری که در گلستان تماشاگر هستیم، دلیل شده تا استان گلستان، جشنواره ای از لباسای رنگارنگ و زیبای اقوام ایرونی در این خطه سرسبز و پر افتخار باشه. گلستان رو میشه به دلیل تنوع قومیتی مشهورش، رنگین کمون اقوام ایران دونست که دلفریبی خاصی رو تحفه سفر خاص گرده ها و ایرانگردهای طبیعت گرد می کنه.

پوشاک ترکمن  ها

پوشش سنتی ترکمنا، یکی از جذاب ترین پوششای سنتی اقوام ایرونی بوده که در داخل و بیرون مرز کشور، همیشه در کتابا و نمایشگاه ها و جشنواره های گردشگری و ایرانشناسی مورد توجه و استقبال گردشگران و عاشقان فرهنگ ایرونی قرار میگیره.

لباس این قوم پر افتخار ایران، معمولا از ابرایشم و پوست و کتانه و پنبه هم در دوخت ان کاربرد داره.
البسه اصیل ترکمنی مثل مردونه و زنونه، از جنس ابریشمه و البته البسه مردان، به ۴ قسمت تن پوش، شلوار، کلاه و کفش که هر یک نقش و طرح خاصی داره طبقه بندی می شه.

لباس زنان ترکمن رو باید یکی از جذابیتای لباس اقوام ایرونی دونست که در سفر به گلستان به خصوص مناطق دور تر از گرگان، میشه این تنوع لباسی رنگارنگ مرتب رو دید. زنان و دختران ترکمن، عادت دارن که از لباسایی با زیورآلات جورواجور بهره بگیرن. لباس اونا هم به ۴ دسته تقسیم می شه که تن پوش، شلوار سوزن دوزی شده (دویه کله و سکدیر مه چویچه) و کلاه رو شامل می شه.

البته در میان بعضی از طوایف، روسریایی به نام چاشو رواج داره که خود بر چند نوع‌ است‌ مثل‌: «اریش‌ چأشو»، «المینچه‌ چأشو»، «آتلاز چأشو»، «قارتما چأشوو»، «چأشو چارقد» که‌ عموماً به‌ روسری‌ مربعی‌ شکل‌ و ابریشمین‌ گفته‌ می‌شه.

پوشش بلوچیا و سیستانیا

بلوچیا و سیستانیا هم در استان گلستان بخشی از جشنواره اقوام دیار نگارستان ایران رو به خود دادن. مردان بلوچ مثل مردان سیستانی، لباس ساده و بلند به همراه دستاری سفید رنگ بر تن دارن که نوع بستن دستار در مناطق جور واجور بلوچستان فرق داره.

در روزگاری نه‌ خیلی دور مردان وزنان از پاپوش سواس« sovas» که از الیاف نخل وحشی به نام داز«daz» ساخته می‌شد استفاده می‌کردن. پوشاک زنان و دختران از زیبایی خاصی برخورداره. در دوخت و تزیین لباس‌ های زنونه از هنر منحصر به‌ فرد سوزن‌ دوزی و پریوار دوزی بلوچ استفاده می‌شه که هنر سوزن‌ دوزی روی پیش‌ سینه، سر آستین، جیب بلند در جلو و هم اینکه حاشیه شلوار در پایین خودنمایی می‌کنه.

سفر به آشورا ده

یکی از مقصدهای گردشگری جذاب گلستان رو میشه آشورا ده نامید. جایی نزدیک بندر ترکمن که در مرکز شبه جزیره میان کاله بندر کمن  قرار داره.
این جزیره رو تنها جزیره دریای خزر (بزرگ ترین دریاچه جهان) می گن که گر چه ساکنان زیادی نداره، اما فرصتای گردشگری خوبی رو واسه طبیعت گرده ها جفت و جور می کنه.

جالبه بدونین، درصدی از خاوریار صادراتی ایران رو از این منطقه بدست میارن.

اگه به این منطقه رفتید، گردش در سواحل شرقی دریای خزر، سفر به صحرای ترکمن و بازدید از منطقه شکار ممنوع صوفیکم رو در نظر داشته باشین.

 

هزار پیچ گرگان

 

یکی از چشم اندازه های دیدنی ایران و شاید خاورمیانه رو میشه در دیار نگارستان  ایران جستجو کرد.
تپه ای مشرف، دارای چشم انداز رویایی وسیع بر شهر گرگان و از یدونه و توک تفرجگاهای عجیب این دیار میشه به هزار پیچ یا هزار خم گرگان اشاره کرد.

مثل گردنه حیران، چشم انداز دور و بر این راه شامل جنگهای مصنوعی سرو و کاج و درختچهای طبیعیه که پوششی مرتفع رو به وجود آورده. وزش دائمی باد در هزار خم، حتی در تابستون داغ هم وضعیت مطبوعی رو واسه گردشگران به ارمغان می آورد. اختلاف فشار بین دو دامنه سایه و آفتابی که بین دره و کوه ایجاد میشه، اینجور بادی رو مشک فشان می کنه.

تپه قلعه خندان و مسجد تاریخی للهیان در این منطقه واقع شده.

شیر آباد

گلستان رو دیار غارهای عجیب ایران می دونن. جایی که میشه گردشگری زیر زمینی رو تجربه کرد و به اعماق زمین سفر کرد و دوران جور واجور زمین شناسی رو از نزدیک دید. در ۵ کیلومتری جنوب روستای شیر آباد، غاری وجود که به غار شیر آباد معروفه و در شرق نگارستان ایران قرار داره.

محلیای منطقه فکر می کنن که این غار، محل زندگی دیو سپید شاهنامه بوده و بخاطر این، غار سفید هم نامیده می شه.

این غار، طبیعی بوده و بیشتر از ۲۰۰ متر طول داره.

قطر دهانه اون حدود ۱۰ متره و بازدید از اون بدون لوازم تخصصی غار نوردی هم شدنیه.

اگه به دیدار شیرآباد رفتید، تماشای آبشارهای منطقه رو هم از دست ندین که تابستون گردی شما رو خاطره انگیز می کنه.

زیارتگاه خالد نبی

یکی از ظرفیتای گردشگری مذهبی گلستان رو میشه زیارتگاه خالد نبی نامید که مجموعه ای عجیب در ۹۰ کیلومتری شهرستان گنبد کاووسه. بر فراز قله کوه گوگجه داغ، این زیارت گاه واع شده که واسه رسیدن به اون، باید راهی کوهستانی رو طی کنین.

آبشارهای شیر آباد

در ۷ کیلومتری جنوب شهر خان بین، مجموعه آبشارهای شیر آباد هست که یکی از مقصدهای آبشارگردی دیار آبشارهای ایرانه. ۷ آبشار در ۷ طبقه در این منطقه قرار داره.
آبشارهای شیر آباد رو عروس آبشارهای گلستان می دونن.

این آبشارها در راه خود، رودخانه ها و چشمه خروشان خیلی خنک رو به وجود آورده که به دلیل پله ای بودن این آبشارها، منظره ای قشنگتر رو واسه عکاسان طبیعت گرد خلق می کنه.
بزرگ ترین آبشار شیر آباد، ۳۰ متر ارتفاع داره و ۲ حوضچه با عمق ۴۰ تا ۸۰ متر در پای دیواره اون به وجود اومده.

جالبه بدونین، این آبشارها کم تر از ۲۰ کیلومتر با همدیگه فاصله دارن و واسه رسیدن به اونا، کافیه از راه  خان بین به روستای شیر آباد رفت.

همونطور که گفتیم، غار شیر آباد در نزدیکی این منطقه قرار داره.

نهارخوران گرگانیا: جایی فراموش نشدنی  در نگارخانه ایران

یکی از مناطق بیشتر شناخته شده در گرگان، نهارخوران گرگانه که در روستای زیارت قرار داره.
از جمله دلایل مطرح بودن این منطقه گرگانیا، قرار گرفتن در راه حرکت به سمت مشهد مقدسه. معروفیت ملی اون دلیل شده تا گردشگران بسیاری در طول سال به این منطقه بیان.

درختان سر به فلک کشیده جنگل باستانی همراه با امکانات گردشگری جور واجور، فضای دلچسبی رو واسه هر نوع سلیقه گردشگران بوجود آورده. ناهارخوران گرگانیا، تفرجگاهی قشنگتر با چشم اندازی دیدنی بوده و معمولا هر روز، مورد استفاده هزاران تن از گردشگران محلی و رهگذر قرار میگیره.

قدمت این پارک جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک در حدود ۴۰ میلیون سال پیش برمیگرده. -این پارک جنگلی شامل امکانات رفاهی جور واجور از جمله پارکینگه و از این واسه نگرانی ای دارین. یکی از مقاصد گردشگری استان گلستانه که معروفیت ملی داره.
پارک جنگلی ناهارخوران به دلیل موقعیت جغرافیایی که داره، بیشتر آب و هوایی دلچسب و مطبوع داره و می تونه یه روز خاطره انگیز رو واسه شما بسازه.

در جنوب شهر گرگان، جنگی با نام ناهارخوران هست که یه جنگل باستانی و یکی از جاذبه های اصلی شهر هستش.
این جنگل در حدود ۳۰۰ هکتار وسعت داره که ۱۶۸ هکتار از اون از سال ۱۳۳۸، به خاطر ایجاد تفرجگاه واسه اهالی گرگان به وسیله سازمان جنگلا و مراتع کشور در اختیار شهرداری گرگان قرار گرفت و پس از اون امکانات رفاهی و گردشگری در اون به وجود اومد.

چندین سال پیش و قبل از این اقدام شهرداری، اهالی واسه بهره بردن از مناظر و مواهب جنگل به صورت خودجوش شروع به تجهیز کردن پارک کرده بودن. کم کم و با افزایش جمعیت و به دنبال اون با افزایش وسعت شهر گرگان، فاصله جنگل ناهارخوران با مرکز شهر تبدیل به یه خیابون شلوغ و پر رفت و اومد شد؛ خیابانی که امروز یکی از گذرگاهای اصلی شهر و یکی از جاذبه های پارک جنگلی ناهارخوران هستش و به عنوان بلوار ناهارخوران شناخته می شه.

مقاله دیگر :   نگاهی به قدیمی ترین لوازم شخصی و خانگی جهان که تا به حال کشف شده اند

با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی این پارک جنگلی و قرار گرفتن اون در دامنه کوه، درها و آبریزهای فراوون هوش از سرتون می بره و طبیعت، فضایی دلنشین و قشنگتر رو پیش چشماتون به رخ میکشه. طبق تحقیقات انجام شده قدمت ناهارخوران و منطقه جنگلی اون به ۴۰ میلیون سال پیش یعنی دوران ژوراسیک برمیگرده و در گروه مجموعه جنگل‌های هیرکانی بودن.

این جنگل که با اسمای روستای ناهارخوران و پارک جنگلی ناهارخوران هم شناخته می شه، با دیدنیای بسیاری که در خود جای داده، می تونه لحظات و خاطرات خوبی رو واسه شما رقم بزنه.  به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که یکی از مقصدهای کوهنوردی در نگارستان ایران، در ناهارخوران  گرگان بوده که کوهنوردان رو با چشم اندازه های فوق العاده سرسبز شمال شرق کشور آشنا می کنه.

در اونجا ارتفاعاتی هست که علاقه مندان به کوهنوردی می تونن در اون ساعاتی رو به کوهنوردی و کوهپیمایی اختصاص بدن. در ارتفاعات می تونن از سفید چشمه دیدن کنن و از منظره جنگل و روستاهای دور و بر لذت ببرن. به صورت میانگین، بخشای مرتفع ناهارخوران ۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارن اما این اندازه درنقاط مرتفع تر به ۷۰۰-۹۰۰ هم می رسه.

ارتفاعات مورد استفاده کوهنوردان در غرب و جنوب غربی میدون ناهارخوران قرار داره که راه اصلی صعود اونا واسه رسیدن به سفید چشمه و ارتفاعات بالاتره. این ارتفاعات دارای راه پله های سنگی قدیمی و زیبایی هسنتد که دسترسی به اونا رو آسون تر می کنه.

امکاناتی مانند میز و نیمکت و آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی و نماز خونه و مراکز عرضه مواد غذایی در این قسمت هست.

فاصله نهار خوران گرگان با استانای دور و بر

فاصله بین نهارخوران تا مرکز گرگان حدود ۱۲ کیلومتره. فاصله تهران تا نهار خوران هم حدود ۴۰۰ کیلومتر برآورد می شه.
از نهارخوران تا مشهد مقدس هم حدود پانصد و بیست و شش کیلومتر فاصله س. از نهار خوران تا سمنان هم حدود سیصد کیلومتره.

بهترین فصل سفر به نهار خوران

نکته مهم در سفر و تفریح به منطقه گلستان، بحث آب و هوا هستش که به دلیل این که این منطقه در ارتفاعات قرار داره، هوای خنک تری نسبت به شهر گرگان داره.
از اونجا که این جنگل در نواحی معتدل و نیمه مرطوب خزریه، آب و هوای مطبوع و ملایمی داره.
بررسیا نشون میده که بارندگی هرساله این منطقه به ۶۴۹ میلیمتر می رسه و دمای هوای اون ۱۲ تا ۲۲ درجه سانتیگراده. بهترین فصل سفر جنگل ناهارخوران در هر فصلی جلوه خاصی داره و طبیعتی مناسب واسه چهار فصل داره.

در بهار، رود و چشمه پر آب شده و می تونه در غروب روزای بهاری بهترین محل واسه گردش و وقت گذرانی باشه. معمولا یکی از مقصدهای اصلی مسافران نوروزی، همین نهار خوران گرگانه. در فصل تابستون هم در روزای گرم تابستون، میشه از آب و هوای ییلاقی اون لذت برد و هم تنی به آب زد و هم در میان طبیعتی بکر، آب و هوای خنک رو تجربه کرد.
در فصل خزان هم، نهارخوران گرگانیا، هزار رنگ و هزار نقش می شه. در این فصل برگای درختان انجیلی که به صورت قرمز و زرد و گلبهی در اومده ان جلوه خاصی به منطقه میده و بعضی وقتا منطقه رو مه فرا میگیره.

عاشقان عکاسی در طبیعت، در این فصل سفید رنگ، واسه لذت بردن از روزای برفی خود میشه به اون جا سفر کرد

اگه به ناهارخوران گرگانیا رفتید، دیدار از دیوار گرگان، روستای زیارت  به خصوص به کار گیری آبگرم اونو در نظر داشته باشین که حدود ۸ کیلومتری ناهار خورانه.

 

دیوار گرگان: بزرگترین سد دفاعی ایران

 

یکی از مقصدای گردشگری باستانی کمتر شناخته شده گرگانیا، دیوار گرگانه. شکی نیس که این بنا طولانی‌ترین اثر معماری تاریخی ایرانه که طی ۹۰ سال ساخته شده‌ است. شاید دونستن این رتبه ها کمترین چیزیه که اهمیت و ارزش اونو به بینندگان خود نشون میده.

ارزش و اهمیتی که باعث شد دیوار بزرگ گرگان رو در تاریخ ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۴۵ به ثبت ملی برسونه. دیوار گرگان نمونه بارزی از به کار گیری مصالح بوم‌ آورد بوده و تولید خشت و پخت اون در کوره‌ های آجرپزی در حاشیه همین دیوار انجام شده.

با در نظر گرفتن ویژگیای منحصر به فردی که در ساخت این دیوار دیده می شه به جربزه میشه گفت که دیوار گرگان سفت‌ ترین دیوار دفاعی حاصل دست معماران ایرانیه. علاوه بر این، دیواره های دیگری هم در محدوده‌ی دریای خزر شناسایی شده‌ان که احتمال میره همزمان با دیوار گرگان ایجاد شدن. از این جمله میشه به تمیشه در بخش‌ی استحفاظی استان گلستان و دیوار دربند یا قفقاز در محدوده‌ی کشور جمهوری آذربایجان اشاره داشت.

جنگل دراز نو

از جمله مقصدهای جنگل گردی هیجانی دیار نگارستان ایران، جنگل دراز جدیده که در منطقه کردکوی واقع شده.
دهکده زیبای درازنو در جنوب این منطقه بوده و در محدوده بالاجاده فرار داره.
مراکز گردشگری درازنو و جهان نما، معمولا پر از مسافر و گردشگره. این جنگل از درختان پهن برگ و سوزنی بهره مند بوده و حضور حیوانات وحشی در منطقه، حنگل نوردی بدون راهنما رو واسه تازه وارده ها سخت می کنه.

در ۱۰ کیلومتری این منطقه، پارک جنگلی کردکوی، آبشار شادان و امام زاده هزار منزل قرار داره.

آبشار ۷ طبقه

آبشار ۷ طبقه شادان مثل آبشار شیرآباد، از جمله مقصدهای آبشارگردی دیدنی به خصوص در ایام تایستان گرگانه. این آبشار در هفت کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و در دل جنگهای عجیب دامنه البرز قرار داره.
ارتفاع این آبشار به حدود چهل متر می رسه که در هفت نقطه، تماشاگر شکست ستون آب هستیم که منظره زیبایی رو خلق می کنه.

بخاطر این به آبشار هفت طبقه می شناسنش.

آبشار دو آب هم در ۸ کیلومتری اون واقع شده.

 

تالاب گردی آلماگل

 

 

 

مثل تالاب بین المللی شادگان خوزستان و انزلی گیلانیا، یکی دیگه از مقصدهای جذاب تالاب گردی در ایران زمین، نگارستان ایران و تالاب آلما گله که به دریاچه سیب هم می شناسنش. آب و هوای مدیترانه ای اش دلیل شده که در پاییز و زمستون، هوای معتدلی داشته و پذیرای پرنده های مهاجر از سراسر جهان باشه.

مقصد پرندگان سیبری روسیه در ایران، همین تالاب بین المللی آلماگله. آب این تالاب از رودخانه اترک که در شمال اون جاری می شه تامین شده و بعد به دریاچه خزر می ریزه. به خاطر همین، آب اون از آب دو تالاب آجی گل و آلاگل شیرین تر به نظر می رسه.

این تالاب واسه ماهی گیری هم مقصد خوبی در گلستانه و ماهی گیرها به این منطقه برن. گونه های مختلفی از پرندگان در تالاب دلیل شده تا یکی از مقصدهای پرنده نگری ایران در گلستان، همین منطقه باشه.

تالاب آجی گل، تالاب آلا گل یا دریاچه رنگی، تالاب تنگی و دریاچه مصنوعی گنبد، همه در ۹ کیلومتری این تالاب واقع شده.

پارک جنگلی باغو

یکی از مقصدهای گردشگری نگارستان ایران، پارکای جنگلی این خطه س که لحظاتی خاطره انگیز رو واسه گردشگران به ارمغان می اورد. اگه به بندر گز برید، در جنوب شرقی شهرستان بندر گز، پارک جنگی باغو رو مشاهده می کنین.

این پارک زیر ساختای لازم گردشگری از جمله آب و برق و پارکینگ و سرویسای بهداشتی و استراحتگاه های جور واجور رو در اختیار مسافران قرار داده و واسه فرار کردن از گرمای منطقه، نشستن زیر سایه سار درختان تنومند و مرتفع منطقه به خصوص در پیاده رویای عصرگاهی، لذت بخشه.

گشتی در موزه های نگارستان ایران

ظرفیتای موزه گردی استان گلستان، یکی از دیدنی ترین قابلیتای گردشگری این دیاره که اگه مسافر این سرزمین شدید، بازدید از چند مورد ان رو در نظر داشته باشین.

  • کاخ موزه گرگان: یکی از ۱۲ کاخ رژیم پهلوی در ایران که امروزه به مجموعه ای فرهنگی تاریخی تبدیل شده و در ۲ طبقه به سبک اروپایی ساخته شده.
    رضاخان میر پنج در سال ۱۳۱۷ دستور بازسانی و ساخت ساختمانای اداری در کنارش رو داره که اداره پست و ثبت احوال گرگان از اون جمله بود.

کاخ موزه گرگانیا، بیست و چهارمین موزه ایران و اولین موزه شمال کشوره که ثبت ملی شد.
این کاخ در طبقه همکف، موزه تاریخ شهر رو با نصب تندیس ۳۰ شخصیت برجسته گلستانیا معرفی میکنه و آثار تاریخی کشف شده از جمله در تورنگ تپه، شهر باستانی جرجان، دیوار دفاعی گرگن و عکسای قدیمی شهر رو در برابر دید علاقمندان قرار میده.

  • موزه مردم شناسی: هر دیاری از این قدیمی بوم، موزه مردم شناسی داره و گرگان هم یکی از اوناست. موزه مردم شناسی شهرستان علی آباد کتول، از جمله مقصدهای مردم شناسی در ایرانه. بخشی از سبک زندگی مردمون گلستان که جشنواره ای از اقوام ایرونی هستن رو میشه در این موزه به نظاره نشست.
  • موزه تاریخ طبیعی گرگان: شهرستان علی آباد کتول، موزه ای داره که به معرفی زیستگاهای آبی، خشکی، تالابی، کوهستانی و استپی و غرفه های تاکسیدرمی شده پستانداران و حشرات فعاله. اگه دوست دارین تا ظرفیتای فوق العاده حیات وحش نگارستان ایران رو از نزدیک ببینین، بازدید از موزه تاریخ طبیعی گرگان رو پیشنهاد میکنیم.
  • میراث جهانی برج قابوس: یکی از عالی ترین یادمونای معماری ایرانه. بازمانده شهم جرجان مرکز حکومت آل زیار که از نظر هنر معماری، یادگاری از شوکت سرزمین جرجان هستش.
  • موزه گرگان: موزه گرگان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۳ در کاخ سلطنتی واقع در پارک شهر فعلی گشایش شد و تا سال ۱۳۵۸ برقرار بود اما ساختمون فعلی موزه گرگان در خیابون شهدا و جنب امامزاده عبدالله شهر گرگان قرار داره.
    این موزه در سال ۱۳۵۵ به عنوان موزه سنگ قبر گشایش شد و در بهمن ۱۳۶۷ به صورت موزه منطقه‌ای در اومد. موزه گرگان به ۳ بخش که شامل بخش‌های باستان‌ شناسی، مردم‌ شناسی و بخش سنگ ‌مزارهایی که به دست اومده از گورستان‌های قدیمی منطقه س، تقسیم می‌شه

رستورانای گرگان

اگه قصد گرگان گردی داشتین و میخواستید غذاهای محلی دیار نگارستان ایران رو امتحان کنین، به شما پیشنهاد میکنیم که از رستورانای لیست زیر استفاده کنین.

  • رستوران اکبر جوجه گرگان : گرگان- اول کمربندی
  • رستوران و مرکز تفریحی باباطاهر گرگان: گرگان- راه نهار خوران – خیابون ولیعصر
  • رستوران عمارت گرگان: گرگان-خیابون ولیعصر- عدالت ۲۸، بین شهریور ۳ و ۵
  • رستوران جوجه رییس گرگان: گرگان، بلوار ناهار خوران- بالاتر از سروش ، جنگل نبش عدالت