عمومی

پروتکل های AMM: آینده مبادلات رمزنگاری غیرمتمرکز

پلتفرم‌های AMM مانند Uniswap و SushiSwap الف> در جنگ نقدینگی مو به مو می‌رفتند. در همان زمان، داستان های چند گران قیمت ارزهای دیجیتالی که دارای توکن خود را در مدت کوتاهی چهار برابر کردند، در رسانه های اجتماعی.

صرافی های غیرمتمرکز (DEX) تعداد زیادی از روزهای DEX های مبتنی بر سفارش، مانند اتر دلتا. فضای DEX که اکنون بازسازی شده است، دارای پلتفرم‌های بسیار مانند QuickSwap و Bancor است که می‌توان به چند مورد اشاره کرد.

 

یک چیز مسلم است، ظهور پروتکل های خودکارسازی بازار، قابل توجه ترین نوآوری در است. دیفای. به گفته سرگئی کونز، مدیر عامل یک AMM DEX به نام شبکه 1inch، “در چهار تا پنج سال آینده، DeFi صنعت رشد بسیاری خواهد داشت.”

او می‌گوید: «ما واسطه‌هایی مانند بانک‌ها را حذف می‌کنیم و در سال‌های آینده DeFi را جایگزین آن‌ها می‌کنیم.

در واقع، DEX های ساخته شده با پروتکل های AMM برای حفظ سطح نقدینگی پایدار و امکان کشف قیمت در وسیعی از جفت توکن های مختلف هیچ واسطه ای شناخته شده اند.

پرایمر روی پروتکل های AMM

اول از همه، بدون کاری که بازارسازان برای ایجاد قیمتی انجام دهند، هر مبادله ای، هزینه یا غیرمتمرکز، غیر نقد می شود.

در صرافی‌های بازار، بازارسازان با کارمزدهای کمتر می‌شوند. با این حال، پروتکل های AMM با یک انگیزه داخلی برای ایجاد بازار در مبادلات غیرمتمرکز برنامه ریزی شده اند. بنابراین کشف قیمت خودکار بدون واسطه را می کند.

این چگونه به دست می آید؟ خب، AMMها با قراردادهای هوشمندی عرضه می شوند که از قوانین پیش بینی شده برای هدایت فرآیند تعیین قیمت ها در شرایطی که بازار آن را ایجاب می کند، استفاده می کنند.

با این کار، AMMها نیاز به انجام فعالیت‌های انسانی را برای ایجاد بازار بین می‌برند، در صرافی‌های ارائه شده بر روی دفتر سفارشی وجود دارد.

نقد کلیدی است

با این حال، کشف تنها مشکلی نیست که مبادلات باید حل کنند. نقدینگی نیز یک رکن کلیدی است. برای این منظور، AMM ها با استخرهای نقدینگی بر اساس قرارداد هوشمند کار می کنند.

این نقدینگی سرمایه را از کاربران پلتفرم جمع‌سپاری می‌کند. آن وجوه آنها را در یک قرارداد هوشمند قفل می کنند و در عین حال پاداش هایی را بین کسانی که نقدینگی ارائه می دهند می کنند.

به طور خلاصه، به جای دفترچه سفارش و موتور منطبق، DEX های مبتنی بر AMM از استخرهای نقدینگی استفاده می کنند که در آن کاربرانی که می توانند ارائه دهندگان نقدینگی شوند، توکن های خود را به یک قرارداد هوشمند ارسال می کنند. معاملات گرانی که به دنبال تعویض یک توکن با نشانه دیگر هستند، می توانند این کار را در مقابل نقدینگی موجود در قرارداد هوشمند انجام دهند.

پروتکل‌های AMM کل ایده مبادله غیرمتمرکز غیرحضانت را به سطح بالایی می‌برد. به عنوان مثال، پلتفرم هایی مانند Uniswap در حال دموکر کردن عرضه نقدینگی هستند که قبلاً هرگز انجام نشده بودند.

طراحیاین برنامه‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند فرمول‌های ریاضی شامل امکان شناسایی خودکار قیمت و نقدینگی را در یک DEX ارائه می‌کند.

کل عملیات کاملاً غیرمتمرکز و بدون درز است به طوری که قیمت‌ها به طور خودکار بر اساس الگوریتمی که در قرارداد هوشمند اجرا می‌شود، تنظیم می‌شوند.

نمونه‌های دیگر عبارتند از Bancor، اولین DEX که به طور کامل دفترچه‌های سفارش را حذف کرد و شبکه‌های از استخرهای نقدینگی درون زنجیره‌ای را معرفی کرد. به جای تعیین قیمت ها بر اساس عرضه و استفاده، AMM Bancor از الگوریتمی استفاده می شود که با ارزیابی اندازه ها انجام شده توسط کاربر و عمق استخر نقدینگی مربوطه، قیمت ها را تعیین می کند.

در اینجا چند نمونه از پروتکل های مختلف AMM ارائه شده است. ما بررسی کردیم که چگونه آنها را مشکل تامین نقدینگی خودکار در بلوک را حل می کنند.

تعویض سریع

QuickSwap یک رقیب جدید در دنیای DEX است. دارای الگوریتم AMM مشابه با Uniswap است، QuickSwap دارای برخی از تفاوت های ظریف اما مهم است.موارد به طور خاص، بر روی زیرساخت لایه 2 شبکه Polygon ساخته شده است.

یک پروتکل Polygon و ایجاد ایجاد و اتصال شبکه های بلوک چین سازگار با اتریوم است. QuickSwap اولین پروتکل AMM در زیرساخت Polygon است.

برخلاف اکثر DEXهای ایجاد شده بر AMM با تیم‌های توسعه‌دهنده ناشناس و نام‌های خنده‌دار غذا، QuickSwap توسط توسعه‌دهندگان باتجربه توسعه داده شد که دستور کار اصلی آن‌ها را ایجاد می‌کند یک DEX ایجاد‌پذیر نسل بعدی است که باعث رشد چشم‌انداز DeFi می‌شود.

QuickSwap همچنین دارای یک توکن بومی (QUICK) است که برای دستیابی به موقعیت حاکمیتی در DEX استفاده می شود. آنها به تازگی سفارشات محدود و برنامه “شربت اژدها” را منتشر کردند.

مقاله دیگر :   کارگاه های روانشناسی

این به سهامداران $QUICK اجازه می‌دهد تا با شرطبندی $dQUICK، نماینده سهامدار QUICK، برای کسب توکن‌های موجود در DEX، جوایز بیشتر کسب کنند.

شبکه بانکور

حتی قبل از اینکه DeFi یک چیز باشد، Bancor قبلاً اولین سازنده بازار خودکار را در بلوک چین توسعه داده بود.

خواهر و برادر اسرائیلی گای و گالیا بنارتزی شبکه Bancor را در سال 2018 پرداخت کردند. این شبکه بیشتر به خاطر شگفت انگیزش شناخته شده است. اجرای ICO که بیش از 150 میلیون دلار در توکن های اتریوم در حدود 3 ساعت جمع آوری کرد.

پروتکل AMM Bancor یک الگوریتم پیچیده است. از شاخص های مختلف برای محاسبه قیمت فعلی یک دارایی در استخر نقدینگی خود می کند.

ابتدا، اقدام انجام شده توسط کاربر را در نظر می گیرد و قیمت ها را بر اساس حجم در هر استخر نقدینگی مربوط به تنظیم می کند. AMM همچنین مدت زمان بین فعال یک اقدام گر را در نظر می گیرد.

سپس AMM از عمق نقدینگی در هر استخر برای تعیین قیمت ها استفاده می کند. استخرهای بزرگ تر نسبت به استخرهای کم عمق دارند.

علاوه بر این، AMMهای بانکور پیشنهادات و درخواست‌های فعال را که در دفترچه سفارشات بانکور ارائه می‌دهند نیز در نظر می‌گیرند. اینها می‌توانند یک مکانیسم اضافی برای کشف قیمت باشند.

Bancor Exchange همچنین دارای یک نسخه بهبود استافته از DEX خود به نام v2.1 است که از طریق مکانیزم به نام نقدینگی یک طرف عمل می کند.

این مکانیسم به یک ارائه می‌دهد نقدینگی اجازه می‌دهد تا توکن‌ها را به استخر نقدینگی ارسال کند، در حالی که در معرض قرار گرفتن توکن است. این کار از گر در برابر حوادثی که باعث زیان دائمی می شود محافظت می کند.

تغییر تعویض

در حالی که شبکه Bancor یکی از پیشگامان مدل AMM بود، Uniswap عنوان اولین پلتفرم DeFi بر اساس AMM را دارد که مدل AMM را رایج کرده است.

Uniswap سطح قابل توجهی از نقدینگی و کشش را برای بلوک چین اتریوم به ارمغان آورد. در، بارگذاری بیش از حد از حداکثر شبکه به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های گاز می‌شود.

هیدن آدامز پلتفرم را ارزیابی کرد. این شرکت در سال 2018 پس از دریافت بودجه از شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر مانند Andreessen Horowitz راه اندازی شد.

طبق گفته آدامز، معماری Uniswap مبتنی بر یک تبادل نظری غیرمتمرکز زنجیره ای است که شرح داده شده است. . a> توسط ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم در یک پست Reddit.

از آن زمان، Uniswap رشد فوق العاده ای داشته است. بر اساس گزارش‌ها، به بیش از 9 میلیارد دلار در حجم هفتگی می رسد.

پروتکل Uniswap AMM نقدینگی فوری و خودکار را بدون اتکا به هیچ نهاد مرکزی ارائه می دهد. قراردادهای هوشمندی که امکان تبادل را می کند، می کند. در نتیجه، کاربرانی که با آن قراردادهای هوشمند انجام می‌دهند، می‌توانند این کار را به روشی کاملاً غیرقانونی ارائه دهند.

بنابراین، کاربران همچنان می‌توانند بدون نیاز به الزامات KYC و AML، امضای قرارداد یا نگهداری با یک واسطه از این پلتفرم استفاده کنند. همه اینها توسط صرافی های مورد نیاز است.

در حالی که این روش مفید بودن را ثابت کرده است، اما دارای خطرات ذاتی است. این موارد شامل ضررهای دائمی و همیشه در قیمت‌هایی است که در برابر تراکم شبکه و هزینه‌های سرسام‌آور گاز آسیب پذیر هستند.

آینده AMM DEX

AMM DEX بالاترین سطح از محافظت در برابر هک ها را به ارمغان می آورد. علاوه بر این، همچنین یک روش ارزان و قابل اعتماد برای تجارت دارایی های کریپتو ارائه دهنده می باشد.

با دموکراتیک کردن تامین نقدینگی و خودکارسازی بازارسازی با الگوریتم‌های قراردادی هوشمند، این پروتکل‌ها این پتانسیل را دارند که مبادلات غیرمتمرکز را از نظر حجم معاملات از صرافی‌های پیشی می‌گیرند.

 

با این حال، DEX ها هنوز کامل است. اکثر پروتکل های AMM با چالش دست دادن دائمی و هزینه های سرسام در هر زمانی که ازدحام شبکه وجود دارد، غرق هستند.

مسلماً، پروتکل‌هایAMM مانند Quickswap به حل چالش‌های موجود نزدیکتر می‌شوند. با این حال، تنها زمان نشان می‌دهد که آیا راه‌حل‌های لایه ۲ QuickSwap یک گلوله نقره‌ای است که تجارت غیرقانونی کاملاً خودکار را در سراسر DeFi امکان‌پذیر می‌سازد.

https://hoseinifinance.com/blog/digital-currency-training/ethereum/