زشت ترین خودرو های ایران را بشناسید

زشت ترین خودرو های ایران را بشناسید
سپتامبر 20, 2019 No Comments آموزشی مدیر سایت

اگه ارزش ظاهری خودرو کمتر از بعد فنی اون بود هرساله میلیاردها دلار از طرف غولای صنعت خودروسازی صرف پروژه های سنگین طراحی نمی شد…

 

 

 

اگه ارزش ظاهری خودرو کمتر از بعد فنی اون بود هرساله میلیاردها دلار از طرف غولای صنعت خودروسازی صرف پروژه های سنگین طراحی نمی شد. درواقع برترینای این صنعت پذیرفته ان که ظاهر خودرو درواقع خوشامدگویی اون به خریداره. اونم در دوره ای که مد و پیروی از اون بیشتر از هر وقتی روش زوم شده و خیلیا دیگه به خودروی شون فقط به عنوان وسیله ای واسه عبور و مرور نگاه نمی کنن.

 

مگه اینکه توجیهات اقتصادی و نگاه مصرفی به خودرو خلاف اون رو ثابت کنه. بگذریم؛ این بار سراغ خودروهای شهرمون رفته ایم تا ببینیم چه مدلایی بدون توجه به ظاهرشون در خیابونا تردد دارن و میشه برچسب زیبانبودن (بخونین بیریخت) رو به اونا چسباند. مطمئنا بحث در این مورد به طور کامل تخصصی و در عین حال سلیقه ایه ولی اون چیزی که تقدیم حضوتون می کنیم از برآیند نظرات و سلیقهایی به دست اومده که نزدیک این مدلا می چرخن؛ اونجا که جدا از تخصص در مورد طراحی، اون چیزی که فرد عادی با دیدن یه مدل به ذهنش خطور می کنه.

می تونه بگه با خودرویی قشنگتر طرفه یا نه! پس اگه خودروی شخصی تون در این لیست بود دلیل بر بدبودن اون نیس. درواقع طراحانش نتونسته ان جوری که باید و شاید اون رو از نظر بقیه قشنگتر نشون بدن. این رو ما نمی گیم، مقایسه با رقبا و اون چیزی که واقعا قشنگتر ساخته شده میگه.

 

پژو ۴۰۵ SLX؛ قاتل ۴۰۵ معروف
اگه قرار بود کاریکاتور پژو ۴۰۵ که طراحی قدیمی ولی اصولی و مناسب داره رو بکشن، مطمئنا همونی می شد که این روزا جلوی چشم مون رژه میره. از اونجایی که طراحان شرکتای خودروسازی کشورمون بسیار خوش ذوق هستن، عزمشونو جزم کردن تا بر چهره قدیمی این ۴۰۵ خسته از تغییرات، دست هنرمندانه ای بکشن و این شد که ۴۰۵ SLX در سال ۱۳۸۸ وارد بازار شد تا مثلا طرفداران این خودرو رو با شاهکاری جدید رو به رو کنن. البته شاهکاری فقط در قسمت چراغا، سپرها، قالپاق و آینهای جانبی! چراغای مه شکن داخل سپر در قسمت جلو که هیچ گونه همخوانی با دیگه قطعات سپر نداره، در باز کن صندوق بار روی سوییچ و هم اینکه باله ای با طرحی بسیار عجیب روی صندوق عقب بالاترین درجه این هنرنمایی بود که ظاهر سنتی این خودرو رو به طور کامل نابود کرد.

 

MVM 110؛ شوخی با هنر طراحی
آبجی کوچیک تر دوو ماتیز روزای خوبی رو در ایران می گذرونه. البته به خاطر شرایط فنی و مصرف سوختش؛ وگرنه اگه این خودرو رو بدون شناخت اولیه پشت ویترین نمایشگاهی ببینین اولین عکس العمل تون تعجب هستش! هرچقدر که می شد به ماتیز خرده گرفت، این محصول چینی روی ماتیز رو کم کرده. کاری به کوچیک بودن و تناسب اون واسه مانورهای شهری نداریم که از حق نگذریم خوبه ولی چراغای بزرگ و جلو پنجره عجیب شکاف مانندش چیزی نیس که بشه خیلی راحت هضم کرد. این خصیصه به نمای پشتی اونم سرایت کرده و بیشتر از هر چیزی در این قسمت چراغ می بینین! فرم بدنه که بدون هیچ گونه خلاقیت، جذابیت و خطوط قوی بوجود اومده هم به طور کامل تیر خلاص رو بر طراحی اون می زنه. MVM 110 در واقع موتور، صندلی و چهار چرخیه که درون یه کابین معمولی قرار گرفته.

 

سانگ یانگ اکتیون؛ خاص بودن به قیمت بیریخت شدن
شاید اولین چیزی که در مورد ظاهر اکتیون به ذهن تون برسه این باشه که چراغای این خودرو برعکس نصب شده! طراحی اکتیون زیاد دلچسب نیس و مانند کیا اسپورتیج با اون هیبت و قیافه عضلانی شما رو دلباخته خود نمی کنه اما حالا خوبیش اینه خطوط به کار رفته تا حدی هماهنگ با هم هستن و اتحاد در طراحی اکتیون از نکات روشن اون هستش. طراحی عقب و مخصوصا فرم چراغای اون این قست هم به طور کامل ساده س! و هیچ جذابیت و نکته خاصی در اونا دیده نمی شه. در مورد طراحی و ظاهر این خودرو به نظر بیشتر از هر چیزی این سلیقه س که قضاوت می کنه. چون که همون قدر که این مدل می تونه واسه شخصی قشنگتر و مناسب باشه شاید از دید شخصی دیگه به طور کامل ناجور و بیریخت به نظر برسه. ولی مطمئنا وقتی که خودرویتان رو اولین بار به دوست تون نشون بدید از اون خواهید شنید: «این چیه که خریدی؟»

 

هافی لوبو؛ اسباب بازی
تازگیا تماشاگر محصولی جدید با نام لوبو از شرکت چینی Hafei هستیم که در کلاس هاچ بکای کوچیک شهری قرار میگیره. در مورد این خودرو باید گفت در نگاه اول شاید فکر کنین با یه اسباب بازی طرفید! اسباب بازی که چراغای عقب عجیبی داره؛ شکل مثلثی اونا که از دو استوانه هالوژنی ساخته شدن شمایل خاصی رو به اون بخشیده ان؛ مخصوصا یه تیکه از اونا که از نمای بغل دستی هم معلومند. چراغای جلو هم حالت ذوزنقه ای دارن که در سر پیچا، راننده خوردوی جلویی رو نسبت به خطر آگاه تر می کنه و به نظر می رسه همون نقش راهنما و چراغای خطر روی آینها رو در جایی دیگه بازی می کنه. در کل میشه این جور گفت که اون دسته از رانندگانی که تنها میخوان خودروی شون کمی از دید ظاهری نامتعارف باشه، لوبو رو انتخاب می کنن. بد نیس بدونین حتی خانوما هم به این مدل جوری روی خوش نشون نداده ان.

 

MVM 530؛ به یاد دهه ۹۰
از چینیا بیشتر از این میشه توقع داشت؟ این خودرو هرچند در سال ۲۰۰۶ واسه اولین بار به بازار عرضه شد و جوری قدیمی نیس اما طراحی ظاهری اون بیشتر مثل خودروهای دهه ۹۰ه. در نمای خارجی و در بخش جلو، بیشتر از هر چیز چراغای بزرگ خودنمایی می کنه که متناسب با اون جلوه پنجره اش که کرومیه، بزرگ تر از حد عادی طراحی شده تا دست کم توازن حفظ شه. در نمای جانبی هم، شیشه ها شکل تخم مرغی دارن که در کنار خط صاف کشیده شده از چراغ جلو تا انتها، تلاش کاذب طراحان واسه جلوگیری از یکنواختی رو نشون میده. در نمای عقب هم دوباره تماشاگر طراحی چراغایی هستیم که مهمترین نکته اون بزرگ بودنشانه و انگار بین بخش عقب و جلوی خودرو از این نظر هماهنگی ایجاد شده! فرقش اینه که صندوق بزرگ و مرتفع در این قسمت اون تا حدی بزرگی این چراغا رو کاهش کرده. اگه استایل خودرو یکی از فاکتورهای شماس، این دستپخت چینی چیزی نیس که انتظارتون رو برآورده کنه.

 

پروتون ویرا؛ به یاد دهه ۷۰
ویرا محصول شرکت پروتون مالزی با همکاری شرکت میتسوبیشی ژاپن بود که در سال ۸۳ تولید و مونتاژ اون در زاگرس خودرو شروع شد. کمتر این خودرو رو در خیابونا تماشاگر هستیم و اکثرا نام پروتون رو با مدل GEN.2 می شناسن. شاید دلیل اصلی این ندیده گرفته شدن، اصرار این مدل روی طراحی سنتی قدیمی اون باشه. ویرا در اصل همون میتسوبیشی لانسره و از این نظر نمیشه به اون زیاد خرده گرفت ولی از حق نگذریم ظاهرش جوری که باید و شاید دلچسب طراحی نشده، یعنی بهتره بگیم امرزوی نیس! فرم اتاق ساده بوده و کمترین خلاقیتی به خصوص در طراحی چراغای عقب به کار نرفته و کلا المانای مدرن کمتر در استایل اون دیده میشه. اگه طرفدار خودروهای دهه ۷۰ هستین از ویرا خوشتون میاد؛ وگرنه حتی از پارک شدن اون کنار خودرویتان شاکی هم میشین!

 

تیبا؛ چند دقیقه سکوت
اگه سواد چشمی داشته باشین از نزدیکی این خودرو هم رد نمی شید. محصولی که بیشتر از ۴۵ درصد مراحل ساختش کار خودمون بوده ولی گفتن طراحی بدنه اش با مشاوره طراحان ایتالیایی انجام شده! وقتی این محصول جدید سایپا رو در خیابونا ببینیم، اگه با خودمون روراست باشیم عکس العمل اکثرمون به محض دیدنش به جای تشویق، پوزخند هستش. مثل اینکه طراحان ایتالیایی بیشتر مشغول فعالیتای جانبی و مافیابازی شون بودن تا کار روی زیبایی تیبا، در مورد طراحی ظاهری اش تنها میشه گفت: جشنواره خطوط! خطوطی بزرگ نمایی شده که در هماهنگی کامل با بدنه نیستن. چراغای برگی شکل جلو، جلو پنجره کوچیک به همراه کپی خش داری از چراغای عقب مزدا ۳۲۳ همه داشته های این خودروه. یادمون نره که خطوط بدنه هم جزیی از شخصیت تیباه. به خصوص اونجا که دو خط هم شکل روی گلگیر جلو و عقب توازن طراحی رو به طور کامل به هم زده. کلا تیبا تو یه نگاه، خوب به نظر می رسه ولی گول نخورین؛ اگه به جزئیاتش دقت کنین پشیمون میشین.

 

پراید ۱۳۲؛ چند دقیقه سکوت (۲)
چند دقیقه سکوت کنیم بهتره. بیچاره پراید که هرچند وقت یه بار تیغ طراحان داخلی رو روی بدنه خود حس می کنه. ظاهر سنتی فورد فیستا رو کره ایا به اندازه کافی تغییر داده بودن که بعدا با نام پراید به بازار ایران رسید. ولی انگار تجربه مدل ۱۴۱ واسه طراحان خوش ذوق کافی نبود تا شاهکاری جدید با نام ۱۳۲ خلق شه. شک نکنین اگه ارتقای فنی، ایمنی، لوازم و توقف تولید مدلای قبلی نبود کمتر کسی سراغ این مدل می رفت. چراکه فرم بچگانه سپرهای جلو به همراه تقلید خنده دار چراغا از BMW چیزی نیس که مورد پسند هر کسی باشه. البته این موضوع در بخش عقب اونم شکل خیلی بد تری به خود میگیره. اینجا با صندوقی بزرگ که سپر کوچکش رو به رقابت کشیده به همراه چراغایی با طراحی ناموزون و عجیب طرفیم. از حق نگذریم هیچ جوره نمیشه با ظاهر این خودرو کنار اومد به خصوص در مدلای سفید رنگش!

 

منبع: ۷sobh.com

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *