رژیم غذایی کم چربی چه مضراتی دارد؟

Business and design concept - lot of white pencils and one color pencil on black background. It's symbol of leadership, teamwork, success and unique.

vegetables

به نظر شما یه رژیم غذایی سالم دارای چه شرایطیه؟ کدوم مواد غذایی رو به عنوان سالم در نظر میگیرین؟

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ چربی خوراکی با خیلی از چیزای منفی همراه شده. چند سال بسیاری بر این عقیده بودن که دریافت چربی زیاد باعث افزایش مریضی قلبی و دیگه بیماریای طولانی می شه وزن رو هم می تونه بالا ببره.

راه حل کم کردن خطر اینجور شرایطی رو محدود کردن مصرف چربی می دونستن. در نتیجه دقیق شدن و فوکوس کردن روی کربوهیدرات و پروتئین بالا می رفت و چربی ندیده گرفته می شد.

تحقیقات جدید نشون داده نوع چربی، نه فقط کیفیتش می تونه واسه سلامتی بسیار مهم باشه. دریافت کم چربی می تونه واسه سلامتتون مضر باشه چون می تونه با سطح هورمونی، سلامت پوست، کارکرد شناختی، جذب مواد مغذی و سیری از وعده ها تداخل بسازه.

پس واسه دریافت چربی باید روی چی تمرکز کنیم؟ تعادل، همه چیزه.

دریافت نوعای جورواجور غذا در برنامه غذایی واسه سلامت کلی بدن مهمه و ۲۵ تا ۳۵ درصد از این کالریا باید از چربی باشه.

بیشتر چربیایی که دریافت می کنین باید از غذاهایی بیاد که دارای چربی غیر اشباع هستن. نمونه غذاهایی که شامل چربی غیر اشباع هستن عبارتند از: آجیلا، آووکادو، روغن زیتون و ماهیای چرب.

غذاهایی مانند شیرینیای بسته بندی شده یا فست فودها منابع چربیای ترانس هستن و باید محدود شن.

غذاهای پر از چربیای اشباع مانند گوشت قرمز و اجناس لبنی هم باید محدود شن.

اگه برنامه غذایی متعادلی با شکلای جور واجور غذاها استفاده می کنین مطمئنا در اون به اندازه کافی چربی هم دارین. اگه غذاهایی استفاده می کنین که به اندازه کافی چربی ندارن و یکی از این علائم رو حس کردین باید به فکر اضافه کردن مقداری چربی به برنامه غذایی تون باشین.

اگه درست نمی دونین که به اندازه کافی چربی استفاده می کنین یا خیر می تونین از دکتر و مشاور خود کمک بگیرین.

نبود تعادل هورمونی

هورمون مانند تنظیم کننده در بدن عمل می کنه. هورمونا سیگنال ارسال می کنن و می تونن فرآیندهایی مانند رشد و سوخت و ساز رو در بدن تنظیم کنن. چربی و کلسترول جزئی از مصالح ساخت هورمون در بدن هستن.

واسه خانمایی که در دوره پیش یائسگی قرار دارن، دریافت کم چربی می تونه با چرخه قاعدگی و سوخت و ساز استخوانشان تداخل بسازه.

خانوما با دریافت کم چربی در برنامه غذایی شون ممکنه چرخه منظم قاعدگی شون رو از دست بدن. آقایون هم ممکنه در صورت نبود دریافت کافی چربی، دچار مشکل در هورمونای جنسی شن.

اگه در چرخه خود متوجه تغییر شدید ممکنه دلیلش نبود دریافت کافی چربی خوراکی باشه. با این حال مشکل در این چرخه می تونه دلایل زیادی داشته باشه. پس اگه نمی دونستید مشکل دقیقا چیه بهتره با پزشکتون صحبت کنین.

دریافت مقدار زیادی چربی مخصوصا از چربیای اشباع و ترانس هم می تونه درهورمونای بدن تداخل بسازه.

بهترین کار اینه که غذاهای پر از مواد مغذی دریافت کنین و بیشتر چربیای دریافتی تون رو از غذاهایی بگیرین که دارای چربی غیر اشباع هستن.

سلامت پوست

اگه کسی به اندازه کافی در برنامه غذایی خود چربی نگیره، این کمبود می تونه خود رو روی پوستش نشون بده. اگه به اندازه کافی چربی نگیرین ممکنه پوستتون خشک، پوسته پوسته و به نظر پیر بیاد.

اسید چربای لازم امگا ۳ و ۶ واسه غشای سلولی و لایه خارجی سلولا لازمه. منابع امگا ۳ و ۶ عبارتند از: ماهیای چرب، روغن سبزیجات، آجیلا و دانه ها. ویتامین A، D و E هم نقش مهمی در سلامت پوست اجرا می کنن. این مواد مغذی در چربی جذب می شن، پس دریافت کافی چربی خوراکی واسه جذب این مواد مغذی بسیار لازمه. ویتامین E مخصوصا بیشتر در غذاهایی پیدا می شه که چربی بالایی دارن موند آجیلا و روغنا.

ویتامینای A، D، E و K به عنوان محلول در چربی به حساب میان. این یعنی با کمک چربی از سیستم گوارش به بدن جذب می شن. دریافت کم چربی می تونه اندازه جذب این مواد مغذی مهم رو کم کنه.

مشکل شناختی

دریافت کم چربی می تونه روی کارکرد مغز تاثیر بزاره؟

تحقیقات بیشتری نیازه تا نقش اصلی اسید چربا در کارکرد مغز به طور کامل شناخته شه، اما تا به اینجا هم محققان متوجه تاثیر امگا ۳ روی این کارکرد شدن. بعضی تحقیقات اما نه همه اونا حتی نشون دادن دریافت مکمل امگا ۳ هم اینکه داروهای ضد افسردگی نسبت به مصرف دارو به تنهایی، تاثیر بیشتری روی درمان افسردگی دارن.

با اینکه فاکتورهای زیادی روی کارکرد شناختی تاثیر می ذارن اما روی برنامه ای با اندازه بالای چربی غیر اشباع هم به عنوان راهی واسه بهبود سلامت شناختی میشه حساب کرد.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

دکتر کرمانی رژیم غذایی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *