برگزیده

مهم ترین قارچ های دارویی که باید آن ها را بشناسید

مهم ترین قارچ های دارویی که باید آن ها را بشناسید

جالب است بدانید قارچ علاوه بر جنبه خوراکی و مصرف آن در غذا، قارچ هایی نیز وجود دارد که خواص مهمی برای سلامت بدن دارند. این نوع قارچ ها از قدیم الایام در طب سنتی شرقی مورد استفاده قرار می گرفته است. و به عنوان قارچ دارویی شناخته می شوند. این قارچ ها در سال های اخیر نسبت به گذشته محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند و با نام های عجیبی معرفی می شوند. بیشتر قارچ ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

خواص مختلف قارچ های دارویی از دیرباز در کشورهای شرق آسیا به ویژه چین و ژاپن شناخته شده است. قارچ های دارویی بدون عوارض و خوراکی هستند و فواید زیادی برای سلامتی دارند. از جمله خواص درمانی این قارچ ها می توان به تقویت سیستم ایمنی، ضد ویروس، ضد باکتری، از بین بردن تومور و جلوگیری از بروز آن، تنظیم قند خون و ضد سرطان آنها اشاره کرد. برای آشنایی با انواع این قارچ های دارویی در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

قارچ های دارویی گانودرما

قارچ گانودرما که با نام های ریشی یا قارچ حیات بخش نیز شناخته می شود، یکی از مهم ترین انواع قارچ های دارویی بدون عوارض خوراکی است که خواص بسیار متفاوتی دارد. مهمترین خاصیت این قارچ خاصیت تسکین دهنده آن است که آن را به آلپرازولام طبیعی معروف کرده است، این قارچ به دلیل خواصی که دارد بسیار محبوب است و افراد زیادی از آن استفاده می کنند. تاکنون حدود 402 گونه از این قارچ در جهان و حدود 6 گونه در مناطق مرطوب و معتدل ایران دیده شده است. گانودرما کلاهکی قهوه ای تا قرمز دارد که با لبه های کم رنگ دیده می شود و در طبیعت روی تنه درختان رشد می کند. این قارچ در ایران می روید و به دلیل خواص دارویی بالا به سلطان گیاهان دارویی معروف است.

قارچ‌ های دارویی بدون عوارض شیتاکه

قارچ شیتاکه یکی از انواع قارچ هایی است که در آشپزی کاربرد دارد و جنبه دارویی نیز دارد. قارچ شیتاکه در عملکرد قلب بسیار مفید است، برخی از مطالعات حیوانی نشان داده است که این قارچ باعث کاهش کلسترول خون و جلوگیری از جذب و تولید کلسترول در کبد می شود. ترکیبات گیاهی موجود در قارچ شیتاکه از تشکیل پلاکت جلوگیری می کند و برای کنترل فشار خون سالم و گردش خون مفید است. شیتاکه یک کلمه ژاپنی است که از درختی که قارچ روی آن رشد می کند، مشتق شده است که به آن قارچ جنگل سیاه نیز می گویند.

قارچ دم بوقلمون

دم بوقلمون با نام علمی Trametes versicoior و نام ترکی روغن شناخته می شود، این قارچ یکی از رایج ترین قارچ ها در آمریکای شمالی است که در تمام طول سال رشد می کند اما در ماه های زمستان بیشتر دیده می شود. قارچ دم ترکیه در همه جای جنگل یافت می شود و بیشتر در تنه درختان مرده و پوسیده و در پای درختان کاج یافت می شود. این قارچ دارای رنگ‌های متغیر است و بیشتر در رنگ‌های قهوه‌ای، دارچینی، قهوه‌ای مایل به قرمز و رنگ‌هایی شبیه به دم بوقلمون دیده می‌شود. دم بوقلمون دارای خواص بسیاری است که به دلیل آنتی اکسیدان های قوی آن در am مشهور است. قارچ های دارویی دم بوقلمون دارای ترکیبی به نام پلی ساکارید کا است که سیستم ایمنی را تا حد زیادی تقویت می کند.

قارچ های دارویی عسلی

قارچ عسلی یکی دیگر از انواع گیاهان دارویی است که خواص متفاوتی دارد. این قارچ نام علمی Armillaria mellea دارد که در تابستان و پاییز بیشتر روی درختان و بقایای چوبی و درختچه های جنگلی رشد می کند. از مهمترین خواص درمانی این قارچ می توان به تقویت قوای بدنی و همچنین بهبود دستگاه گوارش اشاره کرد.

مقاله دیگر :   درمان میگرن

قارچ دارویی گوش یهودا

این قارچ دارای بافت غیر معمولی در بافت است که هنگام خوردن طعم خاصی احساس نمی شود. در آسیای دور، قارچ گوش جود از ارزش بالایی برخوردار است و بیشتر در تهیه سوپ استفاده می شود. گوشت این قارچ پس از خشک شدن منقبض و تا می شود و بسیار کوچکتر از اندازه اولیه قارچ می شود اما به محض تماس با آب به اندازه و شکل سابق خود برمی گردد. این قارچ اغلب بر روی تنه درختان جنگلی مانند نارون و تنه درختان مرده رشد می کند.

قارچ سم اسبی

قارچ سم اسبی در تمام فصول رشد می کند و بافت سختی دارد که جنبه درمانی دارد. ویژگی خاص قارچ های دارویی دم اسبی داشتن کلاهک لایه ای و چند ساله است که هر ساله یک لایه به آن اضافه می شود، قسمت فعال قارچ جدیدترین لایه آن است. متاسفانه این قارچ به درخت می چسبد و باعث پوسیدگی درخت می شود. قارچ اسب با نام علمی Fomes commentaries شناخته می شود. از خواص دارویی این قارچ می توان به درمان سوء هاضمه و درمان گرفتگی عروق اشاره کرد.

قارچ های دارویی صدفی

قارچ صدفی نوعی قارچ است که هم دارویی دارد و هم می توانید با آن غذای خوشمزه درست کنید. این قارچ ها در اکثر نقاط جهان یافت می شوند. قارچ صدفی به راحتی در خانه رشد می کند و در طبیعت یافت می شود.

قارچ گوش ماهی

این قارچ با نام علمی Schizophyllum commune شناخته می شود که یکی از معروف ترین گونه های اسکیزوفیلوم است. این قارچ چتری در تمام نقاط جهان به جز قطب جنوب رشد می کند. قارچ گوش ماهی در تابستان و پاییز روی درختان جنگلی مانند راش رشد می کند. قارچ گوش ماهی یکی از قارچ های دارویی است که خواص مهمی دارد.

قارچ های دارویی بدن عوارض زبان گاو

قارچ گاوی با نام علمی Fistulina hepatica و همچنین نام انگلیسی Beefsteak که دارای کلاهک منقاری شکلی است که از تنه و کنده درختان بیرون زده است. این قارچ دارای بافتی نرم و قرمز رنگ است که بیشتر در دختران بلوط دیده می شود. این قارچ در پاییز و تابستان رشد می کند.

قارچ دارویی کوردیپس

کوردیپس یکی دیگر از انواع قارچ های دارویی است که برای افرادی که از کمبود انرژی رنج می برند مفید است. ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند می توانند از این قارچ برای بهبود انرژی خود قبل از ورزش یا ورزش استفاده کنند. کوردیپس یک تقویت کننده انرژی و محرک میل جنسی است که به بدن کمک می کند تا از اکسیژن بهتر استفاده کند و جریان خون را افزایش می دهد.

سخن پایانی

در پایان توصیه می شود قارچ های دارویی را از مراکز و فروشگاه های بهداشتی معتبر تهیه کنید تا بتوانید از خواص آن به خوبی بهره ببرید. همچنین بهتر است قبل از مصرف هر گونه داروی گیاهی به پزشک یا گیاه شناس خود اطلاع دهید و مشاوره بگیرید.

منبع: ganoderma-market.com